VW dropper små dieselmotorer

Skrappere miljøkrav gør det så dyrt at fremstille tilstrækkeligt rene dieselmotorer, at VW vil droppe de mindste af slagsen. I stedet skal vi køre ‘mild hybrid’, der kombinerer benzin og el.

Dieselmotoren nærmer sig sidste salgsdato. Ikke mindst hos VW, der som bekendt begik ulovligheder for at leve op til nutidens miljøkrav. En forbrydelse, der ind til videre kommer til at koste den tyske bilgigant mindst 130 milliarder kroner i bøder og erstatninger.

Sådan en fejltagelse er der ikke råd til igen. Og når man nu – må man formode – er færdig med at snyde i VW-koncernen, har de tyske ingeniører i stedet kastet et særdeles kritisk blik på den engang så populære dieselteknik. Dommen er klar: Diesel er på vej på bilkirkegården.

Det er VW’s udviklingschef Frank Welsch der står bag den opsigtsvækkende vurdering i et interview med det britiske bilmagasin Autocar. Her forklarer Welsch, at det simpelthen bliver så dyrt at leve op til de kommende miljønormer for dieselmotorer, at de mindste af dem ikke længere vil være konkurrencedygtige. Alene omkostningerne til de komponenter, der skal holde udstødningen tilstrækkelig ren, løber op i mellem 600 og 800 euro – eller hvad der svarer til prisen på en dieselmotor.

”Hvis vi skal fremstille en dieseludgave af en Polo, vil alene rensesystemet af motoren udgøre en fjerdedel af bilens samlede pris,” siger Frank Welsch til Autocar.

Regnestykket har allerede fået konsekvenser hos VW: Udviklingsarbejdet på en ny udgave af koncernens meget udbredte 1,6 liters TDI-dieselmotor er indstillet. I stedet vil VW forbedre opgradere den nuværende motor, men det er en stakket frist for Vws 1,6 liters diesel. Over for Autocar anslår Frank Welsch, at det kan give motoren yderligere tre-fem år på markedet, derefter er det slut.

Spændingen stiger – fra 12 til 48 volt
VW er allerede i gang med at udvikle de mindre dieselmotorers afløser: En såkaldt mild hybrid, der kombinerer en benzinmotor med et lille hybrid-system, der kører på 48 volt. Ved at firedoble spændingen og benytte et lidt større batteri, kan en mild hybrid optage og genbruge energien fra nedbremsninger. Teknikken kan angiveligt give en reel forbedring af benzinbilernes forbrug uden at blive væsentligt dyrere som ‘rigtige’ hybridbiler, der benytter store batterier og elmotorer.

En anden grund til at mild hybrider ikke øger omkostningerne så meget er, at man sparer på den kobling mellem el- og benzinmotor der kortvarigt gør det muligt at køre på ren el i hybridbiler som f.eks. Toyota Prius.

”Alt i alt bliver en mild hybrid billig og får cirka samme lave CO2-udslip som en dieselmotor, men med et meget lavere udslip af NOx-partikler,” forklarer Frank Welsch i Autocar.

VW opgiver dog ikke fuldstændigt diesel. Til større og tungere biler, der har brug for mange kræfter, vil diesel fortsat være en god læsning. Derfor kommer der også en afløser for VW’s nuværende firecylindrede to-liters dieselmotor, som ifølge den tyske fabrik bliver i stand til at køre endog meget langt på dieseldråberne.

Læs også: VW satser på el- og hybridbiler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here