Thursday, Nov. 23, 2017

TEST: Hyundai i30 – dygtig koreansk golfspiller 

Skrevet af:

|

21. august 2017

|

I kategorien:

TEST: Hyundai i30 – dygtig koreansk golfspiller 

BILTEST: Designet er afdæmpet og køreegenskaberne mere komfortable end underholdende, men Hyundai i30 har både kvaliteter og priser til at blive en rigtig dansker-favorit i Golf-klassen.

Hvilken bil?
Hyundai i30 er sydkoreanernes bud på en seriøs udfordrer til VW Golf, der på alle områder kan køre lige op med klasseduksen, men til væsentligt lavere priser. Hyundai er gået metodisk til opgaven og har tilført i30 en masse europæisk DNA: Designet står den tidligere Audi-designer, tyskeren Peter Schreyer for, bilen er udviklet i Frankfurt og fremstilles på en ny fabrik i Tjekkiet. Hyundai i30 fås også som rummelig stationcar og snart følger en smart fem-dørs coupéversion. Her tester vi den forventede bestseller-udgave, en fem dørs hatchback med en trecylindret turbobenzinmotor med 120 hk, der fås fra 204.000 kr. inkl. lev. Testbilen er dog den topudstyrede Premium til 274.000 kr.

Vidste du at?
Frem til 2007 hed Hyundais udspil i Golf-klassen Elantra og var udviklet og bygget hjemme i Sydkorea. Elantra slog aldrig igennem, og derfor lagde Hyundai strategien om. Modellen skiftede navn til i30, udviklingen blev flyttet til Tyskland og lige siden har sigtekornet tydeligvis været indstillet på bilen, der har lagt navn til bilklassen – VW Golf.

På den aktuelle, tredje generation af i30 lægger det stramme design med en næsten lodret hæk og den kraftige c-stolpe sig da også tættere op ad forbilledet end nogensinde før. Ambitionen er tydelig: Hyundai i30 vil være det prisbillige alternativ til Golf, men uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Hvordan er førerpladsen?
Nøgtern og logisk som i en – rigtigt gættet – Golf. Instrumenterne er blottet for pjank og står bare krystalklart med hvide tal på sort baggrund, mens betjeningsgrebene til ventilationsanlægget nu er placeret vandret i stedet for lodret. Sådan er det også i en Golf – og det ser mere eksklusivt ud. Ny er også en ’svævende’ og velfungerende touch-skærm på otte tommer, der følger med i de to topudgaver Trend og Premium – ellers må du nøjes med en mere beskeden fem tommers skærm. Ergonomien – altså forholdet mellem rat, sæde og pedaler – passer til store skandinaver, og mens finishen virker noget standardpræget, slipper du til gengæld for irriterende knirkelyde. Hyundai i30 efterlader ingen tvivl om, at den vil tages alvorligt.

Hvordan opleves kabinen?

Mens der er masser af plads til både brede skuldre, lange ben og højt hår på forsæderne i Hyundai i30, skuffer benpladsen på bagsædet.

Hyundai hævder, at platformen er ny, men akselafstanden på 265 cm er bevaret. Det burde give mindst lige så god plads på bagsædet som i forgængeren, men vores klare oplevelse er, at den nye i30 faktisk er blevet mindre rummelig. Ærgerligt for kernefamilien med langlemmede teenagere og måske i30’s største minus. Til gengæld er bagagerummet vokset. Med plads til lige knapt 400 liter er det blandt de største klassen – så lever vi med en lidt høj læssekant.

Er sikkerheden i orden?
Ja, både den passive og aktive sikkerhed er på plads i Hyundai i30. Bilen yder grundlæggende god beskyttelse i både frontal og sidekollision. Dog udsættes begge forsædepassagerers ben for øget belastning i frontaltesten, lige som der er forhøjet belastning af brystkassen i den skrappe pæletest. Til gengæld er Hyundai helt opdateret på aktiv sikkerhed. Både automatisk nødbremse, der virker op til landevejshastigheder, samt træthedsovervågning og vognbaneassistent er standard. Derudover kan i30 udstyres med blindvinkel-alarm, skiltegenkendelse og knæairbag i førersiden. Dermed placerer i30 sig i den gode ende af Golf-klassen, hvad angår passiv og aktiv sikkerhed. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Hyundai har foretaget et klart valg med i30’s undervogn, der er lagt ud til komfort i stedet for sport. Affjedringen tenderer det bløde – også på 16-tommer hjul – og filtrerer kompetent langt de fleste af vejens ujævnheder væk. Sammen med en fin retningsstabilitet gør det i30 til en behagelig rejsevogn på langturen. Prisen er en lidt indifferent køreoplevelse. Styretøjet er ganske vist forbedret med både lidt mere præcision og feedback fra vejen, men i30 bliver aldrig lige så køreglad som f.eks. Ford Focus, Mazda 3 eller den nye Honda Civic. Langt de fleste vil dog sætte pris på en undervogn, der ikke styrer så skarpt som en VW Golf, men faktisk tilbyder bedre komfort end den tyske original.

Hvordan er motoren?

Hyundai presser 120 heste ud af blot én liter slagvolume og tre cylindre – og det kommer der faktisk musik ud af. Dels lyder den lille trebenede kværn altid sund og frisk, dels kan den også lide at få omdrejninger.

Sejtræk under 2.000 omdrejninger bryder den sig dog ikke om. Trods turbo har T-GDI motoren nemlig et relativt beskedent moment, så den skal have lidt pisk for at levere varen. På den måde modarbejder motoren bilens lidt tilbagelænede natur, men når man først vænner sig til at blive lidt længere i gearene, sætter man pris på motorens livfulde karakter. Hyundai lover 20 km/l i snt, vi nåede knapt 16 km/l, hvilket er typisk for trecylindrede turbomotorer i denne størrelse.

Passer prisen?
Ja, men vi anbefaler basisudgaven Life som det bedste køb. Prisen trykkes helt ned i 204.000 kr. inkl. levering, vel at mærke uden Hyundai fedter med udstyret. Tværtimod er udstyrslisten både lang og lækker – vi nævner i flæng: Aircondition, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, bluetooth, elruder for og bag, fartpilot, fjernlysassistent, multijusterbar førerplads med læderrat med varme, LED kørelys, DAB-radio med USB, elektrisk foldbare spejle med varme og varme i forsæderne. Her er tale om Golf-klassens suverænt bedst udstyrede basis-version, der også vil sikre et lavt værditab.

Er der alternativer?
Opel Astra 1,0 Turbo Enjoy til 218.000 kr. er udstyret som basisudgaven af i30, men 14.000 kr. dyrere. Astra har mere plads, men i30 er mere komfortabel. Fiat Tipo 1,4 T-Jet Lounge med 120 hk til 239.000 kr. er billigere, men i30 kører bedre og har mere udstyr. Honda Civic 1,0 Elegance med 129 hk er langt mere sporty og har mere plads og udstyr end i30, men er også dyrere til 283.000 kr. Peugeot 308 1,2 130 hk Allure har en stærkere motor, godt med udstyr og lidt mindre plads, men koster også hele 291.000 kr. Endelig har ’originalen’ VW Golf 1,4 TSI Highline med 125 hk mere plads, men mindre udstyr til 294.000 kr. Konkurrencen er altså knivskarp, men selv i dette selskab er Hyundai i30 et kvalitetspræget og komfortabelt valg til en stærk pris – især i basisudgaven.

Konklusion:
For: Komfort, pris, fem års garanti.
Imod: Beskeden bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Hyundai i30 sætter næppe bilentusiastens hjerte i brand, men er du på udkig efter en komfortabel og gennemført kompetent familiebil i Golfklassen til en attraktiv pris, er den en vinder. Især i basisudgaven, der giver usædvanligt meget værdi for pengene. Med tredje generation af i30 melder Hyundai sig for alvor ind i golfklubben.

Læs også tests af konkurrenterne:

Opel Astra rækker efter stjernerne

Fiat er tilbage i golfklubben med Tipo

Megane er den bløde mellemvare

Peugeot 308 er stærk på stil og komfort

Mazda 3 er stadig klassens swing king

Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen

Honda Civic er for entusiaster

FAKTA: Hyundai i30 1,0 T-GDI Premium

Vejl. pris, inkl. lev.: 274.000 kr.
Privatleasing (Trend, 15.000 km årligt/5.000 kr. i udbet.): 3.295 kr. md.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l (120 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,9 km/l
Længde/bredde/højde: 434/180/146 cm
Bagagerum (min/max): 395/1.301 liter
Vægt: 1.342 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 120 hk/171 Nm
0-100 km/t: 11,1 sek.
Topfart: 190 km/t

Særligt standardudstyr (Premium):
8-touchskærm med navigation og Apple CarPlay, 2-zonet klima, fartpilot, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. varme og betj. af radio og fartpilot, USB og Bluetooth, kørecomputer, dæktrykmåler, fuld LED-forlygter, bakkamera og p-sensorer bag, regnsensor, lysfølsomt bakspejl, lysautomatik, automatisk nødbremse, skilteassistent, blindvinkel-alarm, træthedsovervågning,16 alufælge.

Metallak: 6.500 kr. Opgradering til klimaautomatik: 2.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Skoda Octavia går en oktav op
TEST: Opel Insignia – slagskib til slagpris
TEST: Nissan Micra rykker fra trist til trendy

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>