TEST: C-HR gør Toyota fantastisk igen

BILTEST: Navnet er underligt og designet nærmest vildt, men den frække crossover C-HR er også den mest spændende og banebrydende Toyota i mange år.

Hvilken bil?
C-HR – det står for Coupé High Rider – er Toyotas bud på en gadesmart crossover i samme størrelse som bestselleren Nissan Qashqai. Platformen er ny og ganske avanceret med multilink bagaksel og mulighed for både at benytte almindelige motorer og hybridteknik med batteri og delvis eldrift. Selv om kørestillingen er høj i C-HR, skal den tilbyde samme køreegenskaber som en lavere bil som Toyota Auris. C-HR kommer kun med to motorer; Hybrid med 122 hk eller en 1,2 turbobenzin med 116 hk, som vi tester her. Priserne begynder ved 294.000 kr. for en veludstyret C-ENTER, her tester vi C-ULT-udgaven med bl.a. 18” alufælge, metallak og sort tag til 326.000 kr.

Vidste du at?

C-HR markerer et dramatisk dogmeskifte for Toyota. Pålidelig skal ikke længere rime på kedelig, for den japanske bilgigant har brug for ungt og friskt blod i køberskaren.

Midlet er en ny generation af biler med vovet design og skarpe køreegenskaber, der skal gøre op med Toyotas image som mærket for knastørre revisor-typer. Bag det næsten tegneserieagtige design står bl.a. den unge dansker Stephan Rasmussen, der i sjælden grad har fået lov at leve drengedrømmen ud med C-HR. Den oplevede kvalitet er et andet indsatsområde for Toyota, der vil forkæle kunderne med en langt mere lækker finish i kabinen end tidligere. Ambitionerne er høje: C-HR skal være blandt de tre mest solgte Toyota-modeller.

Hvordan er førerpladsen?
Futuristisk og velfungerende. Øjet fanger straks en højtplaceret trykfølsom skærm øverst på midterkonsollen på otte tommer, der ser endnu større ud, end den er. Nedenunder er der mere traditionelle knapper til klimaanlæget – en god løsning, fordi du hurtigere i farten kan skrue op og ned for varmen. Du sidder hævet med et godt udsyn fremad, men vi blev aldrig helt gode venner med kørestillingen, fordi rattet ikke kan trækkes langt nok tilbage og ryglænet indstilles i hak. Til gengæld er finishen – uden at nå Audi-niveau – ubetinget den lækreste som Toyota har præsteret til dato.

Hvordan opleves kabinen?
Intim, moderne og lettere klaustrofobisk på bagsædet. Heromme er form gået over funktion med nogle meget små sideruder, der giver dig en fornemmelse af at være indespærret på bagsædet. Du ser smart ud i en C-HR, men børn vil hade, at de næsten ikke kan kigge ud. Ærgerligt, for pladsen er godkendt – også til et par mellemstore voksne. Bagagerummet er ikke større end i en almindelig Auris, så også her vinder dramatikken over praktikken. På den måde tvinger C-HR dig til at tage stilling: Er udstråling vigtigere end indre kvaliteter? Valget er dit og hos Toyota-forhandleren står det mellem den cool og kompromisløse C-HR og en klassisk, konservativ Auris stationcar.

Er sikkerheden i orden?
I høj grad. Toyota C-HR er crashtestet af Euro NCAP i 2017 og dermed efter de p.t. skrappeste normer. Her opnåede C-HR en flot bedømmelse på 95 procent i passagerbeskyttelse med sin stærke kabine og velfungerende sikkerhedsudstyr. Der var også topkarakter i den svære pæletest og god beskyttelse mod piskesmæld på både for- og bagsæde. Moderne sikkerhedsassistenter er der mange af. Bl.a. er automatisk nødbremse standard, og den fungerer ifølge Euro NCAP fremragende. Også vognbaneassistent og skiltegenkendelse er en del af Toyotas Safety Sense udstyr og med til at gøre CH-R til en sikker bil. Læs mere om crashtesten hos euroncap.com

Hvordan kører den?

Glem alt om Toyotas tendens til at virke som valium på fire hjul: C-HR er sprød og atletisk med en undervogn, der både formår at styre skarpt og filtrere langt de fleste ujævnheder effektivt væk trods enorme 18-tommer hjul.

1.400 kilo og et hævet tyngdepunkt gør normalt ikke noget for en bils køreegenskaber, men Toyotas ingeniører har tydeligvis gentænkt deres tilgang til, hvordan en Toyota skal køre. Vi kunne godt ønske os lidt mere feedback fra styretøjet, men modsat de fleste høje crossovers og SUV-typer, hæmmes C-HR ikke af sit høje tyngdepunkt, men styrer fladt og neutralt gennem skarpe kurver. Her sætter C-HR standarden i klassen lige nu. Så lever vi med, at støjen fra vind og dæk kunne være bedre undertrykt.

Hvordan er motoren?
Med 1,2 liter, 116 hk og et beskedent moment på 185 Nm har C-HR langt fra så mange muskler som her-kommer-jeg attituden lægger op til. Men det går endda, for de 116 heste er af den lysvågne og flittige slags, der reagerer villigt på gassen og vrinsker veloplagt, så du ikke har noget imod at bruge omdrejninger for at komme fremad. Ulempen er større tørst, end en downsizet 1,2 liters turbobenziner bør have anno 2017: Brochuren lover 16,7 km/l, vi nåede et snit på 13,6 km/l. Begge tal er for lave, og det kan undre, at Toyota ikke benytter sig af start-stop automatik for at reducere forbruget en smule.

Passer prisen?

Ambitionen om at blive bestseller harmonerer dårligt med en pris på den dyre side af 300.000 kr. Det hører dog med til historien, at C-HR er født med stort set alt i udstyr.

Selv basisudgaven, der kan klemmes ned på 294.000 kroner har fine detaljer som bl.a. adaptiv fartpilot, 17-tommer alufælge, bakkamera, 8-tommers betjeningsskærm og fuld sikkerhedspakke. Den testede C-ULT udgave har yderligere metallak, 18-tommer fælge, varme i rattet og diverse stylingdetaljer og opgraderet indtræk med for yderligere 32.000 kroner. Metallakken alene koster 7.500 kroner, så merprisen er OK for de mere forfængelige bilkøbere.

Er der alternativer?
Toyota C-HR er på godt og ondt en ener på markedet. Nærmeste rivaler er livsstils-crossovers som Audi Q2 1,0 TFSI med 116 hk til 310.000 kr. og Mini Cooper Countryman med 136 hk til 370.000 kr. Her kan C-HR sagtens være med, for den kører lige op med konkurrenterne, er endnu mere dramatisk designet og væsentligt bedre udstyret til prisen. Af mere mainstream-rivaler er Peugeot 3008 1,2 med 130 hk og Allure-udstyr til 353.000 kr. et mere praktisk og alligevel spændende alternativ, mens evigt populære Nissan Qashqai 1,2 115 hk Tekna til 318.000 kr. giver masser af crossover for pengene. Honda HR-V 1,5 130 hk Elegance til 293.000 kr. og Fiat 500X 1,4 140 hk Lounge til 264.000 kr. er gode alternativer til lavere priser.

Konklusion:
For: Velkørende med masser af udstråling og udstyr.
Imod: Indelukket bagsæde, tørstig motor.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Toyota C-HR kommer til at skræmme nogle gamle Toyota-kunder væk, men også lokke nye til. Den er ikke perfekt, men vi kan ikke stå for den friske attitude, de fine køreegenskaber og modet til endelig at gøre op med mærkets støvede image: C-HR er den første ‘fantastiske Toyota’ i mange år.

Læs også tests af konkurrenterne:

Audi Q2 – stilfuld crossover til fair pris

Honda HR-V: Højbenet, rummelig ven

500X er den bedste Fiat i mange år

Jeep Renegade – rebel ude, blid inden i

3008 sætter ny kurs for Peugeot

Nissan Qashqai rammer plet igen

FAKTA: Toyota C-HR 1,2 T C-ULT

Vejl. pris, inkl. lev.: 326.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 13,6 km/l
Længde/bredde/højde: 436/180/157 cm
Bagagerum (min/max): 377/1.160 liter
Vægt: 1.400 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 116 hk/185 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 190 km/t

Særligt standard udstyr (C-ULT):
18″ aluminiumsfælge, LED-kørelys, automatisk op- og nedblænding, USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, 8 tommers trykfølsom betjeningsskærm, adaptiv fartpilot, multijusterbart læderrat med varme og betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, splitbagsæde, bakkamera, rudelister i krom, bakkestart, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel, skiltegenkendelse.
Metallak: 7.500 kr. (Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here