Tysk minister: Ingen CO2 fra biler i 2030

Hvis Tyskland skal leve op til sin egen målsætning om at reducere landets CO2-udslip, skal alle nye biler solgt i 2030 være forureningsfri.

VW-skandalen har sat gang i ét og andet i Tyskland, Europas suverænt største producent af biler. I landet, der er berømt for potente luksusbiler og fri fart på den hjemlige autobahn, er det ikke længere helligbrøde at tale om radikale ændringer af den bilteknologi, som er Tysklands største eksportvare.

Seneste eksempel kommer fra den tyske viceminister i økonomi, Rainer Baake. På et klimamøde i Berlin foreslog Baake, der er medlem af partiet De Grønne, at alle biler solgt i Tyskland senest i 2030 skal være forureningsfri. Det skriver branchebladet Automotive News Europe. Ellers vil det ifølge Baake ikke være muligt for Tyskland at leve op til sin egen målsætning om at reducere landets CO2-udslip med mindst 80 procent frem mod 2050.

At nye biler ikke må udlede CO2 allerede i 2030 skyldes, at mange biler typisk har en levetid på 20 år, inden de skrottes.

Det er et faktum, at der ikke har været nogen form for CO2-reduktion fra transportsektoren siden 1990. Vi har fortsat ingen løsning på CO2-udledningen fra lastbiler, men den findes allerede for personbiler,” sagde Rainer Baake på mødet med henvisning til el- og brintbiler.

Mens den slags udtalelser tidligere kunne være politisk selvmord i et land, der ikke mindst lever af sin kolossale bilindustri, er Baake’s ord i dag snarere et udtryk for de nye tider efter VW-skandalen. Siden Tysklands største bilproducent blev taget i at snyde med emissionerne fra 11 millioner dieselbiler, har holdningen ændret sig: Man ønsker at nedbringe bilernes CO2-udslip, og hvis man ikke kan stole på producenterne, må der andre og skrappere midler til.

Tyskland vil mangedoble salget af elbiler
Blandt dem er øget fokus på elbiler. Mens lande som Norge, Kina og Frankrig har stor succes med at øge udbredelsen af elbiler gennem skattefordele og kontante tilskud, kniber det i det diesel- og benzinbegejstrede Tyskland. Her findes der knapt 45 millioner biler, men kun 25.000 af dem kører på strøm.

Det ønsker ikke kun Rainer Baake at lave om på. Ansporet af VW-skandalen har Tysklands kansler Angela Merkel lovet at indføre nye regler, der frem til 2025 skal øge elbilernes andel af det tyske bilsalg fra de nuværende 0,6 til otte procent.

Dermed er bevægelsen i tysk bilindustri sat i gang: Væk fra potente diesel- og benzinmotorer og frem mod elbiler med ren samvittighed. For blot få år siden ville sådan en udvikling have været utænkelig – nu kan Rainer Baake måske få opfyldt sin vision om forureningsfrie biler om mindre end 15 år.

Læs også: Frankrig vil af med dieselbiler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here