Thursday, Nov. 23, 2017

TEST: Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen

Skrevet af:

|

22. maj 2016

|

I kategorien:

TEST: Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen

BILTEST: Fundamentet er i orden, og så er et facelift og en ny ‘downsizet’ motor nok til at udbygge Kia Ceed’s position som et af de bedste tilbud i Golf-klassen.

Hvilken bil?
Kia Ceed er koreanernes hidtil bedste forsøg i Golf-klassen. Blandt dyderne er syv års garanti, ganske overbevisende teknik og finish pakket pænt ind af den tidligere Audi designer, Peter Schreyer. Modellen blev lanceret i 2013 og har netop fået det klassiske midtvejsfacelift, der skal holde den skarp i konkurrencen mod yngre modeller som Opel Astra, Renault Megane og Peugeot 308. Vigtigste nyhed ligger her i testbilen – en trecylindret turbobenzinmotor på 1,0 liter med 120 hk. Med det sportslige GT Line udstyr koster den 263.000 kr. inkl. lev. Ceed fås fra 193.000 kr.

Vidste du at?
Kia er det ‘ungdommelige’ indslag i Hyundai-koncernen, og derfor deler Ceed teknik med søsterbilen Hyundai i30. Godt hjulpet af markedets længste garanti, et vellykket design og lidt skarpere priser, er Ceed bestselleren af de to. Med faceliftet lancerer Kia en ny 1,0 liters motor med tre cylindre i to versioner med enten 100 eller 120 hk. Derudover har Ceed fået lidt mere udstyr, tilføjet den sportslige udstyrsvariant GT Line, og så har koreanerne forsøgt at rette op på det nok største kritikpunkt af Ceed; den noget syntetiske styring. Desværre lidt halvhjertet, men det vender vi tilbage til.

Hvordan er førerpladsen?

Her er ikke meget nyt og tak for det: Kia Ceed byder nemlig på en velfungerende førerplads, der nok mangler den moderigtige trykfølsomme skærm, men til gengæld er funktionel og intuitiv at betjene fra første køretur.

Forholdet mellem rat, pedaler og sæde kan tilpasses både høj og lav, og du forkæles med masser af luksusudstyr som varme i læderrattet og eljusterbar lændestøtte i velstøttende forsæder. Selv om Kia Ceed er blandt klassens billigste, er der intet discount over kabinen.

Hvordan opleves kabinen?
Du sidder relativt lavt, men forsæderne kan hæves, og her er masser af luft og plads til store armbevægelser i alle retninger. Sammen med Skoda Octavia, VW Golf, Opel Astra og Nissan Pulsar  tilhører Kia Ceed Golf-klassens mest rummelige biler. Bagagerummet følger trop med pæne 360 liter, hele to kælderrum og masser af sirligt indrettede bokse til småting. Men det bedste er finishen, der sagtens tåler sammenligning med dyrere klassekammerater. Og der er gods bag den bløde plastic, kromlisterne og de Lexus-lækre knapper: Selv en tur på toppede brosten får hverken Kia Ceed til at knirke eller knage – det er en sjældenhed.

Er sikkerheden i orden?
Tilbage i 2012 scorede Kia Ceed alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest trods anmærkninger i pæletesten. Siden har NCAP skærpet testen betydeligt, især til det elektroniske sikkerhedsudstyr som eksempelvis automatisk nødbremse, der slet ikke kan fås til Ceed. Her trykker alderen, og så er det en ringe trøst, at du kan rykke op i en topudstyret Premium og derefter lægge næsten 11.000 kr. ekstra, hvis du vil have assistentsystemer, der advarer mod biler i den blinde vinkel og tværgående trafik bag bilen. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Sammen med Ford Focus, Mazda 3 og Hyundai i30 er Kia Ceed den eneste bil i Golf-klassen, der som standard er udstyret med en avanceret multilink-bagaksel. Normalt skiller det fårene fra bukkene, men Ceed får mere komfort end køreglæde ud af den dyrere løsning. Problemet er et sterilt styretøj, der ikke formidler megen kontakt med underlaget. Her er GT Line versionen dog en hjælp, fordi sportsundervogn og 17-tommer fælge skærper Ceed mærkbart uden at ødelægge komforten. Støj fra vind, hjul og motor er fornuftigt dæmpet, og gør Ceed til en behagelig allrounder. Køreglade entusiaster kan med fordel vælge en Ford Focus eller Mazda 3 i stedet.

Hvordan er motoren?
Både opløftende og skuffende. Fin gangkultur, en veloplagt snerren under acceleration og næsten ingen støj på motorvejen beviser, at koreanerne kan deres ‘downsizing’ så godt som europæerne. Trods turbo er momentet på 171 Nm beskedent, men det går endda, fordi det er en fornøjelse af bruge de seks gear til at holde dampen oppe på den lille motor. På den måde kan Kia’s trecylindrede turbobenziner på 1,0 liter sagtens måle sig med Opel Astra’s ditto.

På ét punkt skuffer motoren dog fælt: Kia lover 20,4 km/l i snit, men trods pæn kørsel på overvejende motor- og landevej nåede vi kun 14,3 km/l. Det er alt for lidt.

Passer prisen?
Du får god valuta for pengene i Kia Ceed. Det gælder for de billigste udgaver, der er klassens bedst udstyrede basismodeller til den testede GT Line, der giver Ceed en vellykket ‘GTI-light’ udstråling. Er du mere til luksus end lir, kan du få den topudstyrede Premium til samme pris. Lige nu kører Kia traditionen tro kampagne på en model kaldet Attraction, der er fuld af udstyr til 251.000 kr. Uanset model har Ceed vist sig at have et lavt værditab, godt hjulpet af stærke priser, god pålidelighed og de syv års garanti. Kan du undvære GT Line-udstyret, fås Ceed med samme 120 hestes motor som testbilen og Style-udstyr til 219.000 kr. Det er en stærk pris.

Er der alternativer?
Ja, konkurrencen er hård i Golf-klassen, og vi vil pege på tre biler, der giver Kia Ceed kamp til stregen: Klasseduksen VW Golf fås i basisudgaven Style med 3 cylindre og 115 hk til 263.000 kr., men har væsentligt mindre udstyr end Ceed. Det samme gælder Opel Astra 1,0 Turbo med 105 hk og Enjoy-udstyr, men så er prisen også helt nede i 224.000 kr. Er plads afgørende, er Skoda Octavia Style 1,0 TSI 115 hk til 264.000 kr. et stærkt tilbud med en udstyrsliste, der næsten matcher Kia Ceed i GT Line-trim.

Konklusion:
For: Komfort, finish, design, garanti og pris.
Imod: Forbruget er ikke downsizet…
Hvilkenbil siger:
Stjerner5

Kia Ceed holder skansen som et af Golf-klassens mest attraktive tilbud. Højt forbrug og manglende sikkerhedsudstyr er de eneste hår i suppen for en tre år gammel model, der fortsat holder sig attraktiv med masser af komfort, plads, udstyr og kvalitet til lavpris.

Læs også tests af konkurrenterne:

Opel Astra rækker efter stjernerne

Golf 7 er mere perfekt end passioneret

Peugeot 308 er stærk på stil og komfort

Mesterlig motor løfter Citroën C4

Klassisk køreglæde i Mazda 3

Lav puls i Nissan Pulsar

Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia

FAKTA: Kia Ceed 1,0 T-GDI GT Line

Vejl. pris, inkl. lev.: 263.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP 2012): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 14,3 km/l
Længde/bredde/højde: 431/178/147 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.318 liter
Vægt: 1.340 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 120 hk/171 Nm
0-100 km/t: 11,1 sek
Topfart: 190 km/t

Særligt standard udstyr (GT Line):
Klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med varme og radiobetjening, instrumenter med TFT-display, cd-radio, kørecomputer, fartpilot, splitbagsæde, varme i forsæder, hill holder, stop-start automatik, Bluetooth forbindelse, USB-stik, 17 ” alufælge, sportsundervogne, blanke rudelister, p-sensor bag, alupedaler, skørter og hækspoiler, eldrevet lændestøtte, LED kørelys og baglygter.
Metallak: 5.400 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Skoda Octavia går en oktav op
TEST: Opel Insignia – slagskib til slagpris
TEST: Nissan Micra rykker fra trist til trendy

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>