TEST: Alfa Giulietta – italiensk for afhængige

BILTEST: Den italienske Golf-spiller Alfa Giulietta er sjælfuld, sjov og smuk som bare pokker – men skønheden har sin pris.

Hvilken bil?
Alfa Giulietta er en forhjulstrukket 5-dørs hatchback i den såkaldte Golf-klasse. Den kom på markedet i 2010 og har fået lov at beholde sit smukke design. Heldigvis; designer Lorenzo Ramaciottis linjer holder hundrede procent endnu. Seneste facelift byder kun et næsten usynligt ’næsejob’ omkring den ikoniske kølergrill, men ellers er alt ved det gamle. Priserne starter ved knap 274.000 kr. inkl. levering for en 1,4 liter 105 hk turbobenziner. Vi tester her en af de mere hårdtpumpede udgaver, der henter 170 hk ud af den samme 1,4’er til lige under 344.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Motoren med 170 livlige heste er et af Giulietta’ens helt klare aktiver, og det er ikke tilfældigt. Den 1,4 liters Multiair turbomotor blev faktisk kåret som bedste nye motor i 2010 i den verdensomspændende ’The International Engine of the Year’ kåring. Det avancerede og patenterede ventilstyringssystem, som det tog Fiat-koncernen et årti at udvikle, forbedrer motorens effekt med op til 10 pct. og trækkraften med op til 15 pct., samtidig med at brændstofforbruget reduceres. 

Hvordan er førerpladsen?
Giulietta byder på en intim køreoplevelse. I forbindelse med faceliftet er førerpladsen forbedret med nye sæder og nyt rat samt en touchskærm med multimediesytem og bluetooth-opkobling til telefonen. Det er letbetjent og fungerer intuitivt.

De nye sæder smyger man på som en faconsyet handske. De er sportslige og faste med god støtte under lårene og sidepolstring, der holder ryggen på plads i sving, og selv efter timers kørsel er man ikke træt i ryg og ben.

Indstillingsmulighederne er tilstrækkelige og i kombination med det multijusterbare rat kan de fleste at finde en god kørestilling.

Hvordan opleves kabinen?
Det er et behageligt sted at være, hvor man er omgivet af gode materialer og pæn finish. Kører og forsædepassager har god plads, mens der er mere trangt på bagsædet. To voksne i italiensk gennemsnitshøjde har fin plads, men så heller ikke mere, og det kniber med benpladsen bag føreren, hvis denne er over 190 cm. Bagagerummet på 358 liter er reelt og rækker til en uges ferieoppakning for fire personer. Splitbagsædet har desuden en lem i midten til ski eller andre lange genstande.

Er sikkerheden i orden?
Alfa Guilietta blev crashtestet i 2010 med et fint resultat; fem ud af de maksimale fem stjerner. Der var stort set topkarakterer på alle områder. Nakkestøtterne på forsæderne er af den såkaldte aktive type, der rykker frem under kollisionen og derved hurtigere skaber nærkontakt til hovedet, hvilket giver en høj karakter i piskesmældstesten. Kun fodgængertesten er ikke til UG, men dog bedre end mange konkurrenter. Leif Nielsen, mangeårigt medlem af Euro NCAP-organisationen tøver da heller ikke med at give Giulietta stemplet ”et sikkert køb”. Giulietta har dog ikke nyt sikkerhedsudstyr som autobrems, afstands-adaptiv fartpilot, blindvinkel alarm osv. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Legesygt, så smilet lokkes frem. Har det været en dårlig dag, så forsvinder det som dug for solen, så snart de 170 hk startes op med bulderbas fra udstødningen. Styringen er knivskarp og takket være de avancerede multilink-ophæng bagi ’æder’ Giulietta sving med samme appetit som et helt fodboldhold teenagere sætter gratis pizza til livs. Affjedringen er fast, tenderende til hård. Ikke mindst når dna-knappen er sat i ’Dynamic’, den sjove indstilling, hvor speederrespons, motoreffekt og styretøj hvæsser kløer. Testbilens 18 tommer hjul ser godt ud, men er dyre og støjer. Med de standardmonterede 16 tommer hjul er Giulietta mere behagelig og afdæmpet.

Hvordan er motoren?
Den har saft og kraft som mamas hjemmelavede osso bucco. Takket være turboen trækker motoren allerede fra lave omdrejninger i alle 6 gear og afløses af dejlig omdrejningsvillighed, når turboen slapper af.

Det er svært ikke konstant at svirpe med pisken over de 170 heste, der nærmest tigger om at blive sendt af sted over asfalten. Alligevel slubrer den hårdtpumpede 1,4 liters ikke uhæmmet af benzintruget.

Vi nåede 13,7 km/l i testugen, men køb ikke bilen med denne motor for at spare på benzinen per favore. Så vælg i stedet 2,0 jtdm 150 hk turbodiesel til stort set samme pris.

Passer prisen?
Ægte Alfistas vil nok brøle et rungende ’ja’; det koster det at få et køretøj med ædelt italiensk racerblod og sjæl, selv om de selvfølgelig gerne så deres amore til en lavere pris end 340.000 kr. plus levering. De fleste andre med et mere almindeligt forhold til transport mellem to punkter på landkortet vil nok mene, at det – trods Giuliettas skønhed og legesyge væsen – er for dyrt.

Er der alternativer?
Ja, og nogle er både billigere og stærkere som Kia Ceed GT med 1,6 liters turbobenzinmotor og 200 hk til 304.000 kr., inkl. syv års garanti. Seat Leon FR 1,8 TSI med 180 hk koster små 321.000 kr., mens den køreglade Ford Focus med ny front à la Aston Martin og 182 hk er en oplagt konkurrent til 306.000 kr. Omvendt skal du af med 396.000 for en 170 hestes BMW 118i eller 397.000 kr. for en Audi A3 Sportback med 180 hk.

KONKLUSION:
For: Forførende sjov og smuk
Imod: Dyr, sædevarme ikke standard, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Denne testkører er forelsket…men prøver at kontrollere følelserne. Alfa Giulietta er uden konkurrence klassens smukkeste og både kører og lyder, så englene synger. Køreoplevelsen er til fem stjerner, men prisen trækker ned, så vi ender på fire.

FAKTA: Alfa Romeo Giulietta MultiAir 170 Distinctive

Vejl. pris, inkl. lev.: 343.680 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,5 km/l (131 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 13,7 km/l (testbil m/ 18” hjul)
Længde/bredde/højde: 435/180/147 cm
Bagagerum (min/max): 358/1.170 liter
Køreklar vægt: 1.415 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 170 hk/250 Nm v. 2.500 omdr. (i Dynamic mode)
0-100 km/t: 7,8 sek.
Topfart: 218 km/t

Særligt udstyr for denne model:
ESP med Hill-Holder og elektronisk Q2-spærrediffentiale, Alfa D.N.A. – system med tre forskellige indstillinger – Dynamic/Normal/All-Weather, uConnect radio med touchskærm, fuldt integreret Bluetooth, mediaplayer med streaming eller USB, 8 højtalere, læderrat med ratbetjening, el-ruder for og bag og el-spejle med varme, to-zone klimaanlæg, start&Stop system samt gearskifteindikator, splitbagsæde, tre nakkestøtter bag og fem selealarmer, armlæn for med opbevaringsrum, 16” alu-fælge, tågeforlygter, LED-kørelys, fartpilot, follow-me-home og leaving-home nærlysstyring, dæktrykskontrol.
Metallak: Kr. 6.500 (*anslået af Hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr på testbilen:
Pakke Udsyn (Indeholder: Regn- og lyssensor, aut. bakspejl, el-indklapbare sidespejle). Kr. 5.000.
Pakke QV Sportiva (sorte 18” alu-fælge i turbine-design, sort kabine, spejlhætter, alu-pedaler, sideskørter, sportssæder i dellæder og alcantara, QV-logoer, sportslæderrat med hvide syninger, ekstra tonede ruder bag) Kr. 45.600.
Xenon forlygter med kurvelys og forlygtevaskere. Kr. 20.000.
Opgradering til DAB modtagelse Kr. 2.500. Bose lyd-anlæg med 9 højtalere, subwoofer og forstærker Kr. 12.000.
Sædevarme Kr. 4.600.
Parkeringssensor for og bag med grafisk visning i display Kr. 7.500

[email protected]

1 COMMENT

  1. Jeg har haft 7 Alfaer og ærlig talt har der altid været nogle irriterende skavanker. Jeg har nu en Giulietta 2,0 diesel. Den kører fantastisk, men er så lav, at den er uegnet på små ujævne veje. De monterede lavprofildæk støjer rigtig meget. Og nu kommer det værste. Jeg er desværre kommet til at knække det indvendige dørhåndtag. Her skal det en helt ny inderbeklædning til, til den vanvittige pris af næsten 5000 kr. monteret. Jeg troede ikke mine egne ører og fandt en reservedel i Tyskland til ca. 600 kr. De var dog smidt ud i luften, for dette håndtag kunne ikke monteres. Alt for dårligt at en bil til næsten 350.000 kr. nypris er monteret med et plastichåndtag af ringe kvalitet. MVH Lars Pedersen, Odense

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here