TEST: Seat Leon ST – plads i pæn indpakning

BILTEST: Seat Leon ST er noget så sjældent som en både rummelig og stilsikker stationcar – og fremstår nok engang som VW-familiens mest attraktive medlem.

Hvilken bil?
ST er stationcarudgaven af Seat Leon, der igen er den spanske udgave af VW-familiens teknisk identiske firkløver; VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 og altså Seat Leon. I forhold til den 5-dørs hatchback-version er Seat Leon ST 28 cm længere og 100 kg tungere. Til gengæld er bagagerummet vokset fra 380 til 587 liter – heldigvis uden at skæmme designer Alejandro Mesonero-Romanos velskabte design. Her tester vi udgaven med 1,6 liters dieselmotor med 105 hk og Style-udstyr til 276.000 kr. inkl. lev.

Vidste du at?
Som sine søsterbiler er Seat Leon ST baseret på VW-gruppens nye MQB-platform, der kan skaleres op og ned i størrelse til et væld af forskellige bilmodeller. Det sparer udviklingsudgifter, men betyder også, at kun de allerdyreste udgaver bevarer forgængerens fine multilink-baghjulsophæng.

Mens billige rivaler som Hyundai i30 og Kia Ceed flotter sig med moderne multilink-ophæng, må du altså nøjes med en klassisk halvstiv bagaksel i Leon ST. Det går ud over fjederkomforten på skarpe ujævnheder, men ellers kører Leon glimrende.

Hvordan er førerpladsen?
Som VW-familiens spanske og sportslige islæt skal Seat Leon ikke spille rollen som luksusbil. Nogle finder Leon-kabinen fersk, vi synes den virker fokuseret, overskuelig og letbetjent. Instrumenterne er klokkeklare, betjeningsgrebene placeret logisk, og så hører vi interessant nok færre knirkelyde i Leon end i Golf og Octavia, der har flere pyntedetaljer i kabinen. Med Style-udstyr savner du intet og kan bare koncentrere dig om at køre bil, godt hjulpet af en førerposition med et perfekt forhold mellem rat, pedaler og sæde.

Hvordan opleves kabinen?
Når Seat Leon ST er så velproportioneret, skyldes det bl.a. at den er kortere og lavere end stationcar-udgaverne af VW Golf og Skoda Octavia. Alligevel er pladsen på bagsædet rigtig god – omend ikke overdådig som i Octavia – og bagagerummet er blandt klassens største. I Style-udgaven klappes bagsæderne fikst sammen med et enkelt ryk i et håndtag, og finishen er generelt fin med pæne tæpper og masser af små aflæggerum. Sammenlignet med hatchbacken er de bagerste sideruder i Leon ST større – det sætter børnene pris på.

Er sikkerheden i orden?
Seat Leon opnåede sidste år samtlige fem stjerner i Euro NCAP crashtesten som 5-dørs hatchback. Stationcarudgaven bliver ikke afprøvet, men der bør ikke være forskel. Interessant nok klarede Leon crashtesten en smule bedre end søsterbilerne, VW Golf og Skoda Octavia. Den smarte CityBrake, der selv bremser ved langsom køkørsel er også standard i Leon, der dog kalder systemet Front Assist. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Muy bien som de siger i Spanien. Bortset fra at skarpe ujævnheder slår vel hårdt igennem, rammer Seat Leon ST et godt kompromis mellem sport og komfort, og du føler dig lige godt tilpas på lange motorvejsstræk og små, snoede sogneveje. Forklaringen skyldes ikke mindst en servostyring, der nok er til den lette side, men samtidig uhyre præcis og i stand til at formidle føling med underlaget. Her kører Seat Leon ST op med de bedste, inklusive VW Golf Variant. I Golf-klassen er det kun Ford Focus og Mazda 3, der styrer bedre, mens Peugeot 308 er mere komfortabel.

Hvordan er motoren?

Vi har før kritiseret VW-gruppens 1,6 liters TDI for at være lidt tandløs. Det gælder også i Seat Leon ST, hvor motoren smager mere af lunken Weissbier end kraftig Rioja.

Du lever såmænd med de let søvnige 105 heste til dansk hverdagsbrug, men har du prøvet Citroën, Peugeot eller Renaults tilsvarende 1,6 liters dieseler ved du, at du mangler lidt ’auto emocion’, som det hedder i Seat-brochuren. Gearkassen skifter kort og præcist, desværre må du nøjes med 5 trin. Måske er det også forklaringen på, at vi endte med et brændstofforbrug på 17,9 km/l. Det er for lidt, når Seat lover mere end 26 km/l.

Passer prisen?
Ja, for især som stationcar er Seat Leon et godt køb. Merprisen for ST-udgaven er nemlig kun 10.000 kr. og de kommer rigeligt hjem igen på et mindre værditab end 5-dørs udgaven. Den beskedne merpris for det større bagagerum får også Seat Leon ST til at se attraktiv ud i den interne konkurrence med Skoda Octavia Combi og VW Golf Variant. Udstyrsniveauet Style, der er det næsthøjeste, giver mest valuta for pengene med fine detaljer som automatisk klimaanlæg, alufælge, forkromede tagrælinger og lys- og regnsensor.

Er der alternativer?
Ja, og her er der lagt op til internt rivegilde i VW-familien, som Seat Leon ST kommer hæderligt ud af: Med samme motor og tilsvarende udstyr er VW Golf Variant nemlig hele 52.000 kr. dyrere. Omvendt kan du spare 4.000 kr. og få endnu mere plads i Skoda Octavia Combi med Ambition udstyr. Seat Leon ST har dog mere udstyr og så ender det med et spørgsmål om smag: Tjekket snusfornuft eller sydlandsk skønhed? Et særligt køreglad alternativ er Ford Focus, der som stationcar med tilsvarende 1,6 liters, 105 hestes diesel og Titanium-udstyr koster 11.000 kr. mere end Leon ST.

Konklusion:
For: Komplet pakke af køreegenskaber, design og plads.
Imod: Dieselmotor uden spansk temperament.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Seat Leon ST har det hele: Masser af plads, gode køreegenskaber og velskabt design til fair priser. Det er hårfint, men Leon er efter vores mening den bedste Golf-spiller i VW familien. Men vælg den med benzinmotor – det er sjovere og passer bedre til Leons køreglade karakter.

Læs også tests af:

Mere af det hele i VW Golf Variant

Skoda Octavia Combi er den bedste Octavia

Blid diesel til stærk pris i Renault Megane

Seat Leon 5d benzin er VW-familiens vindertype

FAKTA: Seat Leon ST 1,6 TDi Style
Vejl. pris, inkl. lev.: 276.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 454/182/145 cm
Bagagerum (min/max): 587/1.470 liter
Vægt: 1.325 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 105 hk/250 Nm
0-100 km/t: 11,1 sek.
Topfart: 191 km/t

Særligt standard udstyr (Style):
Touchscreen betjening af radio og kørecomputer, klimaanlæg, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, læderrat, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio, USB og Bluetooth, kørecomputer, splitbagsæde, tågeforlygter med drejelys, hill hold, automatisk lys, regnsensor, 16” alufælge, forkromede tagrælinger.
Metallak: 5.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

6 Kommentarer

  1. Hej.
    Jeg skal bare lige høre om de omtalte 17,9 km/l i din anmeldelse af Seat Leon st 1.6 diesel. Det må da være en meget stor regnefejl ??
    Vi er selv ejer af en i 1.6 diesel , og køre selv mellem 20-21 når det er motorvejs kørsel , og har lige været en tur i norge (meget blandet kørsel) på 2000km havde vi et snit på 22km/l og der blev ikke kørt specielt pænt.

    Med venlig venlig hilsen
    Jesper christiansen

    • Hej Jesper. Tak for din mail – og tillykke med dit fine forbrug i din egen Seat Leon. Det noget dårligere forbrug som vi har målt, er opnået under meget blandet kørsel, der både involverer en del motorvejs- og bykørsel. Kører du meget landevej og ikke for stærkt på motorvej, vil jeg også vurdere, at du relativt nemt kan komme på den gode side af 20 km/l. Med et mere blandet kørselsmønster som vi altid benytter, når vi måler brændstofforbrug, er det vores erfaring, at der ofte er langt op til de forbrugstal, som bilfabrikkerne lover. I den sammenhæng er vores måling på Seat Leon typisk – og hverken værre eller bedre end de fleste andre biler. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Så er jeres tal jo lige så langt fra som producentens, hvad kilometer på literen angår. Og tæver man bilen halvt ihjel kommer man jo heller ikke frem til et “blandet kørsels forbrug” som er brugbart.
        Men nok om det. Vi lukker den her.

        • Hej igen Jesper. Blot en enkelt kommentar: Vi ‘tæver’ aldrig bilerne i vores forbrugstests, men forsøger at være så realistiske som muligt – dvs. måle forbruget på meget blandet kørsel, der består af både bykørsel, landevej og motorvej ved moderate hastigheder. Hvilkenbil fokuserer på almindelige biler til almindelige forbrugere – og sådan testkører vi dem også. Mvh Jens Velling, hvilkenbil.dk.

  2. Jeg elsker når folk lige fyrer deres selvretfærdige mening af, og samtidig skriver “vi lukker den her” – so fucking internet.

  3. Jeg elsker når folk skriver en dum lille kommentar , bare lige for at skrive noget. Ikke fordi at de har
    forstået det først, bare lige en hurtig bemærkning” – so fucking internet.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here