TEST: Fiesta laver fest i miniklassen

BILTEST: Syvende generation af Ford Fiesta fikser forgængerens svagheder og er et hit i miniklassen med sine fine køreegenskaber. Men hvorfor skal man betale ekstra for automatisk nødbremse?

Hvilken bil?
Ford byder op til dans med syvende udgave af verdensbilen Fiesta siden debuten i 1976. Fiesta nr. 7 er ifølge Ford et helt nyt ‘track’, andre siger det kun er et kraftigt ‘remix’ af den foregående. Fakta er, at Fiesta har stort set uændrede mål men har taget godt 50 kilo på. I denne ombæring fås Fiesta i fire ret forskellige versioner: En basismodel, Trend, som med kun tre døre og 70 hk benzinmotor koster fra lige under 133.600 kr. inkl. levering, en veludstyret Titanium, luksusudgaven Vignale og endelig en sportslig ST-Line. Det er ST-Line-udgaven med 125 hk turbobenziner og sportsundervogn til 185.000 kr. inkl. levering, som vi tester her, men den fås også med 140 hk. Modelprogrammet byder også på en enkelt turbodiesel med Trend-udstyr og 85 hk til 156.400 kr.

Vidste du at?

Den nye Ford Fiesta kan fyldes med dansk vellyd. For ca. 5.800 kr. ekstra kan lydsystemet opgraderes til B&O Play. Ford og de amerikanske ejere af B&O’s afdeling for lyd i biler, Harman, har sammen udviklet et B&O Play lydanlæg til Fiesta med intet mindre end 675 watt og 10 højttalere.

Anlægget indeholder naturligvis ungdommelige hits som Apple CarPlay, Android Auto og indbygget app til musiktjenesten Spotify. Men de mere modne bil- og musikelskere er der også tænkt på med noget så ’old school’ som en cd-afspiller. Det potente lydsystem til Fiesta er fintunet i en grad, så der er forskel på komponenterne til henholdsvis den tredørs og femdørs udgave. Det er normalt ikke biler i miniklassen forundt med et fabriksmonteret lydanlæg af dén kaliber. Opgraderingen er dog kun mulig i Titanium og ST-udgaver.

Hvordan er førerpladsen?
Bag rattet er den nye Fiesta ret indbydende. I forhold til forgængeren er meget forbedret, men den meste markante ændring er et nyt, svunget layout af instrumentbordet. Der er ryddet godt og grundigt ud i de mange knapper i forgængeren, og en række funktioner er i tidens ånd samlet i den 6,5 tommer store touchskærm, som er godt placeret centralt og højt på instrumentbordet. Desværre betyder det, at friskluftdyserne er placeret underligt lavt. Øverste del af instrumentbordet er med blød beklædning, mens den øvrige plast er hård. Det basale er også helt i orden i den nye Fiesta. Sæderne er gode og kan ligesom rattet indstilles i højde og længde, så høj som lav kan opnå den rette kørestilling. Og selv om man er langbenet, når højre arm let gearvælgeren til den sekstrins gearkasse.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig. Det kan godt være, at bredde, længde og ikke mindste akselafstanden mellem de to hjulsæt er næsten identiske for den nye Fiesta og forgængeren, men Fords indretningsfolk har gjort et fint arbejde med at udhule karosseriet og skabe mest mulig plads inden døre. Fiesta har ca. 6 cm kortere mellem de to hjulsæt end den hårdeste konkurrent, den nye VW Polo, men i daglig brug er der ikke nævneværdig forskel. Vi var tre voksne, en teenager og et otte-årigt barn på weekendtur i testugen, og vi savnede egentlig ikke plads. Et sted er der dog mærkbar forskel – selv om bagagerummet er vokset lidt i Fiesta, så har Polo ca. 50 liter mere bagagerum. Et par andre minusser i den nye Fiesta er meget begrænset udsyn skråt bagud, og så er det svært for mindre børn at kigge op over de høje dørsider.

Er sikkerheden i orden?

Ja, dog med et stænk malurt i bægeret. Lad os tage det først. Ford har valgt ikke at udstyre Fiesta med automatisk nødbremse som standard. Ærgerligt, for det vigtige sikkerhedsudstyr er egentlig ikke dyrt.

Ford forlanger kun 4.650 kr. for den automatiske nødbremse, men så er det til gengæld også en fin en af slagsen, der virker helt op til 180 km/t og scanner for både biler og mennesker, selv i mørke, og du får adaptiv fartpilot, der virker mellem 20 og 110 km/t med i sikkerhedspakken. Til gengæld har du i den nye Ford Fiesta god hjælp til at holde din bane på vejen med assistenter, der fra 65 km/t både hjælper dig til at styre og advarer, hvis du alligevel fraviger din bane. Helt overordnet kom de maksimale stjerner i Euro NCAP crashtesten da også sikkert i hus for Fiesta – trods den manglende nødbremse. Bilen er en stærk konstruktion, som yder god beskyttelse til både voksne og børn. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Stadig bedst i klassen, synes vi. Fiesta har tidligere fået skudsmål som miniklassens absolutte ‘drivers car’ med de bedste køreegenskaber – og ikke mindst de mest sportslige kvaliteter i affjedring og styretøj, som mange biljournalister ynder at lovprise. I den nye udgave er noget af sporten veget for komfort, men lækkerier som multilink baghjulsophæng og et præcist og velafstemt styretøj, der er en fornøjelse at håndtere. Den lidt blødere opsætning falder i vores smag. Men Fiesta er bestemt ikke blevet kedelig. Den kører stadig underholdende – ikke mindst i denne ST-Line, der er strammet en smule op i affjedringen i forhold til de øvrige udgaver. Et ekstra plus; kabinen virker rigtig godt isoleret – ikke mindst mod motorrummet. I mange af Fiestas konkurrenter er motorlyden særdeles præsent i kabinen, og det virker stressende.

Hvordan er motoren?

Trods en del år på bagen stadig den bedste af de små trecylindrede motorer på benzin. Seks sejre i træk i den årlige internationale dyst ‘Engine of the Year’ for de små motorer under 1 liter – senest i 2017 – taler sit eget imponerende sprog.

Konkurrenterne har haft årevis til at gøre Ford kunsten efter, men har kun præsteret dårligere kopier. I stedet har Fords-ingeniører igen finpudset maskinen til endnu bedre speederrespons, trækkraft, økonomi og motorgang, og selv VWs velfungerende TSI-motor må se sig henvist til andenpladsen. Den virker grovere end den lille Ford-motor og støjer mere. I Fiesta kan du vælge mellem 100, 125 og 140 hk. Den mindste bør tilfredsstille de fleste, men 125 hk er mindstevalg i ST-Line, og gør det suverænt. Det kan virke fristende at snuppe den 140 hestes version for merprisen er kun 5.000 kr., men det er ikke nødvendigt at opgradere. Vi var glade hele testugen og tager et testforbrug på 15,8 km/l mod de opgivne 23,3 km/l med i købet.

Passer prisen?
Ja. Det kan godt være den nye Fiesta ikke er klassens billigste, men den byder på rigtig meget bil for pengene – og efter vores mening også mere end den direkte konkurrent VW Polo. Fiesta er fornuftig udstyret, men vi undrer os over at f.eks. fartpilot, automatisk aircondition, elruder bag, dobbelt bund i bagagerummet og regnsensor tilkøbes til alle udgaver bortset fra Vignale. Vil du have fartpilot så vælg den adaptive version og få den automatiske nødbremse med for 4.650 kr. Glem basisudgaven af Fiesta og skru op for køreglæden og udstyret i Titanium-udgaven med 100 hk turbomotor til 168.500 kr. Her skal du op med 175.000 kr. eller 184.000 kr, for VW Polo i Trendline- eller Comfortline-udgave, der begge er med 95 hk motor og kun har fem gear mod Fiestas seks. Retfærdigvis skal det med i overvejelserne, at Polo som standard har automatisk nødbremse, der som nævnt koster ekstra til Fiesta. Skal du have 115 hk og seks gear i Polo i stedet for 95 hk, der er lidt i underkanten, må du op med over 200.000 kr. for VW’en. Her foretrækker vi Fiesta ST-Line med 125 eller 140 hk, der både er billigere og har bedre køreegenskaber – og frem for alt er mere tyst.

Er der alternativer?
Vi fremhæver Seat Ibiza, der er den spanske udgave af Polo, til priser fra ca. 139.000 kr. Den har også cool køreegenskaber men mere motorstøj. Den fås fx i en sportlig 115 hk FR-udgave til godt 185.000 kr. – med automatisk nødbremse. Som direkte alternativ til den sportslige testbil, Fiesta ST-Line, kan du også kaste et blik på Opel Corsa Sport, der koster fra ca. 184.000 til godt 196.000 kr., alt efter om den skal være med 100 eller 115 hk. Endelig er der Kia Rio, som med sin unikke 7 års/150.000 km fabriksgaranti også er et interessant alternativ til priser fra 154.000 kr. med en 100 hk 3-cylindret turbobenzinmotor. Er diesel et must i din mini, kan du få bestselleren Peugeot 208 med 100 dieselheste fra blot 134.000 kr.

Konklusion:
For: Køreegenskaber, motorer, lydisolering
Imod: Mangler automatisk nødbremse, ikke tre års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Ford Fiesta styrer direkte ind i topstriden i miniklassen og får ligesom VW Polo fem stjerner af os – men de skinner lidt stærkere i Fiesta. Primært på grund af motoren, køreegenskaberne og den mere lydsvage kørsel. Automatisk nødbremse burde være standard lige som fartpilot og regnsensor – men bortset fra det er Fiesta en lille kørefest i hverdagen.

Læs også tests af konkurrenterne:

Ny Polo spiller mini-Golf

Nissan Micra rykker fra trist til trendy

Solen skinner på Ibiza

Suzuki slanker Swift til ny succes

Fornuften fører an i Skoda Fabia

Ny Kia Rio med mere samba

Renault Clio forfører med stil og komfort

Citroën C3 – miniklassens funky fætter

Opel Corsa i vellykket comeback

Løveunge med dyrt hjerte af guld

Nøjsom og køreglad Mazda 2

FAKTA: Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 125 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 185.070 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr. (98 g. CO2 pr. km.)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Længde/bredde/højde: 407/174/147 cm
Bagagerum (min/max.): 303/984 liter
Vægt: 1.164 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 125 hk/170 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr (ST-Line):
17 tommer alufælge, sportsundervogn, ST-Line styling af karosseri, tågeforlygter, opvarmede højdejusterbare sportsforsæder med justerbar lændestøtte på førersæde, opvarmet forrude og vaskedyser, 6,5 tommer touchskærm inkl. SYNC3 og seks højttalere, bluetooth, USB-stik, Apple Car Play og Android Auto, sportspedaler i aluminium, læderbetrukket gearstang og sportsrat med fjernbetjening af musik, telefon mm., start-/stopknap, sort loftbeklædning, fjernbetjent centrallås, manuel aircondition, vognbaneassistent og – advarsel, el-betjente forruder, MyKey-teknik, dæktryksovervågning mm.
Metallak: 3.700 kr. (*hvilkenbil’s vurdering)

Ekstraudstyr på testbil:
ST-Line Pakke (18” alufælge og tonede ruder): 6.880 kr.
Audiopakke 1 inkl. DAB+ (8” touch screen m. SYNC 3 og 7 højtalere): 1.260 kr.
Førerassistentpakke1 (Pre-Collision Assist (nødbremse AEB), adaptiv fartpilot,4,2” TFT farveskærm): 4.650 kr.
Regnsensor (inkl. automatisk nedblæding af bakspejl): 760 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here