100 år med biler på samlebånd

Ford kan fejre 100 års jubilæum for det mekaniske samlebånd, der gjorde Model T til verdens første ‘folkevogn’. Fremover vil Ford bygge flere biler på færre fabrikker.

Med udgangen af 2013 er det 100 år siden, at den dengang 50-årige Henry Ford introducerede det bevægelige samlebånd på sin virksomhed, Ford Motor Company. Det var en opfindelse, der revolutionerede ikke blot fremstillingen af biler, men store dele af verdens industri. Nu hævder Ford, at man nok en gang vil revolutionere bilproduktionen ved ‘introducere avancerede produktionsmetoder og teknologier, som sprænger de rammer vi kender i dag’, som fabrikken skriver i en pressemeddelelse.

Baggrunden er, at efterspørgslen på nye biler stiger, så Ford har brug for at øge sin globale produktionskapacitet. Fra 2017 vil næsten alle Ford-modeller blive produceret på blot 9 forskellige fabrikker rundt om i verden mod 15 i dag. Ved at fremstille flere biler på færre fabrikker kan Ford øge indtjeningen. Et eksempel bliver næste udgave af mikrobilen Ka, der er udviklet i Brasilien, hvor langt de fleste biler vil blive produceret. Et andet er 4. generation af firmabilen Mondeo, der allerede sælges i USA, men hvor Ford flytter produktionen fra Belgien til Valencia i Spanien – angiveligt for at håndtere al produktion til det europæiske marked fra blot én fabrik.

”Vi bestræber os på at standardisere produktionen, gøre fabrikkerne mere fleksible og tage avancerede teknologier i brug, for at kunne give vores kunder de bedste køretøjer til den bedste pris, uanset hvor de bor,” siger John Fleming, ansvarlig for Fords globale produktion.

Baggrund: Henry Ford og samlebåndet

For 100 år siden revolutionerede Henry Ford den globale tanke om masseproduktion, da han introducerede det bevægelige samlebånd i bilproduktionen. Bilmodellen som skulle masseproduceres var Fords Model T, der bestod af 3.000 dele, der skulle samles i en proces inddelt i 84 trin. Arbejdet blev udført af arbejdsgrupper, mens bilen blev trukket fra station til station med tov. Denne ‘nye’ produktionsmetode var ekstremt tidsbesparende, og reducerede produktionstiden fra 12 timer til ca. 90 minutter pr. bil.

Med besparelsen kunne Ford Motor Company sænke prisen på Model T fra 850 dollars til under 300 dollars. Henry Ford havde dermed opnået sit mål om at bygge en kvalitetsbil, der var økonomisk opnåelig for masserne. Til sidst var det muligt for Ford at bygge en Model T hvert 27. sekund og Model T blev solgt i over 15 millioner eksemplarer på verdensplan frem til 1927. Dette svarede til over halvdelen af alle solgte biler på daværende tidspunkt.

Ford Motor Company startede en bølge af masseproduktion. Andre bilmærker og producenter af for eksempel grammofoner, støvsugere og køleskabe tog samlebåndet til sig. Dermed blev Fords samlebånd et symbol på amerikanske produktionsmetoder.

Se historien om Fords samlebånd fortalt på 100 sekunder i denne video.

Læs også: Ny Ford Mondeo forsinkes igen-igen

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here