TEST: Garvet Opel Insignia er stadig god

BILTEST: Både vægt og alder er høj for Opel Insignia, men et omfattende facelift holder den tyske firmafavorit flydende med solid byggekvalitet og langtidsholdbart design.

Hvilken bil?
Opel Insignia har seks år på samvittigheden, men skal fortsætte langt ind i 2016. Ved årsskiftet fik Insignia derfor et omfattende facelift, der skal holde den inde i kampen mod konkurrenter som Mondeo, Passat og Avensis. Forbedringerne omfatter redesign af front og hæk, finpudsning af motorer og affjedring samt et nyt instrumentpanel, der forsager forgængerens knap-orgie til fordel for en stor trykfølsom skærm. Her tester vi topudgaven Cosmo som stationcar med 163-hestes dieselmotor. Prisen er 477.000 kr., men for firmabilister er beskatningsværdien kun 334.000 kr.

Vidste du at?
Ved lanceringen i 2008 skulle Insignia én gang for alle gøre op med Opels ‘blød hat og cigar’ image. Mens forgængeren Vectra var kvadratisk, praktisk og rummelig, skulle Insignia være elegant, lækker og sexet. Opel hyrede bl.a. den unge, amerikanske stjernedesigner Bryan Nesbitt (kendt for kultbilen Chrysler PT Cruiser) til opgaven, og han kvitterede med ‘hockeystaven’ – et designelement, der går igen over alt fra lygter til dørprofiler. Vectras overdådige plads røg i processen, men Insignia fremstår fortsat som firmaklassens elegantier. I 2009 vandt Insignia titlen som Årets Bil i Europa.

Hvordan er førerpladsen?
Opel er berømt for at lave nogle af bilindustriens bedste førerpladser, og Insignia er ingen undtagelse. Slet ikke nu, hvor der er ryddet op i betjeningen med en stor, centralt placeret trykfølsom skærm i midterkonsollen. Selv speedometeret er forvandlet til en skærm, der kan formidle et væld af oplysninger. Bortset fra at softwaren bag reagerer langsomt, fungerer det overbevisende.

Det bedste er dog Opels fremragende sæder og den perfekte ergonomi. Som langtursbil er Insignia blandt de bedste, et kraftværk skabt til endeløs fahren, fahren auf der Autobahn…

Hvordan opleves kabinen?
Udover den lækre fornemmelse af en førerplads, der virker som skræddersyet, er byggekvaliteten det store trækplaster i Opel Insignia. For selv om plastoverflader og knapper ikke når Audi-niveau, så afgiver Insignia den sjældne bankboksfornemmelse, når du smækker med dørene eller kører over et dybt kloakdæksel. Ikke et knirk høres, højst et dæmpet whump. Til gengæld må du leve med et bagsæde og et bagagerum, der trods Insignias længde på næsten 5 meter er noget mindre end i ærkerivalerne Passat og Mondeo. Her betaler du prisen for Insignias forførende design.

Er sikkerheden i orden?
Ja, men Opel Insignia er nu så gammel, at Euro NCAPs crashtest fra 2008 er svær at sammenligne med de nyeste konkurrenters. For seks år siden scorede Insignia dog topkarakteren fem stjerner på overbevisende måde. Den tunge Insignia er bundsolid og brillierede med et flot resultat i den svære pæletest, ligesom beskyttelsen mod piskesmæld er god. I frontaltesten skuffede Insignia en smule: Selv om de forreste airbags er af den fine type med udløsning i to trin, var belastningen af testdukkerne til den høje side. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Med faceliftet er Opel Insignia blevet endnu mere komfortabel. Selv med enorme 18-tommer hjul opsluger Insignia vejens ujævnheder uden nævneværdige protester. Men vægten er massiv.

Med 1,8 ton på akslerne er Insignia ikke en bil, du let tumler på sognevejene. I stedet er den opulente Opel i sit es på de lange lige stræk, hvor tyngden bliver en fordel. Desværre forstyrres harmonien af rigelig hjulstøj på alt andet end nystrøget asfalt, og det ødelægger til dels en ellers fin langturskomfort.

Hvordan er motoren?
Den to-liters dieselmotor er en gammel traver, der er forbedret utallige gange. Med held. Den tøven, der tidligere optrådte ved lave omdrejninger er væk, mens tonen fra maskinrummet er gået fra grov til godkendt. Godt hjulpet af en velvalgt gearing virker motoren fleksibel, og selve gearskiftet er også blevet kortere og mere præcist, selv om der fortsat er langt op til klasseduksen Mazda 6s gearkasse. At motorens 163 hk og massive 380 Nm mere føles passende end overvældende understreger Insignias behov for en slankekur. Et testforbrug på 17,7 km/l vidner dog om, at Opel får det maksimale ud af den aldrende oliebrænder.

Passer prisen?
Både og. Insignia kører prismæssigt i to spor: Private får et stærkt indgangstilbud på Insignia med 1,4 liters benzinturbo fra 300.000 kr., men derfra stiger prisen dramatisk. Til gengæld er leasingpriserne favorable med lav beskatningsværdi trods masser af udstyr som metallak, navigation, bluetooth, audiostreaming og klimaanlæg. Langt de fleste Insignia’er kommer da også ud at køre som flådebiler, og ofte er Insignia blandt Danmarks mest solgte firmabiler.

Er der alternativer?
Især tre biler udfordrer Opel Insignia: VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6 fås alle med tilsvarende motorkraft og udstyr til stort set samme priser som Opel Insignia – som firmabil har Insignia dog særdeles attraktive priser. Til gengæld kører Passat, Mondeo og især Mazda 6 skarpere og mere letbenet end Opel Insignia. Rivalerne understreger, at Insignia nok er en velholdt og velkørende firmaklasseveteran, men ikke kan køre fra hverken alder eller overvægt.

Konklusion:
For: Komfort, byggekvalitet og flot design.
Imod: Vægt, dækstøj og beskeden pladsudnyttelse.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Seks år er lang tid i bilernes brutale verden, men et vellykket facelift holder Opel Insignia inde i kampen. Vægt og alder trykker, men Insignia holder skansen med langtidsholdbart design, fin komfort og betryggende byggekvalitet.

FAKTA: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI Cosmo

Vejl. pris, inkl. lev.: 477.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 30.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 8
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l (119 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,7 km/l
Længde/bredde/højde: 491/186/151 cm
Bagagerum (min/max): 540/1.530 liter
Vægt: 1.785 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 163 hk/380 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 215 km/t

Særligt standard udstyr (Cosmo):
Multijusterbart læderrat med varme, elektrisk håndbremse med Hill Start Assist, el-ruder for og bag, klimaautomatik, varme i forsæder, radio/cd 400 color med 4,2”farveskærm, USB, 7 højttalere, audiostreaming fra smartphone, førersæde – elektrisk højdejusterbart, LED baglygter og LED kørelys, lysfølsomt bakspejl, regnsensor og varme i sidespejle, fjernbetjent centrallås, ratbetjent radio og fartpilot, 18” alu-fælge, 230 volt stikkontakt, imiteret dellæder, tågeforlygter, elektrisk foldbare sidespejle, elektrisk bagklap.
Metallak: 7.895 kr.
Fører assistancepakke m. skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot med bremseassistance, afstandsindikator til den forankørende bil med alarm, varmereflekterende forrude: 14.000 kr.
Navigation m. 8” skærm: 15.000 kr.
Premium Plus pakke med lædersportssæder, Bose lydsystem, OPC Line pakke med skørter og OPC-læderrat: 33.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here