A3 som krympet A6 limo

3
a3 limousine
Audi er klar med limousine-udgave af den nye A3. Designet lægger sig op af den store A6 med svulmende skærmkasser og giga-grill. I Danmark til sommer.

Audi løfter sløret for den første aflægger af den nye A3: Anden generation af sedan-udgaven, som Audi med sans for premium-segmentet naturligvis kalder for Limousine.

Det er ikke overraskende. Heller ikke, at A3 Limousine fra de knivskarpe LED-forlygter til bagakslen er identisk med A3 Sportback med praktisk bagklap.

Nej, det mest overraskende er, hvor meget A3 Limousine rent inspirationsmæssigt springer den noget forsigtige A4 over. Med en gigantisk kølergrill og svulmende skærmkasser ligner den derimod en let krympet udgave af den store A6. Slet ikke dårligt, tænker vi her på redaktionen. Det skaber så meget drama i designet, at den klassiske A3 bliver et reelt alternativ til de rundryggede coupe-agtige rivaler som Mercedes CLA og BMW 2-serie Gran Coupé.

A3 limousine
A3 Limousine er baseret på VW-koncernens MQB-teknik. Først med mere end 150 hk får du multilink-bagaksel.

Ellers er opskriften som den altid har været. Som Limousine lægger A3 15 cm til længden og har plads til 425 liter i bagagerummet. Sådan var det også i forgængeren, men den nye udgave er dog vokset fire cm i længden til 450 cm, to cm i bredden og en enkelt i højden.

Benzin eller diesel med 150 hk

Som den nye A3 står også Limousinen på en opdateret udgave af VW-koncernens MQB-platform. Det betyder opdateret infotainment-system og digital instrumentering, men heldigvis holder Audi fast i knapper til betjening af bl.a. ventilationsanlægget.

Motorprogrammet bliver nemt at overskue. I begyndelsen kan du vælge mellem en 1,5 turbobenziner eller to-liters diesel – begge med 150 hk. Oliebrænderen er altid koblet til et DSG-automatgear med syv trin, som du også kan få til TSI-motoren. Med automatgear får du også et 48-volts mild-hybridsystem med i pakken, mens udgaven med manuelt gear ’nøjes’ med cylinderfrakobling for at spare på dråberne.

Senere følger andre motorer. Mindst bliver en trecylindret 1,0 turbobenziner med 110 hk. Vildest en hårdtpumpet turbobenziner med fire cylindre og mere end 300 hk.

Førerpladsen er mage til A3 Sportback. Trods stor infotainmentskærm holder Audi fast i adskillige knapper til betjening af bl.a. ventilation.
10.000 kr. ekstra

I Europa er kompakte sedaner ren niche. Selv hjemme i Tyskland er der langt mellem Limousine-udgaverne af A3 og mærker som Volvo, Opel, Ford, VW, Toyota og Nissan har for længst droppet biltypen. I USA, Rusland og store dele af Asien sælger sedaner derimod som håndsprit i en corona-tid. Og ret bemærkelsesværdigt har A3 Limousine solgt overraskende godt i Danmark. Samtidig ser flere eksperter en gryende modtrend til de populære SUV-modeller. En af dem er kompakte sedaner som netop A3 Limousine og førnævnte Mercedes CLA.

Så måske er timingen ekstra god for Audi. Vi får se til sommer, når A3 kommer til Danmark i sedan-udgaven og vi forhåbentlig er kommet over den værste del af coronakrisen. Limousine-fans kan passende begynde at lægge lidt ekstra til side, for den nye A3-variant bliver 10.000 kroner dyrere end A3 Sportback.

jensv@hvilkenbil.dk

3 KOMMENTARER

  1. Er der stadig “udfordringer” med DSG – eller er det løst, og nu lige så driftsikkert og fejlfrit som almindelig manuelt og gammeldags konverter automatgear?

    • Hej Brian. Godt spørgsmål som det er svært at svare på: VW-koncernen har forbedret og forstærket DSG-gearkassen, hvilket til gengæld – oplever mange – har gjort især igangsætning mindre ‘blid’ end tidligere. I hvilket omfang pålideligheden er forbedret kan vi for alvor først svare på, når de forbedrede DSG-gearkasser har kørt mange kilometer i mange forskellige modeller. Teknisk er DSG-automatgear fortsat en attraktiv løsning, men som forbruger kunne man ønske sig længere garantier. Det gælder især ved køb af brugte biler, hvor jeg personligt ville være mere tryg ved at vælge en bil med manuelt gear. Med venlig hilsen Jens, Hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation