Monday, Oct. 23, 2017

TEST: Suzuki slanker Swift til ny succes

Skrevet af:

|

28. september 2017

|

I kategorien:

TEST: Suzuki slanker Swift til ny succes

BILTEST: Suzuki er klar med en ny, lettere udgave af minien Swift, der har fået turbomotor, mere plads og en ordentlig pakke aktivt sikkerhedsudstyr – i hvert fald i topversionen.

Hvilken bil?
Suzukis sællert i mini-klassen, Swift, udkommer nu i tredje oplag. Nyt i Swift er en lavere og bredere platform samt en turboladet 1,0 liter benzinmotor med 3-cylindre og 112 hk, som vi allerede kender fra blandt andet Baleno. Den velkendte 4-cylindrede Dualjet-benzinmotor med 90 hk er også fortsat på programmet. Vi har testet topmodellen ‘Exclusive’ til priser fra knap 169.000 kr. Den er sendt på markedet som en forløber for et fuldt modelprogram med priser fra 134.000 kr. inkl. levering, der er hos forhandlerne fra 7. oktober. ‘Exclusive’ er som standard udstyret med en stor sikkerhedspakke, der omfatter kamera- og laserbaseret nødbremse (AEB Interurban) med fodgængergenkendelse samt vognbaneassistent, slingreadvarsel, aktiv fartpilot og LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding. Med Dualjet-motor koster Swift Exclusive knap 169.000 kr., mens prisen for turboversionen, som vi tester her er 187.000 kr. (Med forbehold for prisændringer efter 3. oktober 2017)

Vidste du at?
Swift er med på hybrid-bølgen. Sådan da – i en mild udgave. I ‘Exclusive’-versionerne med manuelt gear leveres både Dualjet- og Boosterjet-motoren med Suzukis mild-hybrid teknologi, der opsamler energi ved blandt andet nedbremsning for at bruge den til at assistere benzinmotoren ved igangsætning og acceleration. Efter at stop/start funktionen har været aktiveret, igangsætter elmotoren bilen næsten umærkeligt, og så snart bilen ruller, startes benzinmotoren op. I dagligdagen mærker du stort set intet til systemet, der blidt skubber på hist og her, men det hjælper på benzinøkonomien. Ved blandet kørsel (EU-norm) er forbruget 25,0 km/l for modellen med 90 hk og 23,3 km/l for 112 hk Boosterjet-versionen.

Hvordan er førerpladsen?
Klassisk Suzuki – på den gode måde. Udsynet i den højloftede bil er fortsat godt hele vejen rundt, og inden døre er der sket en række forbedringer. Du får fx nye velstøttende sæder, et nyt rat med en lang række funktioner samt et nyt instrumentbord, der er vinklet i retning af føreren.

Finish og materialer har også fået et løft i den nye Swift, og det hele er skruet godt sammen uden knirkelyde. Bevares, der er hård plast på dørsiderne, på de nedre regioner af instrumentbordet og mellem forsæderne, men det er Suzuki Swift langt fra alene om i miniklassen, og det fremstår på ingen måde tarveligt.

I den testede ‘Exclusive’-udgave får du masser af udstyr til prisen som klimaanlæg, nøglefri start/stop og selvfølgelig en 7″ trykfølsom skærm med bl.a. DAB+ radio, bakkamera og navigation samt Bluetooth og Apple CarPlay /Android Auto.

Hvordan opleves kabinen?
Frem for alt rummelig med højt til loftet bilens størrelse taget i betragtning. Den 384 cm lange Swift, der nu udelukkende fås med fem døre, har fået bredere skuldre og indvendig er der også blevet bedre skulderplads, som især opleves på bagsædet. ‘Vidundermidlet’ til bedre plads er en ny platform, der har givet ingeniørerne mulighed for at ‘ryste posen’. Den nye Swift er blandt andet sænket 1,5 cm, afstanden mellem hjulsættene er forøget med et par centimter, og den er gjort 4 cm bredere samtidig med, at hjulene er rykket længere ud i hjørnerne. Alt i alt er bredden på bagsædet og benpladsen bag forsæderne forbedret og absolut blandt de rummeligere i miniklassen – men der er langt op til ‘dansegulvene’ i de nye Seat Ibiza og VW Polo. Også bagagerummet er vokset i den nye Swift – med hele 25 procent.

Er sikkerheden i orden?
Den kunne være bedre. I EuroNCAP crashtesten fra maj 2017 scorer den nye Suzuki Swift kun tre af fem stjerner uden en pakke med aktivt sikkerhedsudstyr, mens dommen er fire stjerner med sikkerhedspakken, der dog ikke indeholder fodgængergenkendelse og vognbaneassistent som testbilen her har. Det tre-stjernede resultat dækker dog over et godt niveau for bilens grundkonstruktion. Fx scorer Swift topkarakter ved både sidekollision og i den krævende pæletest. Med sikkerheds-brillerne på vil vi anbefale at vælge den topudstyrede ‘Exclusive’, som vi tester her. Den har en omfattende sikkerhedspakke, der består af nødbremse med fodgængergenkendelse samt vognbaneassistent, slingreadvarsel, aktiv fartpilot og LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding. En flot pakke i miniklassen til en fair pris. Alternativt må du tilkøbe nødbremse og aktiv fartpilot til basismodellerne for 5.000 kr. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Den nye Swift er let på tå. Du sætter dig bare ind, og så kører du – alt er ligetil. Den nye bredere, lavere og stivere platform, hvor hjulene er placeret endnu længere ude i hjørnerne end tidligere, har lettet Swift for cirka 120 kilo, og alt sammen gavner det køreegenskaberne.

Swift opleves frisk uden at være sportslig, og komforten er forbedret fra den tidligere udgave. Endelig er styringen præcis med en god føling med forhjulenes bevægelser, og det virker som om, rattet har fået en anelse mere selvoprettende effekt end tidligere, hvilket ‘pleaser’ denne testkører. Alt i alt er den nye Swift et perfekt mix for de fleste – køreglad, komfortabel, forudsigelig og i god balance.

Hvordan er motoren?
En lille perle på størrelse med en liter mælk. Suzuki kom lidt sent med på ‘downsizing’-bølgen, men testbilens lille 3-cylindrede turbobenziner med kun én liter slagvolumen og 112 hk hører til blandt de bedre. Boosterjet-motoren er yderst fleksibel med et fint bundtræk og kraftoverskud, og det er især imponerende, så lydløst den lille maskine arbejder – både under accelerationer og på motorvejen. Den fire-cylindrede Dualjet-motor er ganske vist 18.000 kr. billigere og på papiret lidt mere økonomisk end de 23,3 km/l., som Boosterjet efter EU-normen kan strække en liter benzin til, men savner bundtræk og støjer mere. Som vi tit ser de for de små turbomaskiner kniber det også for Swift at nå de flotte forbrugstal fra brochuren. Det blev til et acceptabelt forbrug på 17,2 km/l. i testugen.

Passer prisen?
Både ja og nej. Priserne på Suzuki Swift er absolut fair, men der er to udfordringer. Suzuki Baleno, der bygger på samme platform og tilbyder samme fine pladsforhold som Swift, er et par tusind-lapper billigere og kan stjæle kunder fra Swift blandt de prisbevidste Suzuki-kunder. Samtidig ligger priserne for Swift i samme leje som de fleste konkurrenter. Med startpriser fra 134.000 kr. inkl. levering havner Swift i ‘orkanens øje’, hvor Peugeot 208, den nye Seat Ibiza og Kia Rio/Hyundai i20 med deres lange garantier også huserer. Kommer vi op i topmodellerne, som den her testede ‘Exclusive’, og motoren skal være med turbo, så har Swift absolut stærke kort at spille. Så nærmer Peugeot 208 sig de 200.000 kr., og aktivt sikkerhedsudstyr skal endda købes oven i. Anderledes ser det ud for Seat Ibiza, som næsten sprænger rammerne for, hvor meget plads der kan være i en minibil. Til en pris på 190.000 kr. med 115 hk og Xcellence- eller FR-udstyr anser vi Ibiza for Swifts hårdeste konkurrent.

Er der alternativer?
Masser. Suzuki Swift får kamp til kofangeren fra en række nye klassekammerater i den populære miniklasse. Blandt andet nye udgaver af Ford Fiesta med fine små turbomaskiner, af klassens alfa-han og bestseller VW Polo og dennes søsterbil Seat Ibiza, der begge har hele 10 cm mere plads mellem akslerne end Swift. Lige i baghjulene kommer blandt andet også en ny Kia Rio, også med 1 liters turbomotor og oveni 7 års garanti, en skarpt skåret og køreglad men mindre rummelig Nissan Micra og en ny, funky Citroën C3. Også i Suzukis eget modelprogram er der hård konkurrence til Swift fra Baleno.

Konklusion:
For:
Plads, støjsvag, udstyr, 3 års garanti
Imod: Ikke aktivt sikkerhedsudstyr i basisversionerne
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Suzuki Swift er tilbage i topform. Udseendet er flot, og mere plads, (sikkerheds)udstyr og fine køreegenskaber samt muligheden for turbomotor presser konkurrenterne i miniklassen. Med et fair prisniveau er Swift parat til at tage kampen op med Peugeot 208 og alle de andre om positionen som ‘dansker-darling’.

Læs test af konkurrenterne:

Ny Kia Rio med mere samba

Citroën C3 – miniklassens funky fætter

Baleno – det sikre valg i miniklassen

Mere tryk på begejstringen i Hyundai i20

Genial Jazz med et strejf af blues

Opel Corsa i vellykket comeback 

Fornuften fører an i Skoda Fabia

Renault Clio forfører med stil og komfort

Peugeot 208 genfinder køreglæden

FAKTA:  Suzuki Swift, 1.0 BoosterJet Exclusive, 5-D

Vejl. pris, inkl. lev.: 187.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (max. 100.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 3 / NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (energiklasse A+, 97 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,2 km/l
Længde/bredde/højde: 384/174/150 cm
Bagagerum (min/max): 265/947 liter (VDA)
Køreklar vægt: 950 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Ydelse: 112 hk ved 5.500 omdr./min.
Max. moment: 170 Nm fra 2.000 omdr./min.
0-100 km/t: 10,6 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr (‘Exclusive’):
16″ alufælge i sort/sølv, fuldautomatisk klimaanlæg, nøglefri start og betjening af døre, multimediecenter med 7″ touchskærm, DAB+ radio, bakkamera og navigation, bluetooth samt Apple CarPlay og Android Auto, læderat med betjening af kørecomputer, musik og fartpilot mm., el-ruder for og bag, foldbare sidespejle med varme og blinklys, mulijusterbart rat, 4″ LCD infodisplay i farver, sorte ruder bag, sædevarme for, tågelygter for, LED kørelys integreret i forlygterne, mild hybrid teknik (ej med CVT/aut. gear), sikkerhedspakke med aut. nødbremse, aktiv fartpilot og Full LED forlygter med aut. op/ned blænding.

Pearl og metallak/2 farvet lakering: 5.000 kr./8.000 kr. (*anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Nissan Micra rykker fra trist til trendy
TEST: Solen skinner på Ibiza
TEST: MX-5 RF – klassiker med kostbar klaphat

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>