91.000 biler i Danmark har ‘snydechip’

Knapt 53.000 danske VW-ejere kører rundt med en ‘snydechip’, fastslår den danske VW-importør. Hvad der skal ske med deres biler, er dog endnu uklart

Efter mange dages manglende viden om, hvor mange danske biler, der kører rundt med VW’s ‘snydechip’, fastslår den danske VW-importør, at det drejer sig om 90.927 biler. Heraf er de 52.738 VW-modeller, mens resten enten er Audi, Skoda eller Seat-modeller.

De pågældende biler er produceret mellem 2009 og 2015 og alle udstyret med 1,6 eller 2,0 liters TDI-dieselmotorer.

”Alle berørte Volkswagen-ejere vil blive kontaktet direkte af Volkswagen Danmark, så snart vi har identificeret de berørte biler. Vi påtager os det fulde ansvar for eventuelle nødvendige tekniske udbedringstiltag og de omkostninger, der er forbundet hermed,” skriver VW Danmark i en meddelelse mandag aften.

Importøren ved dog endnu ikke, om de berørte biler også rent faktisk snyder med udstødningen – eller om ‘snydechippen’ måske nok findes i motoren, men ikke er aktiveret. Af samme grund kan importøren heller ikke redegøre for, hvad der skal ske med bilerne.

Et helt afgørende spørgsmål, der heller ikke er besvaret i udlandet er, hvad der sker med de motorer, der er udstyret med en snydechip? Kan de overhovedet overholde de gældende miljønormer? Og hvis de kan, mister de så enten motorkraft eller får forringet brændstoføkonomien – eller måske begge dele?

Dette uafklarede spørgsmål er helt centralt i ‘dieselgate’: VW’s ‘snydechip’ sørger nemlig for, at dieselmotorerne overholder miljøkravene, når der måles på udstødningen. Når bilerne så er tilbage i normal trafik, vender ‘snydechippen’ tilbage til et motorprogram, der øger udledningen af skadelige stoffer op til 40 gange. Når VW med fuldt overlæg kun har ønsket at leve op til miljøkravene i forbindelse med en kortvarig test, må det skyldes, at der er en markant, teknisk ulempe ved at overholde disse miljøkrav.

Det spørgsmål venter 90.927 danske VW, Audi, Skoda og Seat-ejere fortsat på at få besvaret. Og vel også VW, fordi det vil få betydning for antallet af søgsmål fra utilfredse VW-ejere.

VW direktør skal stå skoleret
Mens danske VW-ejere snart vil blive kontaktet af den danske VW-importør, er der endnu intet nyt fra importselskaberne bag Audi, Skoda og Seat. Lidt pudsigt eftersom de er ejet af samme koncern som den danske VW-importør, Semler Gruppen.

Også den danske transportminister vil vide mere om VW-skandalen.

”Jeg har bedt den danske direktør (Ulrik) Schönemann (direktør for VW Danmark, red.) om at komme ind til et møde, hvor han skal orientere mig, siger ministeren til Ritzau.

Læs også: VW-skandalen uge 1 – facts & overblik

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here