TEST: VW Golf Sportsvan – rugbrød til kernefamilien

BILTEST: Navnet er misvisende, men ellers er den konservativt designede Golf Sportsvan en særdeles kompetent familiebil. Desværre er den dyr sammenlignet med konkurrenterne.

Hvilken bil?
Golf Sportsvan er en kompakt, fempersoners MPV baseret på teknikken fra syvende generation af VW Golf. Sportsvan er otte cm længere, 12 cm højere og har seks cm længere mellem akslerne. Det giver enorm plads i kabinen, hvor man sidder højt og luftigt med fremragende udsigt fra alle fem siddepladser. Bagsædet kan tilmed justeres 18 cm i længden, så du kan vælge mellem overdådig benplads eller op til 500 liter bagagerum – 120 liter mere end i Golf. Her tester vi Golf Sportsvan med 110 hestes dieselmotor og Highline-udstyr til 370.000 kr. – billigste udgave koster fra 263.000 kr.

Vidste du at?
Golf Sportsvan afløser Golf Plus og fungerer som Golf-familiens kompakte MPV i stil med Ford C-Max og Citroën C4 Picasso. Målgrupperne er typisk børnefamilier eller efterlønnere, der sætter pris på den hævede siddeposition, den fleksible indretning og muligheden for at læsse barnevogn eller golf-udstyr uden at få ondt i ryggen. Golf Sportsvan er også et udtryk for chefarkitekt Walter de Silvas nye designstil med flere kanter og rette linjer. At dømme efter de kommentarer som Sportsvan indkasserede i testperioden, har de Silva dog været rigeligt forsigtig med blyanten denne gang.

Hvordan er førerpladsen?
Fremragende. Du glider let ind og ud af de høje sæder, og bag rattet forkæles du med et optimalt forhold mellem sæde, rat og pedaler. Her kan chauffører i alle størrelser finde en perfekt siddeposition. Highline-udgaven har særlige komfortsæder, der virkelig er behagelige at sidde i – også efter mange timers kørsel. Betjeningen er logisk og ligetil, og hele kabinen oser af høj samlekvalitet og lækre materialer. Finishen er dog ikke skudsikker: Ujævnheder aftvinger rasle- og knirkelyde fra kabinen – et irritationsmoment vi ikke oplever i en konkurrent som f.eks. Citroën C4 Picasso.

Hvordan opleves kabinen?

Det er det bedste bagsæde, jeg nogensinde har siddet i”, konstaterede familiens mildt bilinteresserede teenager efter første tur i Golf Sportsvan. Komplimenten er fuldt fortjent, for her er tænkt på alt.

Selve sædet er højt placeret, fast polstret og yder god støtte. Ryglænet kan justeres i tre trin, og der er panoramaudsigt ud gennem de store sideruder. Det er noget, der giver ro på bageste række på langturen. Skal der fragtes store ting i Golf Sportsvan, kan benstræk veksles til 120 liters ekstra bagageplads ved at køre bagsædet op til 18 cm frem.

Er sikkerheden i orden?
Helt sikkert. VW Golf Sportsvan er den første bil, der har scoret topkarakteren fem stjerner efter de nye og efterhånden meget skrappe krav i Euro NCAP testen, der blev indført ved årsskiftet 2014. I alle discipliner – frontaltest, sidekollision, piskesmældstest og børnesikkerhed – klarer Sportsvan sig overbevisende. En særlig god feature er den såkaldte Inter Urban nødbremse, der selv kan bremse for forhindringer helt op til landevejshastighed. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Meget som Golf – bare mere komfortabelt. Affjedringen er en smule blødere, og sammen med den længere akselafstand gør det Golf Sportsvan til en rolig og sporsikker langtursbil. Det højere tyngdepunkt gør Golf Sportsvan lidt tungere at danse med i snævre sving, men Sportsvan låner det elektroniske spærredifferentiale fra Golf GTI, og dermed er der altid masser af vejgreb.

Sportslig bliver Sportsvan aldrig, men afgjort velkørende og med en præcis styring, der dog burde give mere feedback fra vejen. Som familiebil kører Golf Sportsvan nøjagtig som den skal; kompetent og behageligt.

Hvordan er motoren?
VWs 1,6 liters turbodiesel har fået løftet ydelsen fra 105 til 110 hk. Vigtigere er det, at motoren nu er mere villig til at tage omdrejninger – meget passende eftersom der kun er fem gear at arbejde med. Selve gearskiftet er en fornøjelse med korte, præcise vandringer i samarbejde med en kobling, der altid er let at dosere. Mekanisk fungerer Golf Sportsvan altså lækkert, men især Renault, Peugeot og Citroëns tilsvarende dieselmotorer er fortsat en knivspids mere kultiverede og kraftfulde. Alternativt kan man vælge Golf Sportsvan med en turbobenzinmotor. Her er VW leveringsdygtige i fire varianter fra 85 til 150 hk, og de er alle fremragende.

Passer prisen?
Ikke rigtigt. Golf Sportsvan er 33.000 kr. dyrere end en tilsvarende Golf, og det virker pebret for en højere siddestilling og et længdejusterbart bagsæde. Faktisk koster Golf Sportsvan lige så meget som sin storebror, den større Touran med plads til syv. For mange familier vil det valg falde ud til Tourans fordel.

En tur uden for VWs showroom sætter for alvor priserne i perspektiv: Sammenlignet med de direkte konkurrenter er Golf Sportsvan som minimum 60.000 kroner dyrere.

Er der alternativer?
Ja, og de understreger, at Golf Sportsvan kommer ind i den dyre ende af klassen for fempersoners MPVere: En tilsvarende Citroën C4 Picasso 1,6 HDI Seduction, der matcher Golf Sportsvan på alle punkter og frister med fransk flair for design og rumfornemmelse, er 61.000 kr. billigere – og fortsat hvilkenbils favorit i denne klasse. Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium er knapt så rummelig, men ekstremt køreglad og 63.000 kr. billigere. Endelig er der solide 110.000 kr. sparet på at vælge den aldrende, men velfungerende Renault Scenic 1,6 dCi Formula Edition med en fin 110 hestes dieselmotor.

Konklusion:
For: Klassens bedste bagsæde, gode allround egenskaber
Imod: Høj pris, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4

Det konservative design snyder ikke: Golf Sportsvan er en gennemført seriøs og kompetent allrounder, fuld af indre kvaliteter og appetit på det lange seje træk. Afgjort blandt de bedste biler til kernefamilien – men desværre også blandt de dyreste. Prisen koster den femte stjerne.

[email protected]

Læs også:

TEST: Citroën C4 Picasso – fristende fransk rumfartøj

TEST: Pris gør Renault Scenic til familiebilernes godfather

TEST: VW Golf er mere perfekt end passioneret

FAKTA: VW Golf Sportsvan 1,6 TDi Highline

Vejl. pris, inkl. lev.: 370.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 25,6 km/l
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 443/181/158 cm
Bagagerum (min/max): 500/1.520 liter
Vægt: 1.420 kg
Motor: 4 cyl., 1.6 liter, turbodiesel
Effekt: 110 hk/250 Nm
0-100 km/t: 11,3 sek
Topfart: 192 km/t

Særligt standard udstyr (Highline):
16″ aluminiumsfælge, 2-zone Climatronic airconditionanlæg, multifunktionslæderrat, Composition Media med bl.a. Bluetooth telefonforberedelse, sportssæder foran m. varme, XDS elektronisk differentialespærre, tågeforlygter med drejelys, Multikollisionsbremse, elektrisk indstillige og opvarmede sidespejle, fartpilot, touchscreeen 5,8″ i farver, elruder for og bag, kørecomputer.

Metallak: 6.000 kr.
DK-komfortpakke (adaptiv fartpilot, City nødbremse samt multifunktionslæderrat med varme): 7.400 kr.
DK pakke (parkeringssensorer for og bag, bakkamera, el-klapbare sidespejle & områdebelysning): 12.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here