Audi fremrykker farvel til fossil-biler

audi elbiler

Allerede fra 2026 lancerer Audi kun elbiler. Sidste helt nyudviklede model med forbrændingsmotor sendes på gaden om bare fire år.

Tyske Audi følger nu i bagsmækken på en række andre bilmærker og annoncerer et snarligt farvel til biler med diesel og benzinmotorer.

Produktionen af Audis sidste helt nyudviklede model med forbrændingsmotor starter således om bare fire år. Og fra 2026 lancerer premium-mærket kun nye modeller, der kører 100 procent på el.

Audi vil gradvis afvikle produktionen af forbrændingsmotorer frem mod 2033 og sigter samtidig mod at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050, lyder det i en pressemeddelelse.

Med de nye e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron modeller lancerer Audi allerede flere elbiler end modeller med forbrændingsmotorer i år. I 2025 sigter mærket mod at udbyde mere end 20 fuldt elektriske modeller.

”Med denne køreplan skaber vi den nødvendige klarhed til at foretage en afgørende og kraftfuld overgang til den elektriske tidsalder. Vi sender signalet om, at Audi er klar,” udtaler Audis CEO Markus Duesmann.

EU regler presser bilproducenter

Ifølge både Süddeutsche Zeitung og Spiegel som inputmag.dk refererer til, har Audi dermed accelereret sin overgang til elbiler. For bare et år siden fortalte Duesmann, at Audi fortsat ville have et 50/50 mix af el- og fossilbiler i porteføljen i 2025, samt at forbrændingsmotoren ville ’leve i lang, lang tid’. Men i marts måned kom det frem, at tyskerne vil stoppe helt med at udvikle nye forbrændingsmotorer. Dermed kan det altså også betyde et snarligt farvel til populære opladningshybrider.

Årsagen til det det accelererede kursskifte, er blandt andet de kommende Euro 7-emissionsregler, der har til formål at presse bilproducenterne til at droppe de CO2-udledende fossilmotorer.

FAKTA: Den nye norm Euro 7 er en udfordring

Ifølge de nuværende Euro 6 regler må nye benzinbiler udlede op til 60 mg NOx/km, mens dieselbiler må udlede op til 80 mg inden der skal betales bøder til EU. Men i de nye Euro 7 regler, der er blevet foreslået, er mængden sat ned til bare 30 mg NOx/km – for både benzin- og dieselbiler. Og de nye regler skal gælde allerede fra 2025.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Det er vist på tide at elbil- haderne får sig en anden hobby. Det bliver et stort farvel og tak til fossilbilerne herfra, helt uden tårer.
    De andre producenter kommer til at følge trop eller betale bøder så store som Himmelbjerget.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here