TEST: Ford Focus stikker næsen frem

BILTEST: Stort facelift ude og inde og fine motorer sender den faceliftede Ford Focus helt til tops i Golf-klassen.

Hvilken bil?
VW Golf har i mange år sat standarden og har derfor helt fortjent fået opkaldt en hel bilklasse efter sig: Den lille mellemklasse. Det er for sent for Fords Focus at opnå den status, men uha den er skarp efter den seneste finpudsning: Med faceliftet har Focus primært fået ny front a la Aston Martin og smallere forlygter og det klæder Focus, der ser lavere og bredere ud. Indvendig er der ryddet op på instrumentbordet, og alt i alt nærmer Focus sig det perfekte. Vi tester her Focus1,5 liters EcoBoost-motor med hele 182 hk og Titanium-udstyr til 308.000 kr. inkl. levering. Focus fås fra 214.000 kr.

Vidste du?

Ifølge Ford fås Focus nu med hele 18 sikkerheds- og førerassistentsystemer. Desværre er de færreste af dem standard – i Focus må du til lommerne for at få det livreddende sikkerhedsudstyr med.

Billigste måde er at tage en såkaldt førerassistancepakke fra udstyrslisten til 18.500 kr. som tilæg til Trend-udstyret og 13.500 kr. med testbilens Titanium-udstyr. Så får du fx auto-brems i byen op til 50 km/t., registrering af vejskilte og vognbane-assistent. Aktiv fartpilot, der kan holde afstand til den forankørende, koster dog hele 16.000 kr. ekstra og fås slet ikke til Trend-udgaven.

Hvordan er førerpladsen?
Her har Focus fået en forårsoprydning. Hvor der tidligere var et virvar af knapper, er der nu ro og overskuelighed. Hvad der var godt er forbedret, og materialer og finish er på et højt niveau – her er stort set ingen hård, uvenlig plast. Testbilen havde øverst midt i instrumentbordet en 8″ touchskærm mod en 4,2″ som standard. Den store skærm er et perfekt omdrejningspunkt for en stor del af betjeningen i Focus herunder navigation. Men herlighederne koster 11.500 kr. ekstra. De fleste kan finde en optimal kørestilling i Focus – dog strammer sportssæderne lidt om en bred bag.

Hvordan opleves kabinen?
Fem personer finder sig fint tilrette i en femdørs Focus. Bagsædet er udformet, så det tilgodeser to voksne, men der kan godt sidde tre. Benpladsen bagi er godkendt men ikke prangende. Til gengæld er bagagerummet reelt, og bagsmækken åbner forbilledligt højt. Dog savner lastrummet fikse detaljer som ekstra plads under gulvet, fastgørelsesmuligheder til indkøbsposer og mulighed for at lægge bagsæderyggen ned med et enkelt greb. Kabinen har mange fralægningsmuligheder og er præget af slidstærke materialer på kanten af det kedelige, men det virker gennemført.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Ford Focus sikrede sig de maksimale fem stjerner med et fint resultat i samtlige discipliner ved Euro NCAP crashtesten i foråret 2011. Eneste lille svaghed hos Focus var i den skrappe pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en tyk stålpæl med 29 km/t. Siden er Euro NCAP’s krav til bilerne dog skærpet af flere omgange, og et fire år gammelt femstjernet resultat er ikke overførbart til 2015. Læs mere på sikkerbil.dk 

Hvordan kører den?
Eksemplarisk – og sjovt, hvis du vil. I modsætning til for eksempel VW Golf/Seat Leon/Skoda Octavia har Ford Focus et avanceret multilink baghjulsophæng, som gør, at den nærmest ‘spiser’ svingene. Samtidig er styringen præcis og direkte, så køreglæden kommer hurtigt frem i Focus. Her bliver konkurrenterne kørt bagud. Gearskiftet mangler det sidste i at være perfekt, dertil er vandringen mellem gearene lidt for lang, men det er absolut godkendt.

Hvordan er motoren?
Lidt af en ulv i fåreklæder. Den nye 1,5 Ecoboost afløser den tidligere 1,6 EcoBoost med samme ydelse og trækkraft men med sænket emission og brændstofforbrug. I hvert fald på papiret. Motoren lægger op til blid og lydløs kørsel ved lave omdrejninger, uden at man umiddelbart tænker, at her er 182 hk gemt under motorhjelmen. Turboen skubber blidt på med 240 Nm i det lave omdrejningsområde, men hvis du lader motoren trække op over 3.500 omdrejninger, sker der noget.

Over 4.000 omdrejninger kommer alle heste ud af stalden, og så bliver det rigtig sjovt. Til gengæld var et snitforbrug på 12,5 km/l alt, hvad det kunne blive til trods fornuftig kørestil.

Passer prisen?
Lad os bare være ærlige; det er VW Golf-kunder, som Ford er på udkig efter med Focus, og i det match vinder Ford’en knebent. Golfen fås også i et acceptabelt udstyrsniveau fra lige omkring 300.000 kr., men motorydelsen på 140-150 hk halter efter Focus’ 182 hk. Samtidig kører Golfen mindre underholdende og involverende. Overvej om ikke udgaven med 150 hk er nok, så kan du spare 20.000 kr. Overvej også om ikke din Focus kan ‘nøjes’ med Fords fremragende og mere økonomiske 3-cylindrede motor med 125 hk. Det sparer dig for 40.000 kr. i forhold til testbilen.

Er der alternativer?
En anden bil i den lille mellemklasse, der også ser bragende godt ud og leverer 180 hk fra en økonomisk turbobenzinmotor er Seat Leon 1,8 TSI til 320.000 kr., mens søsterbilen Skoda Octavia med samme motor er 25.000 kr. billigere og oven i købet rummeligere på bagsædet. Kig også på Mazda 3 med 165 hk og højeste udstyrsniveau Optimum til 300.000 kr., hvis du kan lide køreglade biler, der ser godt ud. Og så kan vi da heller ikke lade være med at nævne, at man kan få en Citroën C4 med den fremragende 130 hk turbobenzinmotor til bare 230.000 kr.

Konklusion:
For:
Design, motor, køreegenskaber
Imod: Sikkerhedspakke koster ekstra, kun to års garanti
Hvilken bil siger:
Stjerner5
En god bil har fået den sidste fintuning: Ford Focus er skarpere end nogensinde, og i nyeste version udfordrer den VW Golf med bedre køreegenskaber, flot design og økonomiske motorer. Focus er Golf-klassens øjeblikkelige førerhund og får fem store stjerner.

Læs også tests af konkurrenterne:

Klassisk køreglæde i Mazda 3

Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia

Seat Leon er Golf-familiens vindertype

Golf 7 er mere perfekt end passioneret

FAKTA: Ford Focus Titanium 5-dørs 1,5 EcoBoost 182 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 308.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr. (Energiklasse A)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,2 km/l (CO2 127 g./km.)
Forbrug i test: 12,5 km/l
Længde/bredde/højde: 436/182/147 cm
Bagagerum (min/max): 363/1.262 liter
Vægt: 1.325 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 182 hk/240 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek
Topfart: 222 km/t

Særligt standard udstyr (Titanium):
Fartpilot/-begrænser, sportssæder for og foldbart armlæn på bagsæde med to kopholdere, midterkonsol med justerbart armlæn og 12V-udtag, opvarmet forrude og sprinklerdyser, to-zone klimaanlæg, regnsensor, auto-nedblænding af bakspejl, læderrat, dørtrinsbeskyttere foran i alu med logo, radio/cd med  4,2″ farve touchskærm og bluetooth-forbindelse og talestyring, automatisk nødopkald mm.

Ekstraudstyr på testbil:
Metalfarve:
6.000 kr., 17” alufælge: 6.500 kr., anhængertræk forberedelsespakke (ESP med Trailer Sway Control, bakkestart assistance og ledningsnet): 1.000 kr., Audiopakke 2 (Ford Navigation med DAB, SYNC II og 8″ touchscreen) 11.500 kr., Parkeringspakke (Semi-automatisk parkeringssystem, parkeringssensor for/bag og el-foldbare sidespejle): 7.500 kr., opvarmet rat: 3.500 kr., Active City Stop: 5.000 kr., Lyspakke (Dynamiske bi-xenon forlygter med LED kørelys for/bag og multicolour LED interiørlys): 19.800 kr., BLIS-sidespejle med Cross Traffic Alert: 11.000 kr.
(*anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here