Audi Q2 – kompakt crossover med kant

Audi strammer stilen med den første kompakte crossover blandt de tyske luksusmærker. Audi Q2 når til Danmark i løbet af efteråret.

VW-familien gør klar til en kæmpe offensiv af crossover- og SUV-modeller. Forleden kunne VW afsløre stilstudiet T-Cross Breeze, der er forløber for en kompakt Polo-baseret crossover, der står klar i 2018. På samme biludstilling løfter Audi nu sløret for deres produktionsklare søsterbil, den nye Q2. Teknisk kommer de to biler til at benytte samme platform, og med en længde på 4,2 meter får de også samme størrelse. Men Audi Q2 får æren af nå først frem til bilkøberne. Det sker i løbet af efteråret.

Fronten på Audi Q2 strammer den velkendte kølergrill op med mere kantede former. Q2 bliver 419 cm lang og er baseret på en ny platform i Polo-størrelse.
Fronten på Audi Q2 strammer den velkendte kølergrill op med mere kantede former. Q2 bliver 419 cm lang og er baseret på en ny platform i Polo-størrelse.

Dermed kommer Audi meget belejligt også foran ærkerivalerne BMW og Mercedes, der endnu ikke er klar med tilsvarende biler. Men mon ikke de pønser på det, for netop kompakte crossovers a la Renault Captur og Peugeot 2008 og snart Audi Q2 er de mest fremgangsrige på bilmarkedet for tiden.

Slut med alukarrosseri
Anden generation af Audi Q2 har intet med sin forgænger at gøre. Hvor den var en avanceret aluminiumskonstruktion, der fungerede som en luksusudgave af VW’s sparsommelige miljøbil Lupo 3L, er den nye Q2 en traditionel konstruktion med stålkarrosseri, forhjulstræk og seks velkendte motorer, tre benzinere og tre dieseler.

Basisudgaven får en optimeret udgave af VW-gruppens nye trecylindrede turbobenziner på én liter, der yder 116 hk og angiveligt kører 20 km/l. En 1,4 liter med 150 hk slår to af de fire cylindre fra ved marchfart, mens topudgaven på to liter med 190 hk altid har quattro – Audi’sk for firehjulstræk.

Det samme gælder den største diesel – også en 2,0 med 190 hk. Derudover kan diesel-fans vælge mellem samme motor med 150 hk eller en 1,6 med 116 hk.

Fuld digital instrumentering
Teknisk opgraderes Audi Q2 med masser af avanceret elektronik. Topudgaverne får to store skærme – en til at vise instrumenter og navigationsoplysninger, en anden til infotainment og mobil-opkobling over midterkonsollen, lige som Audi tilbyder et bredt udvalg af køreassistenter som nødbremse, adaptiv fartpilot, køassistent, skiltegenkendelse og automatisk parkering.

Men det mest spændende ved Audi Q2 er måske designet. Efter flere år med samme efterhånden lidt fastlåste grunddesign til samtlige modeller, er Q2 den første Audi, der skiller sig lidt ud fra resten af familien. Den ikoniske ‘single frame grill’ har stadig en prominent plads i fronten, men stilen er strammet op med mere kantede linjer, der går igen over de markerede bagskærme og et tag, der er relativt lavt for en bil i SUV-stilen.

Mens Audi Q2 er kantet udvendig, er der runde og bløde former i kabinen. Fuld digital instrumentering bliver ekstraudstyr.
Mens Audi Q2 er kantet udvendig, er der runde og bløde former i kabinen. Fuld digital instrumentering bliver ekstraudstyr.

Familieligheden med den enorme Q7 er dog tydelig, så noget tyder på, at Audi fremover vil give mærkets SUV-og crossover-modeller et mere klanten look, mens personbiler som A3, A4 og A6 vil være en smule blødere og organiske i deres design.

Danske priser på Audi Q2 kendes endnu ikke, men Q2 vil placere sig et sted mellem rivaler som Mini Countryman og Fiat 500X. Det kan indikere basispriser i omegnen af 300.000 kr.

Læs også: VW varsler kompakt crossover

Audi på vej med hidtil mindste Q

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here