Tipo sender Fiat tilbage i Golf-klubben

Fiat genopliver Tipo-navnet og forsøger sig nok engang i Golf-klassen. Denne gang er strategien at tilbyde god plads og fornuftigt udstyr til attraktive priser.

Fiat er verdensmestre i at lave små biler. Tænk modeller som 500, Panda og Punto, og italienerne rammer sædvanligvis skiven med usvigelig sikkerhed. Men når bilerne vokser, kniber det med træfsikkerheden. I firmaklassen blev Croma – uanset årgang – aldrig nogen succes – og selv i den mindre og ellers populære Golf-klasse har Fiat altid haft det svært. Senest med Bravo, der blev trukket af markedet før tid og før den Stilo, der blev lanceret som en italiensk Golf, men aldrig nåede bare i nærheden af forbilledets salgstal.

Nu prøver Fiat igen. Opskriften er genbrug af navnet Tipo, der faktisk var en visionær model og blev Årets Bil i Europa i 1989, samt en ny strategi, hvor dyderne hedder stor plads til små priser.

Sedan-udgaven blev afsløret sidste år, nu viser Fiat hatchback-udgaven af Tipo til Vesteuropa.
Sedan-udgaven blev afsløret sidste år, nu viser Fiat hatchback-udgaven af Tipo til Vesteuropa.

Hvor prisbillig Fiat Tipo bliver, ved vi dog ikke, men skal man tro indikationer fra fabrikken, skal Tipo konkurrere med de billigste biler i Golf-klassen som Renault Megane, Kia Ceed og Citroën C4. Her ligger indgangspriserne omkring 190.000 kr. Om Fiat Tipo kan underbyde den magiske grænse, ved vi først sidst på året, når nyheden er klar til salg i Danmark.

Fiat-fans kan se frem til en Tipo, der på nærmest Skoda-manér slår på fornuften som det største salgsargument. Femdørs-udgaven er 437 cm lang og med en pæn akselafstand på 265 cm skal den byde på gode pladsforhold for kernefamilien på fire eller fem. Bagagerummet på 440 liter er i hvert fald i den rummelige ende af klassen. Er det ikke nok, er der plads til hele 550 liter i stationcar-udgaven, der er forlænget med 20 cm.

Velkendt teknik
Teknikken er gennemprøvet, som man siger, når der ikke er meget nyt under solen. Hjulophængene er med klassisk McPherson foran og halvstiv compound-aksel til baghjulene. Fire motorer er også gamle kendinge. To gange 1,4 liters benzin, der uden og med turbo yder henholdsvis 95 eller 120 hk, mens dieselmaskinerne er en 1,3 med 95 hk eller 1,6 med 120 hk.

Ifølge Fiat selv er Tipo designet efter et ‘skills – no frills’ koncept. Frit oversat betyder det ‘færdigheder frem for unødvendigheder’, og dermed skal vi ikke forvente innovation og high tech løsninger i den nye Tipo. En syv-tommers skærm, der kan betjenes som en Ipad og fungerer med både Apple CarPlay og Android Auto kan dog fås som ekstraudstyr.

Stationcarudgaven af Tipo er forlænget med 20 cm og runder dermed 4,5 meter i længden. Fiat lover masser af plads og et bagagerum på 550 liter.
Stationcarudgaven af Tipo er forlænget med 20 cm og runder dermed 4,5 meter i længden. Fiat lover masser af plads og et bagagerum på 550 liter.

Tipo er designet i Italien, men skal bygges på Fiats fabrik i Tyrkiet for at holde omkostningerne nede. Her bygges også en sedan-udgave, der dog udelukkende skal sælges i Sydeuropa og Mellemøsten.

Læs også: Fiat går discount i Golf-klassen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here