TEST: Skoda Yeti – ikke spor afskyelig

En ansigtsløftning skærper stilen på den ‘afskyelige snemand’ fra Tjekkiet, men Skoda Yeti står lidt i skyggen af andre højbenede og helt nye konkurrenter i crossover-klassen.

Hvilken bil?
Yeti er Skodas bud på en firehjulstrækker. Bilen fås nu som noget nyt både som ‘Yeti’ og ‘Yeti Outdoor’. Førstnævnte er en rendyrket livsstilbil af crossovertypen, som alle producenter med respekt for sig selv skal have på modelprogrammet nu om dage, mens Outdoor-udgaven – en mere regulær SUV – har beholdt det mere kradsbørstige ‘4×4 look’ som primært ses for og bag. Kun Outdoor fås med 4-hjulstræk og kun sammen med den 2-liters dieselmotor, som vi tester her. Skoda Yeti Outdoor Ambition 2,0 TDI 140 hk 4×4  forcerer snedriver, stejle bakker og plørende markveje til en pris fra 383.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

Skoda Yeti, der blev lanceret i august 2009, presses hårdt af konkurrenter, der i stor stil lancerer såkaldte crossovers i mellemklassen. Skoda har blot solgt 69 Yeti’er i de fem første måneder af 2014 mod 93 sidste år. De 22 er dog solgt i maj, mod 17 sidste år, så noget tyder på, at den nye mulighed med den mere livsstil-agtige Yeti gavner salget.

Afskyelig er Yeti ikke, men en skønhed bliver den nu heller aldrig. Designet deler nok vandene og holder nogle købere væk i dette segment, hvor familiens transportmiddel også gerne må se lidt ‘lækkert’ ud.

Hvordan er førerpladsen?
Absolut godkendt. Sædet kan justeres i højden og i lænden. Ergonomien er alt i alt fin, og alle vil kunne finde sig godt tilrette med rat, pedaler og gearskift i Yeti.
Bag rattet finder du alle de kendte greb og instrumenter samt sæder fra Volkswagen-koncernen. Det borger for kvalitet – men byder absolut ikke på overraskelser. Der er dog blevet plads til et nydeligt børstet alu-panel på instrumentbordet – en pæn kontrast til fladerne med sort plast i en udmærket udførsel.

Hvordan opleves kabinen?
Udsynet er rigtig godt hele vejen rundt, men med en akselafstand på under 260 cm er pladsforholdene ikke prangende i Yeti.

På forsæderne er der fin plads, mens det strammer lidt om passagererne på bagsædet. ‘Varioflex’ bagsædekonceptet, der er hentet fra Skoda Roomster, er dog særdeles fleksibelt og justerbart. Det opvejer i nogen grad, at det kniber med benpladsen.

Bagagerummet er ikke overvældende stort og gulvet er ikke plant med nedfældet bagsæde. Til gengæld er lastafdelingen smart indrettet med vandrette lameller og forskydelige kroge, der kan fastholde oppakning og indkøbsposer.

Er sikkerheden i orden?
Skoda Yeti blev testet i Euro NCAPs kollisionstest i 2009 og opnåede alle fem stjerner. Bedst klarer den sig på personsikkerhed, hvor den testede bil opnåede 92 pct. af det maksimale pointal. Fører-knæairbag og anti-piskesmælds nakkestøtter viser deres værd, mens fodgænger-testen kunne være bedre. Et pænt resultat, som Skoda godt kan være bekendt, konkluderer sikkerbil.dk, hvor du kan læse mere.

Hvordan kører den?

Yeti er velkørende. Den har multilink-ophæng bag, som ellers ofte er sparet væk til fordel for en mere stiv – og billigere – bagaksel, og den kører trods sin forøgede frihøjde faktisk også helt uden de let nikkende tendenser, som højbenede biler ellers ofte trækkes med.

Styringen er præcis og bilen føles oplagt og livlig men alligevel komfortabel. Firehjulstrækket kobler selv til efter behov via en automatisk Haldex-kobling, og det er muligt at tilkoble en ‘off road’ funktion, der hjælper til sikker kørsel i vanskeligt terræn. Vi har dog ikke testet bilens egenskaber i terrænet.

Hvordan er motoren?
Den 2-liters 140 hk TDI motor er et af VW-koncernens glansnumre. Dieselen af commonrail-typen med indsprøjtning under meget højt tryk er omdrejningsvillig, momentstærk og kører med få vibrationer. Samspillet med den 6-trins gearkasse er nøje afstemt, og det er en fornøjelse – og godt for brændstofforbruget – at man kan køre i 6. gear ved 80 km/t på landevejen. Haldex-koblingen til 4-hjulstrækket koster et par km/l på brændstofkontoen. Vi nåede kun godt 12,5 km/l i en kort testuge, men det er muligt at gøre bedre.

Passer prisen?
Det kommer lidt an på, hvilke andre biler, der sættes i spil. Suzuki S-Cross fås med 4-hjulstræk fra 322.000 kr. med 120 hk 1,6 liters diesel, der dog også præsterer 320 Nm som Yeti. I forhold til fx VW Tiguan er Skoda Yeti decideret billig. En Tiguan med samme 140 hk dieselmotor og 4×4 koster over 500.000 kr. og Audis Q3 2,0 TDI Quattro runder 535.000 kr. Ford Kuga – også med 2-liters 140 hk TDCI-motor koster fra 470.000 kr. med firehjulstræk. Toyota RAV – også med 2-liters diesel og 4-hjulstræk – koster fra 433.000 kr.

Er der alternativer?
Crossover-klassen får hele tiden nye ‘elever’. Den nye Nissan Qashqai fås med 1,6 liters 130 hk diesel og 4-hjulstræk fra 330.000 kr. Det er dog i laveste udstyrsniveau Visia, der ikke er helt sammenligneligt med Yeti’ens Ambition-udstyr. Tilgengæld har Nissan’en lidt bedre plads på bagsædet i kraft af ca. 7 cm større akselafstand. En helt anden rummelighed får du også i Mazda CX-5 og Honda CR-V. I CX-5 må du dog holde dig til benzinudgaven med 160 hk og firehjulstræk til ca. 414.000 kr. Diesel-udgaven er helt oppe i 460.000 kr. Desværre er 4-hjulstræk i Honda CR-V ikke koblet sammen med den nye 1,6 liters diesel som fås fra 375.000 kr. med 2-hjulstræk. Med 4×4 og 2,2 liters diesel med 150 hk ryger CR-V op i knap 440.000 kr.

Konklusion
For: 
Køreegenskaber, stærk motor, anderledes look.
Imod: Kun 2 års garanti, benplads på bagsædet, forbrug og det anderledes look.
Stjerner4
Hvilkenbil siger:
Skoda Yeti er en overbevisende allrounder, men konkurrenterne har ikke ligget på den lade side i tiden siden den kom på markedet i 2009. Samtidig er Yeti ikke specielt billig og det kniber med pladsen bagi, så vi lander på pæne 4 stjerner.

Læs også:

Test: Kia Sportage – gadekryds med gode manerer 

Test: Dacia Duster – livsstil til lavpris 

Test: Suzuki S-Cross spiller på det sikre 

Test: Opel Mokka handler mest om stil 

Fakta: Skoda Yeti Outdoor Ambition 2,0 TDI 140 hk 4×4

Vejl. pris, inkl. lev.: 383.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 5.820 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 12,6 km/l
Længde/bredde/højde: 422/179/167 cm
Bagagerum (min/max): 415/1.580 liter
Vægt: 1.535 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, diesel
Effekt: 140 hk/320Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 190 km/t

Særligt standard udstyr (Ambition):
Bakkeholder, tågeforlygter, LED-baglygter, advarselslys i fordøre, bord i midterste bagsæde når det er fremfældet, lastskinner i bagagerum med kroge, 12V stik i bagagerum, start/stop-funktion, aircondition, fartpilot, lændestøtte i forsæder, off road funktion (kun 4×4), 7×16″ alufælge, informationsdisplay, opbevaringsrum med låg i top af instrumentbord, udtagelig LED-lygte i bagagerum.
Metallak: 7.895 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here