TEST: Dacia Sandero – et tilbud du godt kan sige nej til

BILTEST: Dacia Sandero er en rumænsk discount-udgave af Renault Clio – men paradoksalt nok er den ikke helt billig nok til for alvor at friste.

Hvilken bil?
Dacia er Renaults rumænsk-producerede billigmærke. Herhjemme indledte Dacia tidligere i år sin offensiv med storfamiliebilen Lodgy, nu følger hatchback’en Sandero, der bygger på teknikken fra Renault Clio III. Motorerne er de samme som i Clio, men sæder, instrumentpanel og udstyrsniveau er gennemført discount for at holde prisen nede. Her tester vi dog ”topudgaven” Ambiance med detaljer som fartpilot og fjernbetjent centrallås og Renaults fine 75 hestes dieselmotor til 119.000 kr. inkl. lev.

Vidste du at?
Dacia er en kolossal succes for Renault – faktisk sælger Dacia så godt i både vest- og østeuropa, at det først og fremmest er det rumænske discountmærkes skyld, at der er højvande i Renaults pengekasse. Idéen er at lade Dacia bruge ældre Renault-teknik og så fremstille bilerne til lave timelønninger i Rumænien. Udover MPV’en Lodgy og Sandero, der er en mini i VW Polo-størrelse, er Dacia på vej med en stationcarudgave af Sandero samt SUV’en Duster.

Hvordan er førerpladsen?
Rustik og blottet for overflødige dikkedarer. Instrumenterne er tydelige, og alle betjeningsgreb er placeret logisk og fungerer som forventet. Dog har rumænerne af uransagelige årsager placeret det store rat underligt højt og fladtliggende…for derefter at låse det fast i positionen, justeringsmuligheden er simpelthen sparet væk. Sammen med et forsæde, der ikke kan justeres i højden, giver det akavet kørestilling. Gearskiftet er klassisk Renault: Ikke just Mazda-præcist, men væsentligt bedre end hos landsmanden Peugeot.

Hvordan opleves kabinen?

Dacia Sanderos kabine er bilernes svar på et lavpris-supermarked, hvor varerne køres direkte ind på rå træpaller. Al plastik – og den er der meget af – er stenhård og ofte med synlige støbekanter, mens forsæderne er de mest svampede og mindst støttende undertegnede nogensinde har siddet i.

Siddekomfort er en landsby i Rumænien, så Sandero bliver aldrig bilen, du drømmer om at køre Rom og retur i. De gode nyheder er god plads på bagsædet og et bagagerum, der med 320 liter er klassens største.

Er sikkerheden i orden?
Både og. Sammenlignet med de bedste, nye biler, byder Dacia Sandero på middelmådig beskyttelse, men sammenlignet med Dacia Lodgy er den et fremskridt for rumænerne. Grundlæggende er Sandero solid, men den sætter point til, når det gælder beskyttelsen ved påkørsler fra siden, beskyttelse mod piskesmæld, og så er Sandero hård ved fodgængere. Tidligere i år blev det derfor til fire ud af fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten. Læs om resultatet i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Faktisk ganske udmærket. Styretøjet er umeddelsomt og giver kun ringe besked om vejens tilstand, men Dacia Sandero er flink til at holde kursen på motorvejen og sætter ikke et hjul forkert, hvis du presser den i sving eller undvigemanøvrer. Altså grundlæggende godkendt og så lever vi med, at den relativt bløde og komfortable affjedring ikke er god til at filtrere skarpe ujævnheder fra – her er Clio III med samme teknik sjovt nok klart bedre. Discountpræget mærkes også på støjniveauet – især hvislen fra vinden er gennemtrængende i Dacia Sandero.

Hvordan er motoren?

Renaults 1,5 liters dieselmotor er og bliver en perle – også i denne udgave med 75 hk. Støjdæmpningen er beskeden i Dacia Sandero, men det betyder mindre, når motoren disker op med finere fransk gangkultur og et solidt kraftoverskud til hurtige overhalinger.

Start-stop automatik er sparet væk, men Dacia lover alligevel et ganske pænt snitforbrug på 26,3 km/l. Dieselmotoren er Sanderos trumfkort og kun 10.000 kr. dyrere end den væsentligt svagere benzinmotor.

Passer prisen?
Nej, og her kommer overraskelsen: Hvor den store Dacia Lodgy er en gedigen prisbasker, er Dacia Sandero ikke billig nok til at være samme indlysende tilbud. Sandero presses af både nye og let brugte biler. En ny Kia Rio fås fra 124.000 kr. og er en væsentligt lækrere og mere moderne bil. Du kan også vælge en let brugt (halvandet år gammel, 15.000 km) Renault Clio med samme dieselmotor, men væsentligt mere udstyr og lækrere finish til ca. samme pris som den testede Sandero.

Er der alternativer?
Den danske Dacia-importør taler selv om, at Dacia Sandero skal sammenlignes med brugte biler – eller måske fabriksnye biler fra klassen under. Fair nok og familien på et stramt budget kan sagtens overveje en Sandero i stedet for en VW Up eller Kia Picanto. Skal vi tage importøren på ordet, ligner en let brugt Renault Clio til omtrent samme pris som Sandero dog et interessant alternativ. Dacia har dog fordel af 3 års fabriksgaranti.

Konklusion:
For: Plads, pris, fin dieselmotor.
Imod: Rå finish, ringe kørestilling, sikkerhed ikke up-to-date.
Hvilkenbil siger:
Stjerner2
Dacia Sandero er en ærlig discountbil, der byder på god plads og en meget fin dieselmotor til en relativt lav pris. Men konkurrencen er benhård i miniklassen, både fra fabriksnye og let brugte konkurrenter, og så ender Dacia Sandero som et tilbud, du måske godt kan sige nej til.

FAKTA: Dacia Sandero Ambiance 1,5 dCi
Vejl. pris, inkl. lev.: 119.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 3.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: – km/l
Længde/bredde/højde: 406/173/152 cm
Bagagerum (min/max): 320/1.200 liter
Vægt: 1.100 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 75 hk/200 Nm
0-100 km/t: 14,6 sek
Topfart: 164 km/t
Særligt standard udstyr (Ambiance):
Ratbetjent fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, varme i forsæder, cd-radio m. MP3, AUX og Bluetooth, splitbagsæde.
Metallak: 5.000 kr. Aircondition: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs mere:

TEST: Du får, hvad du betaler for med Dacia Lodgy

Blog: Derfor bliver Dacia et hit i Danmark

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here