TEST: Crossland X – tysker med fransk accent

1

BILTEST: Bag Opels kompakte Crossland X ‘gadekryds’ gemmer sig fransk teknik i tysk indpakning. Det tysk-franske samarbejde er ganske vellykket, men vigtigt sikkerhedsudstyr er ikke standard.

Hvilken bil?
Opel Crossland X er første resultat af, at tyske Opel nu er indlemmet i den franske PSA-koncern (Peugeot og Citroën). Crossland X er en kompakt crossover – altså en bil i miniklassen med øget frihøjde – der erstatter den mere MPV-agtige Meriva i modelprogrammet. Crossland X er fætter til Peugeot 2008, som har været på markedet siden 2013 og allerede har fået et facelift, samt den mere sprælsk udseende Citroën C3 Aircross, der først netop er lanceret herhjemme. Priserne for Opels Crossland X, der udelukkende fås med forhjulstræk, begynder ved 181.000 kr. for en basisudgave med 81 hk benzinmotor og topper lige under 240.000 kr. for en 1,6 liters turbodiesel med 120 hk. Testbilen er en Opel Crossland X med 110 heste fra en tre-cylindret turbobenziner på 1,2 liter og mellemste Enjoy-udstyr til 207.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Opel Crossland X deler en forlænget udgave af PSA-platformen PF1 med Citroën C3 Aircross, og den skal også bære næste udgave af Peugeot 2008. Selv om begge biler bygges på Opels fabrik i spanske Zaragoza, så har Opel-folkene ydet en stor indsats for at gøre Crossland X til en integreret del af et hastigt voksende model-program, der introducerer hele syv nye biler i 2017. De ydre linjer skiller sig ud fra de to franske fætre med blandt andet højere dørsider og en udformning af taget, der spiller på designelementerne fra bl.a. Astra og Insignia. Også i kabinen er udtrykket helt Opels eget i stil med for eksempel Astra.

Hvordan er førerpladsen?
Behagelig. Du sidder højt bag rattet med godt overblik, og sæderne er OK, men vi anbefaler de ergonomiske AGR-forsæder til 4.500 kr. ekstra, hvis du ofte kører længere ture. Rattet, der selvfølgelig justeres i fire retninger, er godt at holde ved, og du har varme i rattet og fartpilot lige ved hånden. Med testbilens mellemste udstyrsniveau, Enjoy, får du også en berøringsfølsom 7-tommer skærm og Apple CarPlay som standard. Overvej at opgradere aircon’en til klimaanlæg for bare 1.500 kr.

Som på de udvendige linjer er førerpladsen i Crossland X umiskendeligt tysk. Så vidt vi kan spotte, er alle greb og kontakter fra Opel og alt fransk spræl er luget ud til fordel for stringent, enkelt design af instrumentbord, instrumenter, dørsider osv.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og fleksibel. Adgangsforholdene til den højloftede kabine er eksemplariske, og du sidder højt med overblik på begge sæderækker. Crossland X har desuden næsten 6 cm mere plads mellem for- og baghjul end Peugeot 2008, og samtidig er førerens siddepositionen som udgangspunkt ret opret, hvilket betyder, at der er god benplads på bagsædepladsen bag førersædet. Det forreste passagersæde kan køres relativt langt frem, så det er bag dette, at en ekstra langbenet bagsædepassager skal slå sig ned. For 5.200 kr. ekstra kan indretningen gøres ekstra anvendelig med et helt eller delvis forskydeligt bagsæde, som vi anbefaler. Vælger du dette, hvor ryglænets vinkel også kan justeres, varierer pladsen i det regulære bagagerum mellem 410 og 520 liter.

Er sikkerheden i orden?
Fin – og så alligevel ikke. Opel Crossland X har ikke automatisk nødbremse som standard men scorede alligevel de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Her fremstod selve konstruktionen af Crossland X altså overbevisende og især viste bilen, der har 8 airbags, sig især stærk ved påkørsel fra siden. Men det moderne, aktive sikkerhedsudstyr skal du til gengæld spejde langt efter bortset fra alarm ved utilsigtet vognbaneskift, der er standard på alle udgaver. Du må op med Dankortet, hvis din Crossland X skal udstyres med træthedsalarm og aktiv nødbremse, der alarmerer dig og – om nødvendigt – bremser bilen for andre biler og fodgængere. Det koster 5.000 kr. ekstra men burde være standard. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Ganske ‘fransk’ i det. Crossland X føles ‘let på tå’ med et meget letgående styretøj, der dog også er noget upræcist. Undervogn og affjedring er afstemt til den komfortable – næsten bløde – side, som vi kender det fra Citroën, og det lægger op til en afslappet kørestil.

Samtidig filtrerer undervognen ganske effektivt ujævnheder og huller i vejbanen fra, hvilket giver en afstressende køreoplevelse. På den anden side betyder den bløde affjedring kombineret med den øgede frihøjde også, at kabinen krænger en del i skarpe sving. På grund af sin højde er Crossland X også ret sidevindsfølsom, hvilket kræver en del korrektioner på motorvejen. Men alt i alt et behageligt indtryk.

Hvordan er motoren?
Tres bon: Den 1,2 liters turbomaskine med tre cylindre og 110 hk er PSA-koncernens og bestemt et aktiv i Crossland X. Den trækker ubesværet med sit maksimale drejningsmoment på 205 Nm fra lave omdrejninger. Den fem-trins gearkasse er letgående og langt bedre her end i Peugeot 2008, og vi savner egentlig ikke et 6. gear. Motorkraften passer godt til Crossland X’s størrelse og karakter, men den er ingen sprinter, så utålmodige typer kan kaste et blik på den samme motor i 130 hk/230 Nm trim til godt 16.000 kr. ekstra. I praksis er brændstofforbruget på de to motorer stort set ens. En 120 hk turbodiesel til dem der kører mange kilometer koster i Crossland X det samme som den store benzinmotor, hvilket er lidt af et fund, da dieseludgaver som regel er dyrere. Vi nåede 14,7 km/l. i testugen – ikke helt acceptabelt i forhold til de opgivne 20,8 km/l.

Passer prisen?
Både og. Opel Crossland X slår prismæssigt ned midt i minefeltet af kompakte crossovers. Men det er et spørgsmål om prisskiltet er lavt nok til at stjæle kunder fra publikumsfavoritten Renault Captur, der fås helt nede fra ca. 164.000 kr. Måske går det bedre mod fætteren Peugeot 2008, der koster 3.000 kr. mere end Opel Crossland X for basisudgaven med 82 hk, og efterhånden har fire år og et facelift på bagen. Opel har også en anden crossover på programmet fra før samarbejdet med PSA – Mokka X – der har nogenlunde samme størrelse som Crossland X. Alligevel er Mokka næsten 40.000 kr. dyrere, dog med kraftigere motorer og mulighed for 4-hjulstræk.

Er der alternativer?
Ja, ud over de to ovennævnte skal Crossland X også kæmpe med Citroën C3 Aircross på samme platform men med mere spræl i designet til 184.000 kr. med 82 hk motor – og fra 204.000 for både 100 hk turbodiesel og 110 hk turbobenzin. En hård konkurrent til Opel Crossland X er også den nye Seat Arona til en pris fra 174.000 kr. Den har fine VW-motorer og er kåret til Årets Bil i Danmark 2018. Kia og Hyundai blander sig også i kampen om crossover-kunderne i miniklassen med henholdsvis Stonic og Kona til 180.000 kr. og 184.000 kr. Med deres lange garantier og markante design er de attraktive udfordrere til Opel Crossland X, som dog virker mere rummelig.

Konklusion:
For:
Komfortabel, rummelig, støjsvag.
Imod: Upræcis styring, krængning i sving, automatisk nødbremse ikke standard
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Tyske Opel har med Crossland X fået en fransk smutvej ind i den hårde konkurrence blandt de små crossovers med platform, motor og teknik fra PSA-koncernen. Crossland X er en rummelig, anvendelig og fleksibel bil for den lille familie, men automatisk nødbremse er ikke standard, og anno 2018 koster det den fjerde stjerne.

Læs også test af konkurrenterne:

Peugeot 2008 – Højbenet løveunge får nyt tandsæt

500X er den bedste Fiat i mange år

Suzuki Vitara er rå stil og rustik køreglæde

Renault Captur har livsstilen i højsædet 

Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds

FAKTA: Opel Crossland X 1,2T ECOTEC (110 hk) Enjoy

Vejl. pris, inkl. lev.: 204.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 8
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l (109 g. CO2/km.)
Forbrug i test: 14,7 km/l
Længde/bredde/højde: 421/177/161 cm (akselafstand 261 cm)
Bagagerum (min/max): 410-520/1.255 liter
Vægt: 1.248 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 110 hk/205 Nm (v. 1.5000 omdr./min.)
0-100 km/t: 10,6 sek.
Topfart: 188 km/t

Særligt standard udstyr (Enjoy):
Opel Onstar 24 timers nødkaldstjeneste mm., hillstart-assist, dæktryksadvarsel, alarm for vejbaneskift, radio med 7″ farve touchscreen og smartphone integration via Apple Carplay (forberedt til Android), 6 højttalere, regnsensor, lysfølsomt bakspejl og lysautomatik, opvarmeligt læderrat med fjernbetjening af radio, stofindtræk, opvarmelige forsæder, el-betjente sideruder for og bag med klemmebeskyttelse, make-up spejl i begge solskærme med lys, aircondition, fartpilot og hastighedsbegrænser, skilteassistent med mulighed for tilpasning af hastigheden, infodisplay, tagspoiler, el-indstillelige sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, nedklappelig bagsæderyg 60/40, 16″ stålfælge, LED -kørelys.

Metallak: 4.440 kr.
Armlæn på førersæde, 12 volt stik ved bagsædet: 1.110 kr.
Mørktonede ruder bag: 1.480 kr.
DAB+ radio: 1.480 kr.
Justerbart bagsæde frem- og tilbage samt ryglænets hældning og midterarmlæn bag med 2 kopholdere, skiklap, dobbelt bund i bagagerum: 5.180 kr.
Parkeringssensorer for og bag: 2.960
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 KOMMENTAR

  1. Har selv i dag i det store nytårshalløj hos autoforhandlerne prøvekørt en Crossland X. Det var en skuffelse. Desværre er Opel blevet for fransk. Dette kunne jeg straks mærke på et gummigearskifte og andre “franske” tekniske unoder. Min 5 år gamle Opel Meriva er anderledes kram, og den beholder jeg vist lidt endnu.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation