100 bilister hælder bio-sprit i tanken

0
biometanol


Lige så miljøvenlige som elbiler: I nyt dansk forsøg skal 100 benzinbiler køre på biometanol, som udleder 70 procent mindre CO2.

I et nyt forsøg skal op mod 100 biler i to år køre på biometanol (M85) fra biogas og gylle, som et alternativ til benzin.

Metanol er ikke et nyt brændstof, og man kan fremstille det af alverdens ting. I Kina bruger man det flittigt, men her er det udvundet af kul. I det danske forsøg vil man have en så grøn metanol som muligt.

”Vi har mulighed for at få et ekstremt klimavenligt brændstof, og vi kan bruge det her og nu,” fortæller civilingeniør og seniorspecialist hos Teknologisk Institut Kim Winther til TV2 Østjylland.

Teknologisk Institut er projektleder på forsøget, og ifølge Kim Winther har det indtil nu vist sig, at bilerne får lidt flere hestekræfter, når de kører på biometanol, mens rækkevidden reduceres med 40 procent i forhold til benzin. Derudover udleder de 70 procent mindre CO2 end benzin.

”Benzinbiler vil komme ned på samme niveau som elbiler, hvad angår CO2-udledning – cirka 40 gram per kilometer. Det kan vi opnå allerede i dag – det er bare at fylde på, så kører vi lige så grønt som en elbil, siger Kim Winther videre til TV2 Østjylland.

Når de op mod 100 biler i forsøget skal tanke, så vil det foregå på samme måde, som når man tanker benzin eller diesel på en tankstation.

Det kræver blot en lille programændring ved benzinbilerne, så de kan køre på biometanol.

Kræver politisk handling

De 100 biler skal altså dokumentere effekten af biometanol de næste to år. Men hvis det reelt skal udbredes i Danmark, så kræver det, at man politisk vælger at prioritere biometanol som brændstof og gør det lovligt.

”Det er lidt i konflikt med EU’s normer for brændstof. Vi har fælles normer for benzin, og der konflikter det her. Og bilen er godkendt til benzin og ikke andet. Den er ikke godkendt til biometanol, selvom den sagtens kan køre på det,” forklarer Kim Winther.

Derfor vil det ikke være muligt at få synet en bil, hvis den kører på biometanol i dag. Derudover er der nogle ulemper i forhold til beskatningen. Pt. er metanol hårdere beskattet end diesel. 

Flere tankstationer er med i forsøget, hvor der vil være en tankpistol med biometanol ligesom dem med benzin og diesel. De vil ligge i Skanderborg, København, Resenbro og Roskilde.

Derfor skal forsøgsbilerne også være i de områder.

FAKTA: Biometanol fra biogas og gylle:

Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP, har den ambition at afprøve M85, som er en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin.

FAKTA: Deltagerne i forsøgsprojektet med metanol:

·       Dansk Metanolforening

·       HMK Bilcon

·       Circle-K

·       OK a.m.b.a

·       Go’on Gruppen

·       M2 Teknik

·       FDM

·       Skanderborg Kommune

·       Københavns Kommune

·       Teknologisk Institut (projektleder)

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation