TEST: Renault Twingo vinder på charmen

BILTEST: Hækmotor, baghjulstræk og højstemt design: Renault Twingo er en fransk charmør, der kører sine egne veje – og slipper godt fra de fleste frækheder.

Hvilken bil?
Med sin kombination af nuttet design og Porsche 911-dna i form af hækmotor og baghjulstræk er Renault Twingo en af de mest hypede bilnyheder i 2014. Tredje generation af Twingo er den første med fem døre, hvilket både gør den mere praktisk og salgbar i Danmark, hvor mikrobilerne fortsat står for en stor del af bilsalget. Her tester vi Expression-udgaven med den foreløbigt eneste motor, der fås til Twingo – en én-liters benziner med tre cylindre og 70 hk. Prisen er 106.000 kr. inkl. aircondition og levering. Det placerer Twingo midt i minefeltet af mikrobiler, hvor priskrigen raser konstant.

Vidste du at?
Renault Twingo har hækmotor og baghjulstræk til fælles med legendariske biler som VWs ‘boble’, Porsche 911 og Renaults eget bæst af en sportsvogn, Alpine. Når Twingo har hækmotor handler det dog om, at den er udviklet sammen med Mercedes som en søsterbil til anden generation af Smart.

Fordelen ved hækmotor og baghjulstræk er, at mekanikken kan gøres meget kompakt, mens forhjulene kan dreje ekstremt skarpt, fordi der ikke ligger en motor foran. Udfordringen er at tøjle køregenskaberne. En opgave, der groft sagt kan sammenlignes med at kaste en hammer med skæftet forrest…

Hvordan er førerpladsen?
Renault Twingo er den højeste bil i mikroklassen. Den høje siddeposition giver overblik og fornemmelsen af at sidde i en større bil. Sæderne, som Twingo deler med Smart, er da også tysker-stramme i betrækket og støtter godt. Ergonomien er ok med god plads til det højre ben, fordi motoren mangler foran. Omvendt kommer hjulkassen i vejen for venstre ben, så her er ikke mere plads end i klassekammeraterne. Speedometeret er enormt og betjeningen overskuelig, men vi savner en omdrejningstæller. Til gengæld er knapper og drejegreb overraskende solide, selv om flere af dem genkendes fra Renaults discountmærke, Dacia.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig – især på bagsædet, der kun fås større i Hyundai i10 i denne klasse. Twingos højde letter ind- og udstigning, og der er masser af aflæggeplads i kabinen. Blandt andet under bagsædet, der dog kun har plads til to personer. Hækmotoren gør, at bagagerummet er højt og lidt dybere og dermed mere regulært end i konkurrenterne. Lægger du splitbagsædet ned, er der ingen kant mellem bagagerum og bagsæde, hvilket gør det lettere at skubbe lange og tunge genstande ind i Twingo. Over alt er det indvendige design præget af runde, bløde former, der giver en venlig atmosfære i den farverige franskmand.

Er sikkerheden i orden?
Ja, for så lille en bil, klarer Renault Twingo sig godt i Euro NCAPs crashtest, hvor den scorer fire ud af fem stjerner. Grundlæggende er Twingo solid og klarer sig fint i frontalkollisionen, ligesom beskyttelsen mod piskesmæld er bemærkelsesværdigt god for forsædepassagererne – men også tilsvarende ringe for bagsædepassagererne. Pæletesten, hvor Twingo glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, afslører høj belastning af brystkassen, og så mangler Twingo den automatiske nødbremse, der kunne have skaffet bilen den femte stjerne. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?

Hvis man tror, at Twingo er en Porsche 911 i baby-størrelse, bliver man skuffet. Lige så fræk kombinationen af hækmotor, baghjulstræk og lille bybil lyder, lige så neutral og farveløs er køreoplevelsen. Faktisk er hækmotorens indbyggede problem – dårlig retningsstabilitet – det mest fremtrædende karaktertræk ved Twingos køreegenskaber.

En oplevelse, som det noget sterile køretøj ikke retter op på. Komforten er dog relativt fransk med en god evne til at opsuge hullerne i byens slidte asfalt, og så kan Twingo vende på den berømte tallerken. Hækmotoren gør Twingo suverænt smidig i en city-snæver vending.

Hvordan er motoren?
Igen, glem alt om hårde boxerstød a la Porsche. De tre cylindre i Twingo kæmper en hård kamp for at skabe fremdrift, fordi gearingen er tårnhøj for at holde benzintørsten nede. Det lykkes bare ikke rigtig, for dermed tvinges du til at køre Twingo ud i gearene, hvilket endte med et skuffende testforbrug på 16,1 km/l. Omvendt gør den høje gearing Twingo til en relativt støjsvag langtursbil:

Ved 130 km/t snurrer motoren mindre hektisk end i flere rivaler, og da du samtidig ‘kører væk’ fra støjen bagude, er Twingo overraskende komfortabel på motorvejen.

Passer prisen?
Ja, men som altid skal man holde tungen lige i munden, når man køber bil i den ekstremt konkurrenceprægede mikroklasse. Twingo fås fra 94.000 kr. i basisudgaven, men du skal ubetinget købe den testede Expression-version til 106.000 kr. De ekstra 12.000 kr. giver dig nemlig vigtigt udstyr som højdejusterbart rat, aircondition, elruder foran, lak på spejle og dørhåndtag samt Renaults R&Go medieafspiller med Bluetooth og smartphone-app. Derudover fås en Smartpakke med læderrat, varme i forsæder, p-sensor bag, elspejle og højdejusterbart forsæde til rimelige 6.900 kr. – eller lige nu til introprisen 2.900 kr.

Er der alternativer?
Mange – og de er alle sammen konstant på tilbud. Bedst er Hyundai i10, der med tre cylindre, 66 hk og aircondition koster 119.000 kr., men også har mere udstyr end Twingo. VW Up (og søsterbilerne Skoda Citigo og Seat Mii) er velkørende alternativer til priser, der varierer mellem 119.000 og 114.000 kr. med omtrent samme udstyr som Renault Twingo Expression med Smartpakke. ‘Trillingerne’ Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo fås i samme prisklasse, men byder på mindre plads og ringere komfort.

Konklusion:
For: Unikke løsninger, god plads, vellykket design.
Imod: Ringe retningsstabilitet.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Køredynamisk skuffer Twingo, men Renault får fornuftig plads, relativt lavt støjniveau og en høj kørestilling ud af det unikke hækmotorkoncept. Twingo vil skille vandene, men vi lader os charmere og placerer Twingo lige under klasseduksene Hyundai i10 og ‘tyskertrillingerne’ Up, Citigo og Mii, men klart over 108, C1 og Aygo.

Læs også tests af konkurrenterne:

Toyota Aygo med mere go’

Fortiden indhenter Peugeot 108

Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene

VW Up sætter ny standard for mikroklassen

Hyundai i10 kører lige Up med de bedste 

FAKTA: Renault Twingo Sce 70 Expression

Vejl. pris, inkl. lev.: 106.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 2.500 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 16,1 km/l
Længde/bredde/højde: 360/165/155 cm
Bagagerum (min/max): 188/980 liter
Vægt: 940 kg
Motor: 3 cyl., 1.0 liter, benzin
Effekt: 70 hk/91 Nm
0-100 km/t: 14,5 sek
Topfart: 151 km/t

Særligt standard udstyr (Expression):
Aircondition, DAB-radio med Bluetooth og R&Go opkobling til smartphone med navigation og håndfri telefoni, kørecomputer, dæktrykmåler, fjernbetjent centrallås, nødbremseassistent, stop-start automatik, nedfældeligt passagersæde, splitbagsæde, højdejusterbart rat.

Metallak: 5.500 kr.
Smart-pakke til 6.900 kr. (intropris 2.900 kr.) indeholder: Læderrat, varme i forsæder, p-sensor bag, elspejle m. varme, højdejusterbart førersæde. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Forlænget garanti: 3 år/60.000 km: 1.990 kr. 3 år/100.000 km: 2.890 kr. 5 år/100.000 km: 4.990 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here