TEST: Toyota Prius tager – næsten – stikket hjem

BILTEST: Fjerde gang er lykkens gang for verdens bedst sælgende hybridbil, Toyota Prius, men milliongearet bliver vi aldrig venner med, og så er der det med udseendet…

Hvilken bil?
Toyota Prius er en femdørs hybridbil i VW Golf-størrelsen. Fremdriften klares af en benzinmotor, der får hjælp af en elmotor og en trinløs CVT-automatgearkasse. Testbilen er fjerde generation af hybrid-pioneren Prius, som kom på markedet i 1997. Den er første model bygget på Toyotas nye, globale platform, der giver lavere tyngdepunkt, lavere vægt og bedre sikkerhed og køreegenskaber. Testbilen er en Toyota Prius 1.8 VVT-i H3 til knap 453.000 kr. inkl. levering, men Prius fås fra små 424.000 kr. Beskatningsværdien som firmabil starter ved 317.556 kr.

Vidste du at?

På verdensplan er der solgt ca 3,6 millioner Toyota Prius siden introduktionen for snart 20 år siden. Det gør Prius til den mest populære hybridbil i verden. I Danmark, hvor bilen først blev lanceret i 2004, er Prius ‘den hemmelig Toyota’.

Der er i alt kun solgt godt 500 biler – heraf ca. 80 i år. Bedst gik Prius-salget i 2010, men siden er hybrid-teknologien introduceret i den noget billigere Auris, hvilket har stjålet kunder fra Prius. Men Toyota forventer, at man med den helt nye Prius vil være i stand til igen at øge salget, uden at der sættes konkrete tal på.

Hvordan er førerpladsen?
På en gang vellykket  og samtidig lidt kikset. Man sidder godt i de store forstole, og førersædet kan sænkes 6 cm længere ned end i den foregående Prius, så alle kan finde en god kørestilling. Alle informationer – og der er mange – er samlet i displays oven på instrumentbordet. Vi fremhæver et tydeligt headup display, der projicerer de vigtigste informationer op i forruden. Materialekvalitet og finish er hævet op over gennemsnittet – bortset fra en lidt kikset hvid plastik  på midterkonsollen og omkring den lille, blå gearvælger. Samtidig glider mobil og nøgler rundt på den glatte, hvide overflade.

Hvordan opleves kabinen?
Støjdæmpningen af kabinen er god og kun under acceleration trænger motorstøjen sig (ret meget) på. En akselafstand på 270 cm burde give gode muligheder for at lave god plads til alle i kabinen, men det er skuffende, hvor lidt indretningsfolkene har fået ud af en pladsen mellem akslerne. Foran er der masser af plads, men det kniber med benpladsen på bagsædet  for de langbenede og faktisk også i bredden. To voksne sidder godt, men midterpladsen er trang. Til gengæld er bagagerummet på lige godt 500 liter, og adgangen er fin med en stor bagsmæk, der åbner højt. Vi savner dog kroge til indkøbsposerne, ligesom sæderyggen ikke kan lægges ned bagfra.

Er sikkerheden i orden?
Absolut. Prius scorede topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten. Prius viste kun svaghed i den krævende pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en pæl. Her bedømte Euro NCAP beskyttelsen til at være svag. Men Prius hev alligevel alle fem stjerner hjem, da den har en fuld sikkerhedspakke som standard, der inkluderer automatisk nødbremse, der både bremser for andre biler op til 180 km/t og for bløde trafikanter op til 80 km/t.  Prius har også aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent med advarsel om biler både i den blinde vinkel samt bagved krydsende trafik, adaptiv fartpilot, automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt skilteassistent, der automatisk aflæser farttavler og vejskilte og viser dem i et display. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Afslappende i byen – småirriterende på motorvejen. Prius lægger op til en tilbagelænet, stressfri kørestil, hvor man flyder afsted med trafikken. Godt nok har bilen tre forskellige køreprogrammer at vælge mellem, men glem dem; i både ‘normal’ og ‘sport’ er benzinmotoren for påtrængende, og tager fortsat alt for mange omdrejninger med det trinløse CVT-gear, selv om det er blevet finpudset. Kørekomforten er ifølge Toyota forbedret med den nye, stivere platform, og Prius er blevet sjovere at køre. Undervognen opleves fast uden at være ukomfortabel og helt på højde med ‘normale’ biler. Styretøjet i Prius er præcist, men omkring midterstilling opleves styringen underligt ‘død’ og vi savner respons fra forhjulene.

Hvordan er motoren?
Benzinmotoren er ny og imponerende effektiv i sin brændstofudnyttelse. Elmotoren, der klarer meget kørsel i byen på egen hånd, er desværre ikke stærk nok til at stå på egne ben uden for byskiltet. Samspillet mellem de de to er der dog ikke en finger at sætte på – det foregår næsten umærkeligt. Synderen er, trods forbedret styring, CVT-gearet, der får motorstøj og -omdrejninger til at fare i vejret ved belastning. Her er fx VW’s 7 trins DSG-gear i en helt anden klasse.

På et punkt brillierer Prius’ motorpakke især; trods en del motorvejskørsel endte testugen med en gennemsnitsforbrug på over 22 km/l. Flot, selv om der er et stykke op til de opgivne 30,3 km/l.

Passer prisen?
Den er til den høje side. Bevares, stor sikkerhedspakke er standard, og udstyrsniveauet er højt, men kvalitet og finish er ikke på højde med fx VW Golf, der er mere rummelig og fås som GTE plug-in hybrid for små 400.000 kr. For Prius’ pris kan du faktisk også få større biler som Ford Mondeo, VW Passat, Renault Talisman m.fl., så man skal virkelig ville det ‘grønne alternativ’ for at vælge Prius. Toyota kunne godt tænke sig at få tag i firmabilsfolket med den nye Prius, og beskatningsværdien er da umiddelbart også tiltrækkende, men desværre er motorvejskørsel, som nok er det primære for mange firmabilister, ikke Prius’ kop te.

Er der alternativer?
Ja, et par stykker.

Du kan fx få en generation ældre udgave af Toyotas hybridteknologi og en mindre sikkerhedspakke ca. 100.000 kr. billigere i Toyota Auris , der endda har 136 hk mod Prius 122 hk – og så slipper du for Prius’ aparte design.

Også Toyotas helt nye, cool crossover, C-HR, fås med samme hybrid-system som Prius fra under 370.000 kr. Du kan også få den ovennævnte VW Golf GTE til nogenlunde samme pris som Toyota Prius. Den gør det på mange områder bedre end testbilen med sine over 200 hk, mulighed for at lade elmotoren op i stikkontakten, mulighed for at køre på ren el op til 50 km og op til 130 km/t alene på elmotoren. På benzinforbruget og udstyrssiden kan GTE dog ikke helt følge Prius. Snart er Kia og Hyundai også på banen med mellemklasse-hybrider: Niro og Ioniq.

KONKLUSION:
For:
‘Stressfri’ kørsel i byen, lavt forbrug, højt udstyrs- og sikkershedsniveau.
Imod: Pris, pladsudnyttelse, støjende adfærd på motorvejen.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
I fjerde udgave tager Toyota Prius – næsten – stikket hjem som et grønnere alternativ til dieselbilen. I byen er Prius i sit es med flydende, afslappet kørsel – meget af tiden på ren el – men på motorvejen er den for støjende og utilpas. Trods lidt ældre teknologi er Toyotas egen Auris Hybrid et fristende alternativ.

Læs også test af konkurrenterne:

Toyota Auris Hybrid er en vellykket to-i-een

Golf GTE – grøn GTI uden svagheder

FAKTA: Toyota Prius 1,8 VVT-i Hybrid H3

Vejl. pris, inkl. lev.: 453.000kr. (Beskatningsværdi: fra 317.556 kr., privatleasing: 4.455kr. v/ førstegangsydelse på 30.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik/hybridsystem): 12 år/3 år (eller 100.000 km)/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 30,3 km/l
Forbrug i test: 22,3 km/l
Længde/bredde/højde: 454/176/147 cm
Bagagerum (min/max): 502/1557 liter
Vægt: 1.470 kg
Motor: 4 cyl., 1,8 liter benzinmotor + elmotor
Effekt: 98 hk + 72 hk = samlet effekt på 122 hk/142-163Nm
0-100 km/t: 10,6 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standard udstyr (H3):
17″ alufælge, bakspejl med automatisk nedblænding, ‘blind spot monitor’ (blindvinkel overvågning), head up display i farver, multijusterbart læderrat med betjening af audio og mobil mm., rear cross traffic alert (alarm for krydsende trafik bag).

Desuden som H2 udstyrniveau: ‘Toyota Safety Sense’ sikkerhedspakke (aktiv nødbremse, vognbaneassistent, automatisk skiltegenkendelse, automatisk nedblænding af fjernlys, adaptiv fartpilot), multimediesystem inkl. 7″ trykfølsom skærm, radio + DAB-radio, bakkamera, bluetooth/USB/aux og MirrorLink, 4,2″ dual multifunktionsdisplay, 2-zonet klimaanlæg, automatisk foldbare sidespejle med varme og LED-blink, elruder for og bag, follow me home-lys, bakkestart-assistent, højdejusterbart førersæde med justerbar lændeastøtte og sædevarme, LED-lygter, automatisk lygtetænding, nøglefri start, tågeforlygter.

Ekstraudstyr på testbil: Metallak: 10.000 kr. GoPlus Navigation: 8.795 kr.

(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

8 Kommentarer

  1. Du skriver: “Du kan fx få præcis den samme hybridteknologi og sikkerhedspakke ca. 100.000 kr. billigere i Toyota Auris”

    Så vidt jeg ved, er der 3. generations Hybrid i Auris og 4. generation i Prius.
    Auris kører eksempelvis ikke så langt på literen som nyeste Prius.

    • Helt korrekt Andreas, lige der tager artiklen helt fejl, der er stor forskel på teknikken og ydelserne.

      • Hej Peter og Andreas. I har helt ret! Tak for input – vi har rettet testen. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  2. Hej
    Toyota siger om den nye Yaris 2017 at man ikke skal lade batteriet op, det gør bilen selv under kørslen. Er der slet ikke mulighed for at tilslutte et opladerkabel på de nye Toyota hybridbiler ?
    Normalt skal man da oplade en Hybrid bil som en 100% el bil ikke ?

    Tænker hvis man har kørt batteriet tomt i byen og kører ud på landevejen uden de mange opbremsninger kan bilen så selv lade batteriet 100 procent op?

    Takker
    mvh
    Anders

    • Hej Anders
      Forskellen på elbiler og hybridbiler er, at hybridbiler kombinerer beskeden eldrift med en almindelig benzinmotor. Kun over ganske korte afstanden – typisk 3-5 kilometer – kan hybridbilen køre på ren el. Ellers kører de på en kombination af benzin- og eldrift, hvor benzinmotoren som regel trækker det største læs og samtidig bruges til at lade batteriet op. Fordelen er, at f.eks. energien fra nedbremsninger kan lagres i batteriet og så bruges under acceleration. Du kører altså aldrig ‘tør’ for strøm i en hybridbil.

      Der findes dog også såkaldte ladehybrider. De har typisk et noget større batteri, der kan lades op i stikkontakten og udvider rækkevidden på ren eldrift til 30-50 km – det er biler som VW Golf GTE og Passat GTE, mens Toyota p.t. ikke tilbyder ladehybrider i Danmark.

      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  3. Toyota Rav 4 Hybrid H3 med 4 x 4 er ikke pengene værd. Toyota oplyser den kan køre 20,4 km/L ved al slags kørsel, hvilket langt fra passer. Man skal være heldig, hvis den kan holde sig på 13,5 km/L.
    Toyota H3 4×4 skulle nemt kunne køre med en trailer på 1650 kg uden problemer, hvilket langt fra er sandheden. Den kæmper en kamp og lyder som en syg kat for at trække traileren. Vi har lavet mange test med trailer, og vi må indrømme at Toyota Rav 4, Hybrid H 3 er et 100 procent fejlkøb.
    Jeg kan kun fraråde at købe denne bil.

  4. Jeg vil lige anholde artiklens kommentar om, at “…det kniber med benpladsen på bagsædet…”

    Det er ganske enkelt forkert. Jeg er 192 cm, og når jeg indstiller førersædet til mig selv, har jeg god plads til benene, når jeg sætter mig om på bagsædet, bag førersædet. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at der er bedre plads i en Golf.

    Derimod kniber det med plads til hovedet på bagsædet, men det går igen i næsten alle biler.

    At Prius skulle være støjende ved motorvejshastighed, er også en ret mærkelig påstand, som der heller ikke er belæg for. Vindstøj er nærmest ikke-eksisterende, motoren hører man næsten ikke, kun dækkenes rumlen.

    Jeg har tidligere kørt Audi gennem flere årtier, men jeg oplever Prius som væsentlig mere støjsvag. Audi bruger lidt dyrere plastmaterialer i kabinen, men Toyotaen er bedre skruet sammen. Og har mere pålidelig teknik…

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here