Vagtskifte for verdens vigtigste Volvo

Efter ni år på tronen som den mellemstore SUV-klasses bestseller, er Volvo klar med med en ny XC60. Omfattende sikkerhedsudstyr og cool skandinavisk design skal sikre fortsat succes.

Kongen er død, kongen længe leve…

Der er både store følelser og enorme pengesummer på spil, når Volvo i disse dage viser anden generation af XC60 frem på biludstillingen i Geneve. Den mellemstore SUV er nemlig ubetinget det svenske bilmærkes vigtigste model: Ikke alene står XC60 for knapt en tredjedel af det samlede Volvo-salg, den er også klassens topsælger foran de sædvanligvis uovervindelige tyske rivaler som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLC.

Og endnu bedre for regnskabsafdelingen hjemme i Gøteborg: Volvo XC60 er noget så usædvanligt som en bilmodel, der har øget salget år for år. Normalt sker det modsatte i en bils livscyklus. Da den ‘gamle’ XC60 har levet hele ni år, har den formentlig skovlet penge hjem til Volvo de seneste år, hvor udviklingsomkostningerne for længst har været tjent hjem.

Man genkender både noget XC90 og den gamle XC60 i anden generation af XC60 - Volvos absolutte topsælger.
Man genkender både noget XC90 og den gamle XC60 i anden generation af XC60 – Volvos absolutte topsælger.

Sådan en guldkalv tager man ingen chancer med. Den nye XC60 ligner da også mest af alt en smagfuld kombination af den store XC90 og en opdateret udgave af forgængeren. Men den vokser en del: Plus fire cm i længden til knapt 4,7 meter i alt og hele ni cm mellem akslerne. Det sidste bør især give bedre plads på bagsædet, mens bagagerummet kun udvides fra 495 til 505 liter.

Mere atlet end bodybuilder
Under præsentationen gjorde Thomas Ingenlath, Volvos tyske chefdesigner, dog et stort nummer ud af at understrege, at ”XC60 er en atlet, ikke en bodybuilder.”. Dermed lægger Volvo endnu en gang afstand til det ofte lidt aggressive design, der præger især de tyske konkurrenter. Volvos formsprog skal udstråle noget andet og mere venligt.

”Volvo XC60 er ikke bygget for, at man kan sidde i den og kigge ned på andre, men for at blive kørt,” som Ingenlath udtrykker det.

Indvendig fortsætter XC60 den meget skandinaviske stil, som vi også kender fra XC90 og S og V90-modellerne: Masser af lys asketræ, læder og aluminium sat sammen på smagfuld vis. Inspirationen kommer fra drivtømmer, der er afrundet og præget af mange år i sol, saltvand og kulde.

”XC60 er kendetegnet ved en ægte, skandinavisk fornemmelse, der skal få vores kunder til at føle sig som udvalgte,” siger Thomas Ingenlath.

Verdens sikreste
XC60 handler dog om andet end flot indpakning ude og inde. Ifølge Volvo selv er den intet mindre end verdens sikreste bil med et arsenal af sikkerhedsassistenter, der skal forudse og aktivt undgå farlige situationer i trafikken.

Lækre materialer i smagfuld indpakning. XC60 fortsætter stilen fra topmodellerne XC90 og S/V90.
Lækre materialer i smagfuld indpakning. XC60 fortsætter stilen fra topmodellerne XC90 og S/V90.

Nyt er en videreudvikling af den automatiske nødbremse, der ikke blot bremser for forhindringer, men også selv kan styre uden om. Volvo kalder systemet for ‘Steer Assist’.

En anden nyskabelse er ’Oncoming Lane Mitigation’, der advarer mod at komme ind i de modkørendes bane og kan afværge et frontalt sammenstød, mens ‘Blind Spot Indication System’ ikke blot kan opdage biler i den blinde vinkel, men automatisk styre væk fra den.

Når XC60 kan udstyres med det mest avancerede isenkram, skyldes det, at den bygges på samme SPA-platform som topmodellerne XC og S/V90. Dermed får den også samme motorudvalg af lutter firecylindrede benzin- og dieselmotorer, der yder fra 150 til 320 hk. Kraftigst er ladehybriden T8, der kombinerer forbrændings- og elmotor til en systemeffekt på 407 hk.

Når den nye XC60 kommer til Danmark til august, skal du dog have den store pung med til forhandleren. I første omgang bliver billigste XC60 nemlig en D4 AWD med 190 hestes dieselmotor og firehjulstræk til knapt 750.000 kr. Senere følger der dog billigere udgaver, formentlig bliver en D3 med 150 hestes dieselmotor og forhjulstræk formentlig den rigtige basismodel.

Volvo har videreudviklet den automatiske nødbremse, så den ikke blot bremser for forhindringer, men også kan styre uden om.
Volvo har videreudviklet den automatiske nødbremse, så den ikke blot bremser for forhindringer, men også kan styre uden om.

Læs også: Volvo skærper stilen med ny 40-serie

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here