TEST: Toyota Yaris er konservativ med kant

0

BILTEST: De skarpe linjer klæder seneste generation af Toyota Yaris, og den kvikke og støjsvage 1,3-liters benzinmotor er den helt rigtige til bilen, der også tilbyder fine materialer i kabinen. 

Hvilken bil?
Yaris er Toyotas bud i B-segmentet – en konkurrent til VW Polo, Opel Corsa og Ford Fiesta. I denne Touch-version er det mest opsigtsvækkende den store, trykfølsomme skærm midt på instrumentbordet, der blandt andet rummer navigation, bakkamera, radio og trådløs bluetooth-forbindelse.

Vidste du at?
Tidligere generationer af Yaris ligger helt i top, når de danske synshaller kårer de mest fejlfri biler. En 8-10 år gammel Yaris har således blot mellem 23,9 og 33 fejl per 100 syn, mens en lige så gammel Fiat Multipla har 154,9 fejl. Selv om nyere generationer af Yaris ikke har placeret sig helt så suverænt i fejlstatistikkerne, er kvalitet og holdbarhed stadig gode argumenter for at vælge Yaris.

Hvordan er førerpladsen?
Det tykke læderrat med den flade bund er lækkert, og resten af instrumentbordet følger trop med materialer, der leder tankerne hen på større og dyrere modeller. I den forrige Yaris var instrumenterne placeret midt på instrumentbrættet, men er nu kommet “hjem” i venstre side. Knap så sjovt, måske, men mere elegant og lettere at aflæse. Rattet kan ikke justeres helt så tæt på, som denne skribent kunne ønske.

 

Hvordan opleves kabinen?
Præcis som instrumentbordet er resten af kabinen diskret, konservativ og nydelig. Der er god plads på de temmeligt store forsæder, der yder fin lårstøtte selv til høje mennesker. Bagsædepladsen er gennemsnitlig for klassen.

Er sikkerheden i orden?
Den lille japaner lægger sig lunt i midten af feltet blandt alle testede biler hos EuroNCAP i 2011. Den opnår 5 stjerner, scorer topkarakter for beskyttelse af chaufføren, og her er knæairbags og sideairbags i hovedhøjde, men ikke til beskyttelse af resten af kroppen ved påkørsel fra siden. Se mere på euroncap.dk

Hvordan kører den?

Også når det kommer til køreegenskaberne er Yaris en ægte Toyota. Det er ikke sjovt, men det føles, som om man altid er i sikre hænder.

Styretøjet er letgående, hvilket vil tiltrække mange, der skal manøvrere den lille bil rundt i bytrafik.

Hvordan er motoren?
Yaris fås med i tre motorvarianter: En 1-liters benziner med 3 cylindre, en 1,4-liters diesel og så denne 1,3-liters benzinmotor, der virker som det perfekte match til bilen. Den er kvik i optrækket, støjsvag og kan også bruges til motorvejskørsel. Fra denne sommer føjer Toyota en hybrid til modelprogrammet, der med et forbrug på oplyste 28,6 km/l nok er værd at kigge nærmere på, før du investerer i denne 1,3 liters udgave.

Passer prisen?

Mens Toyota Avensis, der tidligere er blevet testet her på Hvilkenbil, har fået sat en alt for stor prislap i forruden, rammer Toyota plet med priser fra 124.996 kroner for Toyota Yaris.

Måske ikke en decideret aggressiv prissætning, men nok til at udfordre de største konkurrenter som VW Polo, Ford Fiesta og Opel Corsa. Denne T2 Touch løber op i 168.996 kroner, og det er ganske rimeligt, når man tænker på, at bakkamera, læderrat, sædevarme og så naturligvis det fine Touch-system er inkluderet i prisen.

Er der alternativer?
Som nævnt er VW Polo, Ford Fiesta og Opel Corsa de mest oplagte konkurrenter, og de har hver deres fordele: VW Polo er kendt for at holde prisen særdeles godt, og både Ford Fiesta og Opel Corsa er sjovere at køre. Skal Yaris udfordres på købsprisen, skal vi til Korea, hvor den nye Kia Rio for eksempel leverer skarpt design fra 119.999 kr.

Konklusion:
For: Skarpere design, gode materialer indvendigt og udmærket touch-system.
Imod: Knap så skarpt gearskifte, lidt for letgående styretøj.
Hvilkenbil siger:

Med et tiltrækkende ydre, god kvalitetsfornemmelse i kabinen og en kvik motor er Toyota Yaris et udmærket bud i B-klassen.

FAKTA: Toyota Yaris 1,3 T2 Touch
Vejl. pris, inkl. lev.: 168.996 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Længde/bredde/højde: 389/170/151 cm
Bagagerum: 286 liter
Vægt: 1.130 kg
Motor: 4 cyl., 1,3 liter, benzin
Effekt: 99 hk/132 Nm
0-100 km/t: 11,7 sek
Topfart: 175 km/t

Særligt standard udstyr (T2 Touch):
Bakkamera, elspejle med varme, læderrat og -gearknop, elsideruder foran, touch-system, sædevarme, ratbetjening.
Metallak: 5.396 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Af Jens Østergaard

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation