Tuesday, Jul. 17, 2018

TEST: Countryman – landmand med charmeklud

Skrevet af:

|

9. december 2017

|

I kategorien:

TEST: Countryman – landmand med charmeklud

BILTEST: Crossover’en Countryman er den største Mini til dato. Men Countryman har også taget på for at rumme hele familien, og det går atypisk for Mini ud over køreegenskaberne.

Hvilken bil ?
Mini Cooper S Countryman ALL4 er sjov i gaden – og når asfalten hører op. Vi tester her anden generation af Minis ‘landmand’, der har lidt ekstra frihøjde i forhold til de øvrige Mini-modeller. Countryman så første gang dagens lys i 2010, så kom der et facelift i 2014 og nu altså en helt ny model, som både er længere og bredere end før. Så ‘mini’ er slet ikke lille længere men faktisk en familievenlig crossover. Priserne for Mini Cooper Countryman med 136 hk starter ved små 327.000 kr. Testbilen er den kraftigste benziner (hvis vi ser bort fra den heftige Works-udgave) Cooper S med 192 hk til ca. 411.000 kr. Dog i en udgave med permanent træk på alle fire hjul, ALL4, som betyder et prishop til 465.000 kr. Dertil har testbilen et rigt udvalg af ekstraudstyr, blandt andet 8-trins automatgear, til i alt op mod en kvart million kr., så prisen løber op i godt 700.000 kr.

Vidste du at?
Du kan sætte strøm til den nye Mini Countryman, der også fås som en plug-in hybrid. Mini Cooper S E Countryman ALL4, som den hedder, er en plug-in hybrid med firehjulstræk. Den kombinerer en 3-cylindret turbobenzinmotor med 136 hk og en 65 kW el-motor, der giver en ‘systemydelse’ på 224 hk med et moment på hele 385 Nm. Mini Cooper S E kører op til godt 40 km på ren el og op til 126 km/t, før benzinmotoren sætter ind. Batteriet kan lades op på godt 3 timer i en almindelig stikkontakt. Efter EU-normen klarer Mini Cooper S E Countryman ALL4 hele 47,6 km/l, og det udløser et klækkeligt fradrag i registreringsafgiften, så prisen kan holdes på 450.000 kr. inkl. levering. Altså 15.000 kr. billigere end testbilen.

Hvordan er førerpladsen?
Her føler man sig som ‘Bonderøven’ på DR, der lige har fået et nyt stykke værktøj til samlingen. Countryman er fortsat fuld af finurlige detaljer som vippeknapper, centerplaceret og nu trykfølsom skærm til infotainment-systemet samt mulighed for kabinebelysning, der skifter efter kørestilen, og på den måde holdes historien om Mini i live. Men lir og leg går ikke ud over dagligdagens funktionalitet. Du sidder lidt højere i Countryman end i de øvrige Mini’er men stadig med bagdelen relativt tæt på vejbanen sammenlignet med andre crossovers. Ergonomien er i orden og materialer og finish af fin kvalitet.

Skulle du have lyst – og råd – til at pynte yderligere op i kabinen, er udstyrslisten lang. Hvad med en ‘country timer’, der holder øje med, hvor mange timer du kører offroad og gør dig til enten ‘street cruiser’ eller ‘cliff champ’…?

Hvordan opleves kabinen?
Overraskende stor. Mini er ikke længere lig med lille. Countryman er vokset 30 cm i længden, afstanden mellem akslerne er øget med over 7 cm i forhold til den første udgave, og i bredden er ’landmanden’ vokset tre cm. Kun højden er stort set uændret – ca. 156 cm. Vokseværket betyder, at Mini Countryman er et reelt bud på en familiebil. Der er fin plads på bagsædet og bagagerummet er med sine 450 liter også særdeles brugbart. Som en finurlig – og meget britisk – ting kan bagagerummet udstyres med en såkaldt picnic-bænk, der gør det komfortabelt at indtage sin five o’clock tea under bagklappen. Sådan er det hele vejen i gennem – Mini Countryman trækker i smilebåndet. Men det koster.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Mini Countryman scorede – trods et par skønhedsfejl – de maksimale fem stjerner ved EuroNCAP crashtesten i maj 2017. Resultatet gælder alle udgaver undtagen plug-in hybriden. Countryman fik en lille anmærkning for forhøjet belastning af brystkassen i frontalsammenstød og den er også lidt hård ved forgængere. Til gengæld klarede den sig rigtig godt i både den sidelæns crashtest og den krævende pæletest og scorede her maksimumpoint. En af årsagerne til at alle fem sikkerhedsstjerner kom i hus er, at Mini Countryman har automatisk nødbremse som standard. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Countryman er ikke bare vokset på alle leder i den nye aftapning, men har – desværre – også taget en del på. Testbilen med firehjulstræk har en køreklar vægt på over 1.600 kilo – næsten som den 7- personers SUV Peugeot 5008. Det går ud over køreegenskaberne. ’Landmanden’ kører absolut ikke gokart-agtigt, som andre Mini-modeller. Køreegenskaberne er dog absolut behagelige, og bilen står godt fast med det permanente firehjulstræk, der selv sørger for at fordele kræfterne optimalt. Spørgsmålet er, hvor meget mening det giver at køre offroad i Countryman, så du kan overveje at undvære det permanente firehjulstræk og spare hele 54.000 kr., en del kilo og ikke mindst brændstof.

Hvordan er motoren?
Lækker. Den fire-cylindrede benziner med hele to turboladere fra BMW yder 192 hk og 280 Nm. Fine tal på papiret. Men det lyder af mere, end det er, for Mini Countryman er en tung sag. Sammen med det gelinde 8-trins automatgear smutter Countryman dog kvikt ud over stepperne, men ind i mellem savner man lidt bundtræk i mellemaccelerationerne. Her byder diesel-udgaven – også med 190 hk – på hele 400 Nm i stedet for benzinerens 280 Nm til ca. 30.000 kr. mere end testbilen. Den er værd at overveje, især hvis du kører mere end 25.000 km om året, for benzinmotoren er lidt tørstig.

Vi nåede kun 12,6 km/l i testugen, hvilket er absolut inden for skiven i forhold til det opgivne forbrug på 14,3 km/l. Men det er så heller ikke imponerende.

Passer prisen?
Ja, Mini har med prissætningen af sin ‘livsstils-landmand’ bestemt ikke noget at skamme sig over. 465.000 kr. er mange penge, men Mini Cooper Countryman S er også en lækker bil, der skiller sig ud fra mængden, oser af kvalitet, anderledes løsninger, historie og teknik fra de fineste hylder hos ejeren BMW. Og med plads til hele familien retfærdiggøres prisen yderligere. Ser vi til premiummærkerne Audi, BMW og Mercedes, er testbilen faktisk særdeles konkurrencedygtig på prisen – især hvis du kan undvære træk på alle fire. Men vær opmærksom på, at Mini typisk er lidt nærig med udstyret, og at priserne på ekstraudstyr er ekstravagante. En Mini Clubman, der efter vores mening ser bedre ud, vejer mindre og kører bedre end Countryman, er i øvrigt 45.000 kr. billigere i en udgave svarende til testbilen.

Er der alternativer?
Jeep Renegade er også livsstil med historiske referencer og træk på alle fire hjul – men til en langt lavere pris: Med 170 hk, 4×4 og 9-trins automatgear koster den 368.000 kr. inkl. levering. Bevares, så er det heller ikke motor og teknik fra BMW, men udstråling har Renegade masser af. Det gælder også nyeste skud på VW-stamtræet, T-Roc, der lokker med stringente linjer, 2,0 TSI motor med 190 hk og firehjulstræk til en pris, der er næsten 90.000 billigere end Mini Cooper Countryman S. Fætteren til VW T-Roc, Audi Q2, i 2,0 TFSI Sport trim med 190 hk, træk på alle fire hjul og 7-trins automatgear koster som Mini Countryman 464.000 kr. Den helt nye BMW X2, der teknisk er næsten identisk med Mini Countryman vil stå i 500.000 kr. uden firehjulstræk, mens den med 190 hk turbodiesel og firehjulstræk løber op i 600.000 kr. En Mercedes-Benz GLA 250 4-Matic med 211 hk og hele 350 Nm er til 497.000 kr. ‘value for money’ i dette selskab.

Konklusion:
For:
Design, stil, kvalitetsindtryk, plads, teknik.
Imod: Vægt, forbrug, kun 2 års garanti, pris på ekstraudstyr
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Mini Cooper S Countryman ALL4 er på alle måder en sjov – men absolut hverdagsduelig – livsstilsbil. Vælg den på grund af udstråling, teknik og overraskende fine pladsforhold… hvis du har råd. For godt nok er basisprisen ganske fair, men pas på med ekstraudstyret, der er dyrt. Vi ville vælge S E plugin-hybriden med en del flere kræfter og bedre brændstoføkonomi og spare 15.000 kr.

Læs også tests af konkurrenterne:

Audi Q2 – stilfuld crossover til fair pris

500X er den bedste Fiat i mange år

Jeep Renegade – rebel ude, blid inden i

FAKTA: Mini Cooper S Countryman 2,0, 192 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 465.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.960 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 10
Forbrug (EU-norm): 14,3 km/l (159 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,6 km/l
Længde/bredde/højde: 430/182/156 cm
Bagagerum: 450-1.390 liter
Vægt: 1.605 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, twin-turbo-benziner
Effekt: 192 hk/280 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart: 212 km/t

Særligt standardudstyr bl.a.:
17″ alufælge, dæktrykssensor, bluetooth for streaming af musik, sædevarme i forsæder, højdejusterbare forsæder, længdejusterbart bagsæde, isofix, aircondition, tågelygter, kopholder, on board computer med info om bil og kørsel, rat justerbart i højde- og længderetning, centrallås med fjernbetjening, sportssæder foran, læder sportsrat, automatisk start/stop funktion, regnsensor, opvarmet sprinkler, tagræling, dobbeltudstødning.

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: BMW X2 – lav SUV med høj X-faktor
TEST: Hyundai i30 stc – letflydende familiebil
TEST: Jaguar E-Pace – på alle måder fed

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>