TEST: BMW 116d gør det til en sport at spare

BILTEST: Efficient Dynamics – spareudgaven af BMW 116d – kombinerer sport med avanceret spareteknik. Aktuelle prisnedsættelser gør BMW til et reelt alternativ til Audi og VW.

Hvilken bil?
BMWs 1-serie blev lanceret sidste år som bayrernes udfordrer til især Audi A3 og den kommende Mercedes A-klasse samt dyrere udgaver af VW Golf. BMW holder fast i baghjulstrækket i deres mindste model, hvilket giver bilen en perfekt vægtfordeling, men koster plads i kabinen. Den nye 1-serie er dog lidt større end forgængeren, hvilket giver mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Her kører vi Efficient Dynamics versionen, der med avanceret spareteknik kører 26,3 km/l i snit.

Vidste du at?
Den foregående 1-serie var omdiskuteret for sit design, som BMWs daværende og kontroversielle amerikanske designchef Chris Bangle var ansvarlig for. Særligt den ”hængende” sidelinje nederst på dørene delte vandene og gav bilen mindre flatterende øgenavne som ”hængebugsvinet”.

Den nye 1-serie har også skabt debat. Stilen er dog mere forsigtig og med sin lange, BMW-typiske motorhjelm er 1-serien en bil, der faktisk gør sig bedre i virkeligheden end på billeder.

Hvordan er førerpladsen?
Klassisk BMW. Her er ingen pynt, kun krystalklare instrumenter, en midterkonsol vinklet ind mod føreren og en betjening præget af ligefrem logik. Alt er holdt i sorte farver og selv om finishen stadig ikke opleves Audi- lækker, er man aldrig i tvivl om, at byggekvaliteten er tysk ”spitzenklasse”. Kørestillingen er også typisk BMW. Kælderdyb, men med fremragende ergonomi i faste sæder og med udsigt til en potent motorhjelm. Her er ingen tvivl: 1-serien er en ”drivers car”.

Hvordan opleves kabinen?
Afmålt og intim. Forruden er lille og stejl og den dybe siddestilling understreges af smalle sideruder. Foran er der fin plads til undertegnedes 1,9 meter, men bagsædet er og bliver 1-seriens akilleshæl. Det er muligt, at der er vundet at par centimeters benplads, men bagsædet er fortsat kun velegnet til halvstore børn. Bagagerummet er regulært, men hæmmet af en høj og skæv bund. Prisen for baghjulstræk betales altså fra bagsædet og bagud…

Er sikkerheden i orden?
Ja, BMW fik samtlige fem stjerner i Euro NCAP testen i 2011 og beholdt efterfølgende dem alle efter de nye, skærpede 2012-crashtest-krav. BMW 1-serie har stort set ingen svagheder. Dog er belastningen af føreren en anelse forhøjet i frontalkollisionen, lige som pæletesten viste en øget belastning af førerens bryst. Piskesmældstesten var en bagatel fra at opnå topkarakter. Læs mere på euroncap.dk.

Hvordan kører den?
Fremragende. Baghjulstræk giver perfekt vægtfordeling og adskiller styring fra trækkraften. Resultatet er en let, men knivskarp styring og en fuldstændig neutral opførsel i kurver, hvor 1-serien lægger lige stor vægt på for- og bagaksel.

Affjedringen er blødere og mere komfortabel end i forgængeren, og det klæder 1-serien.

Gearskifte og kobling fungerer tungt, men præcist og så indgyder 1-seriens bomstærke bremser total tillid. Bortset fra lidt rigelig vindstøj fra sidespejlene og rumlen fra dækkene på grov asfalt, er her tale om en nærmest perfekt køremaskine.

Hvordan er motoren?
Modsat BMW’s øvrige, firecylindrede dieselmotorer er volumen skåret ned fra 2,0 til 1,6 liter i Efficient Dynamics-udgaven. Her der dog masser af muskler, godt hjulpet af en turbolader med variabel effekt, der søger for punch ved både lave og høje omdrejninger.

Dieselmotoren lyder sund ved høje omdrejninger, men ved bykørsel er den grov og vibrerer voldsomt, når start-stop automatikken sparker liv i maskinen efter stop for rødt lys.

Efficient Dynamics-tricks som opsamling af bremseenergi, tre køreprogrammer og diverse anvisninger til økonomisk kørsel gør det til en sport at spare. BMW hævder selv, at man hurtigt vælger at blive i spare-programmet – det er rigtigt.

Passer prisen?
318.000 kr. for en spændende kombination af økologisk korrekt sparegris og ultimativ køremaskine er helt i orden. Efter at BMW har sænket priserne markant, er 1-serien pludselig inden for rækkevidde for de bilkøbere, der ellers overvejer en VW Golf. Udstyrsniveauet i Efficient Dynamics udgaven er endda på ingen måde skrabet, men indeholder fine detaljer som klimaanlæg, ratbetjent cd-radio, varme i forsæderne og nøglefri start.

Er der alternativer?
De er på vej. I løbet af efteråret ser vi dels den nye Audi A3, dels den nye Mercedes A-klasse, der bliver 1-seriens ærkerivaler. Begge er forhjulstrukne og så er sagen allerede afgjort for ægte BMW-fans. Hvad angår køreegenskaber og dermed kultstatus har 1-serien simpelthen sin helt egen niche i den eksklusive ende af Golf-klassen. En spændende outsider-rival til 1-serien er Alfas smukke Giulietta og til dels de dyre udgaver af VW Golf.

Konklusion:
For: Køreegenskaber og avanceret teknik.
Imod: Beskedent bagsæde, lidt grov dieselmotor.
Hvilkenbil siger:

BMWs 1-serie er for den køreglade feinschmecker, der aldrig sidder på bagsædet. Det lykkelige ægteskab mellem passioneret køremaskine og grøn sparegris gør Efficient Dynamics udgaven unik.

FAKTA: BMW 116d Efficient Dynamics

Vejl. pris, inkl. lev.: 318.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 18.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 20,4 km/l
Længde/bredde/højde: 432/177/142 cm
Bagagerum (min/max): 360/1.200 liter
Vægt: 1.375 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 116 hk/260 Nm
0-100 km/t: 10,5 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr:
Klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat, varme i forsæder, cd-radio med aux-indgang, kørecomputer, splitbagsæde, nøglefri start.
Metallak: 14.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 COMMENT

  1. Har nu snart kørt 85.000 km i min 116ed uden nogen form for problemer og uden knirkelyde. Fantastisk lydsvag på motorvej, men at sige at den har masser af muskler, synes jeg er en overdrivelse, tvært i mod, så synes jeg den en lidt sløv, men det jo nok en smagssag!

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here