Snart slut med nye benzin- og dieselmotorer

Bilindustrien skifter fokus. Allerede om seks år vil de tyske bilmærker stoppe med at udvikle nye benzin- og dieselmotorer, vurderer stor tysk underleverandør. Al udvikling kommer til at handle om elbiler.

Dieselskandaler, trusler om at udelukke dieselbiler fra flere europæiske storbyer og tanker om helt at forbyde salg af biler med forbrændingsmotorer om et årti eller to.

Det er diplomatisk udtrykt op ad bakke for biler med traditionelle forbrændingsmotorer for tiden. Benzin- og dieselmotorer er i dén grad kommet i søgelyset på den negative måde og nu melder en stor, tysk underleverandør til bilindustrien i koret af dommedagsprofeter.

Continental, der ikke blot er blandt verdens største dækproducenter men også leverer et utal af tekniske komponenter til bilindustrien, forventer at de tyske bilproducenter om blot seks år indstiller al nyudvikling af benzin- og dieselmotorer.

”Der vil blive udviklet endnu en ny generation af forbrændingsmotorer, men efter det – omkring 2023 – vil yderligere udvikling ikke økonomisk kunne retfærdiggøres. I stedet vil udviklingsarbejdet i stigende grad skifte til elektrisk mobilitet,” siger Continentals økonomichef Wolfgang Schäfer til bureauet Reuters.

Skifte kommer hurtigt og brat
Continental er ikke hvem som helst i denne sammenhæng, men er blandt de helt store underleverandører af de systemer, der bruges til at rense udstødningen i benzin- og dieselbiler. Dermed bliver Continental nødt til at have fingeren på pulsen og vide, hvilke produkter de tyske bilproducenter efterspørger fra deres underleverandører. Og om blot få år er det altså ikke dele til motorer, der kører på benzin eller diesel.

Continentals vurdering understøtter, hvad stadig flere eksperter siger: At skiftet fra biler med forbrændingsmotorer til elbiler kommer hurtigere og bliver mere brat, end de fleste kan forestille sig i dag.

Et eksempel er det anerkendte analysefirma RethinkX’s aktuelle udmelding om, at de fleste bilkøbere allerede i 2025 vil vælge elbiler frem for biler med forbrændingsmotorer. Den undersøgelse kan du læse mere om her:

Rapport: Slut med benzin- og dieselbiler om 8 år

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Hej Jens

    Har du eller andre en begrundet mening om hvad det vil betyde for (brugt)markedet for biler med forbrændingsmotorer på kort og længere sigt? Den største udgift ved en bil er jo oftest afskrivningen – kan man forestille sig at den pludseligt vokser meget fordi forbrændingsmotorer er på vej yt? Hvornår vil det være en dårlig og kortsigtet ide at købe en bil med forbrændingsmotor som privat som man vil beholde mange år?

    • Hej Martin

      Godt spørgsmål. Vi hører stadig flere eksperter forudsige, at skiftet fra biler med benzin- og dieselmotorer til elbiler er nært forestående og vil ske hurtigere, end vi tror. Jeg hæfter mig ved, at de store etablerede bilmærker som f.eks. VW peger på 2020 som året, hvor de begynder at tilbyde elbiler, der både er til at betale og har en rækkevidde på den rigtige side af 300 km. Når det er sagt, så tror jeg ikke, at det folkelige gennembrud også kommer i 2020. VW og konkurrenterne har en interesse i at hævde, at de er godt på vej med teknologien – om ikke andet for ikke at se alt for håbløse ud sammenlignet med Tesla. Samtidig vil der være massive udfordringer i et mere folkeligt skifte til elbiler. Fx er der slet ikke tilstrækkelig med ladestationer, og produktionen af batterier kan også blive en flaskehals, der forsinker gennembruddet. At det kommer, er der ingen tvivl om: I det øjeblik forbrugerne kan købe en elbil med en reel rækkevidde på 300 km, kort ladetid og bedre plads end tilsvarende benzin- og dieselbiler i især mini- og den lille mellemklasse (Polo og Golf-størrelse) og til en beskeden merpris, er jeg ikke i tvivl om, at de fleste vil skifte til el. Ikke mindst hvis man har prøvet en elbil, der på langt de fleste områder er en bil med forbrændingsmotor overlegen. Mit bud er, at det sker omkring 2025 – her vil der være et bredt udvalg af elbiler og infrastrukturen vil være på plads. På den korte bane vil jeg ikke være nervøs for at investere i en ny benzin- eller dieselbil – men om 7-8 otte år tror jeg, det vil være det forkerte valg pga. værditabet i forhold til elbiler. For dieselbiler kan skæringsdatoen komme hurtigere, fordi stadig flere europæiske storbyer er på vej med diverse forbud og begrænsninger for dieselbiler. Selv regner jeg med at købe en let brugt benzinbil i 2018 eller 2019. Det bliver den sidste – derefter forventer jeg at skifte bil igen i 2015 og jeg kan ikke forestille mig andet, end at den kører på el. Men der er en uforudsigelig joker i det her spil på netop det danske bilmarked: her har vi verdens højeste bilafgifter og det rumler som sædvanlig med rygter om en omlægning af afgiftssystemet. Kommer den, kan den dårligt undgå at tage positivt hensyn til en nær fremtid, hvor stadig flere biler kører på el. Gennemføres der – som stadig flere politikere ønsker – en afgiftsomlægning, der belønner miljøvenlige biler, kan det altså netop i Danmark fremrykke et gennembrud for elbiler, som vi kender det fra Norge.
      Med venlig hilsen,
      Jens, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here