TEST: Opel Zafira er lækker men dyr

BILTEST: Opel Zafira Tourer overbeviser med plads, komfort og fin finish. Største hæmsko er småpebrede priser og et styretøj, der nok er knivskarpt, men mangler føling med vejen.

Hvilken bil?
Opel Zafira Tourer er tredje generation af Opels fleksible familiebus med plads til syv. I denne udgave er der især arbejdet med sæderne: Anden række består nu af tre separate sæder, der kan lægges ned i gulvet. I den testede Cosmo-udgave kan midtersædet på anden række forvandles til et kæmpe armlæn, mens yderstolene rykker ind mod midten. Den såkaldte lounge-position giver for ekstra ben- og skulderplads. Endelig er 1,4 liters benzinmotoren, som vi tester her, ny i Zafira.

Vidste du at?
Opels Zafira-model er en pioner blandt de kompakte MPV’ere med plads til syv. Siden lanceringen af første generation i 1999 har Zafira været med til at danne skole for en populær bilklasse. Den nye Zafira Tourer blev introduceret i begyndelsen af 2012.

Teknisk er den stykket sammen af dele fra forskellige Opel-modeller: Forhjulsophænget kommer fra Insignia, mens det kompakte baghjulsophæng stammer fra Astra.

Hvordan er førerpladsen?
Lækker og komfortabel. Opel er efterhånden specialister i at indrette førerpladser, hvor du sidder godt i glimrende sæder. Zafira er ingen undtagelse og fremstår oven i købet i en finish, der sagtens kan måle sig med eksempelvis VW’s. Midterkonsollen har et væld af knapper, men betjeningen er i øvrigt logisk. Typisk for Opel har gearstangen lange vandringer, men skifter præcist og er placeret perfekt lige ved hånden.

Zafira Tourer’s førerplads er ubetinget blandt de mest indbydende i MPV-klassen.

Hvordan opleves kabinen?
Foran er der luft og bredde som i den store Insignia. Sammenlignet med den smallere forgænger, er der også mere plads på anden sæderække, der nu består af tre separate stole. De to bagerste sæder er fortsat kun for børn. Heromme klagede vores juniortestsidder på 12 år over beskeden plads til fødderne og en siddestilling med højt løftede knæ. Adgangen til bageste række kræver fleksibel fysik og er en udfordring for stivbenede seniorer – det gælder dog også for Zafira Tourers konkurrenter.

 

Er sikkerheden i orden?
Opel Zafira Tourer opnåede samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest i 2011 og klarede generelt testen flot. I frontalkollision opnåede Zafira Tourer 15,1 point af 16 mulige, og beskyttelsen mod piskesmæld var også god. Omvendt er MPV’en så hård mod bløde trafikanter, at det ville koste Zafira den femte stjerne efter de nye, skrappere 2012-regler. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Zafira Tourer her i flere medier fået anmærkninger for en rigeligt hård undervogn. Hvilkenbil oplevede tværtimod Zafira som særdeles komfortabel, godt hjulpet af et lavt støjniveau og en affjedring, der rammer det gyldne kompromis mellem sport og komfort. Høj vægt udfordrer Zafira på dynamikken, men styringen præcis og krængningen minimal. Desværre føles det knivskarpe styretøj sterilt – man savner feedback fra vejen. Bremserne er svampede med en lang vandring, før de bider til.

Hvordan er motoren?
I den testede udgave med 140 hk – en billigere udgave med 120 hk fås også – lægger Zafira fint fra land, men løber hurtigt tør for damp.

Oppe i omdrejninger virker den lille turbomotor lidt træg. De 1.600 kilo simpelthen er i overkanten for den downsizede maskine.

At motoren er på overarbejde ses også på testforbruget – 13,3 km/l er til den tørstige side. Selv om Opel’s dieselmotorer er væsentligt grovere i mælet, vil vi alligevel anbefale diesel til Zafira. Med større moment og lavere forbrug vil en hårdtarbejdende diesel klæde den tunge Zafira bedre.

Passer prisen?
Udstyr koster i Zafira. Den testede Cosmo-udgave har alle de lækre detaljer som panoramasoltag, mørktonede ruder, elruder bag, kørecomputer, klimaanlæg, læderrat og lounge-sæder på 2. række. Kan du undvære luksus-detaljerne, sparer du 44.000 kr. og så er prisen knapt så pebrede 336.000 kr. Basisudgaven Essentia med den knarvorne 1,8 liters motor, der hverken har aircondition eller tredje sæderække, er for fersk. Bedste valg: Enjoy-udgaven med 110-hestes diesel til 339.000 kr.

Er der alternativer?
Citroën C4 Picasso byder på omtrent samme plads og endnu mere komfort til lidt lavere priser. Ford Grand C-Max har skydedøre og skarpe køreegenskaber til knapt 330.000 kr. for en 115-hestes diesel, mens den aldrende VW Touran må se sig overhalet på plads, pris og finish af Zafira Tourer. Største rival er ubetinget Danmarks mest solgte MPV, Renault Grand Scenic. Selv om Zafira Tourer overbeviser, er det svært at retfærdiggøre merprisen på 50.-60.000 kr. i forhold til Renault.

Konklusion:
For: Komfort, kvalitetsindtryk og præcis styring.
Imod: Høj prisen – især på udstyr, turbobenziner uden overskud.
Hvilkenbil siger:

Opel Zafira Tourer er endnu et bevis på, at Opel er dygtige til at lave ”rumbiler”. Kvalitetsindtryk, komfort og køregenskaber er i top. Desværre gælder det samme for prisen, og så får Zafira Tourer det svært mod bestselleren Renault Grand Scenic.

FAKTA: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo Cosmo

Vejl. pris, inkl. lev.: 380.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.020 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 15,9 km/l
Forbrug i test: 13,3 km/l
Længde/bredde/højde: 467/183/169 cm
Bagagerum (min/max): 710/1.860 liter
Vægt: 1.600 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/200 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek
Topfart: 202 km/t

Særligt standard udstyr (Active) bl.a.:
Klimaanlæg, el-ruder for og bag, multijusterbart læderrat med radio-betjening, 7 separate sæder, fartpilot, start-stop automatik, højdejusterbare forsæder m. varme, kørecomputer, alufælge, panoramaglastag.
Metallak: 7.000 kr. Navigation: 26.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here