Audi A3 får charmeklud

Cabriolet-udgaven af Audi A3 står klar på biludstillingen i Frankfurt. Denne gang baseret på sedan-udgaven af A3, hvilket gør designet væsentligt mere elegant.

Der er bløde pakker fra Audi til publikum på næste uges biludstilling i Frankfurt. Cabriolet-udgaven af A3 får verdenspremiere i en udgave, der også denne gang har stoftag, men teknisk er baseret på den spritnye A3 sedan.

Det er en detalje, der gør underværker for designet. Den nuværende A3 Cabriolet er blandt de mest velkørende af sin slags, men designet med den ultrakorte hæk fik den til at ligne cabrioleternes svar på en hund med kuperet hale. Den tanke får man ikke den nye udgave, der er anderledes velproportioneret og bedre lever op til Audis ry for elegant design. Den nye Audi A3 Cabriolet er nemlig 18 cm længere, 2 cm bredere og 15 mm lavere end forgængeren, og det giver den et væsentligt mere sportsligt og elegant udtryk end tidligere.

Den næste Audi A3 Cabriolet er 18 cm længere end forgængeren, fordi den er baseret på den nye A3 sedan - det gør underværker for proportionerne.
Den næste Audi A3 Cabriolet er 18 cm længere end forgængeren, fordi den er baseret på den nye A3 sedan – det gør underværker for proportionerne.

Forlængelsen har en anden fordel; bagagerummet vokser med 60 liter til 287 liter – og det er faktisk ganske flot for et lastrum, der også skal rumme en sammenfoldet kaleche. Kalechens tur ned og op fra bagagerummet tager en elmotor sig af. Blot 18 sekunder tager omklædningen fra påklædt til topløs – og det kan endda lade sig gøre, mens A3 Cabriolet kører op til 50 km/t. Praktisk i bytrafik eller når du pludselig kører ind i en rask, dansk sommerbyge.

Større og lettere
Selv om A3 Cabriolet er vokset betydeligt, har den samtidig været på slankekur. Dels er VW-familiens såkaldte MQB-platform, der også danner rygrad i søsterbilerne Golf, Leon og Octavia, lidt af en vægtvogter, dels er motorhjem og forruderamme fremstillet i aluminium. Den blanke ramme om forruden fortsætter i en pynteliste rundt om kabinen, der fungerer som en elegant signaturstreg på Audi A3 Cabriolet.

Stofkalechen er spændt ud på en ramme af magnesium og stål, der også er med til at holde vægten nede. Ønsker man så lidt blafren fra stoftaget som muligt, fås en særlig udgave med et ekstra lag isolering. Men mon ikke feinschmeckernes sværeste valg bliver, om stoffet skal være sort, brunt eller gråt?

Uanset farve har Audi begået en relativt let cabriolet med en kampvægt på 1.365 kg for basisudgaven. Til sammenligning vejer en konkurrent som Opel Cascada 1.700 kg. Dermed har Audis fine turbomotorer relativt let spil. Selv den mindste 1,4 TFSI med 140 hk sørger for masser af fartvind i håret: 100 km/t er nået på 9,1 sek, alligevel kører A3 Cabriolet 20 km/l i snit. Skal håret for alvor fønes fås der udgaver med 150, 180 og hele 300 hk i topudgaven S3 med hårdtpumpet to-liters turbomotor, 6-trins S-tronic automatgear og Quattro firehjulstræk.

Kabinen i A3 Cabriolet er hentet direkte fra den almindelige A3.
Kabinen i A3 Cabriolet er hentet direkte fra den almindelige A3.

Audi A3 Cabriolet kan bestilles senere i år og kommer til Danmark før bøgen springer ud; nemlig i februar 2014.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here