Efter to år lukker elbiloperatøren Better Place sit prestige-butik på Strandvejen i Hellerup. Fremover skal der satses på almindelig opladning af elbiler frem for batteriskiftestationer.
Elbiloperatøren Better Place skifter strategi. Med udgangen af april lukker og slukker firmaet for sit stort anlagte showroom på Strandvejen 60 i Hellerup. Den dyre adresse har gennem to år været et levende udstillingsvindue for Better Place, hvor nysgerrige bilister har kunnet lære mere om elbiler, prøve en tur i elbilen Renault Fluence og se, hvordan et automatisk batteriskifte foregår. En mulighed, som ca. 20.000 danskere har benyttet sig af siden åbningen i 2011.
Men netop Better Place’s satsning på elbiler med mulighed for batteriskifte har vist sig at være en udfordring for firmaet. I Danmark er der blot solgt omkring 250 Renault Fluence. På verdensplan er tallet ca. 2.000 og der er ikke udsigt til, at der overhovedet kommer flere elbiler med den skifteteknik som Better Place har satset milliarder af kroner på. Således kan der ikke skiftes batteri på Renaults nyeste elbil, Zoe, der i stedet fungerer ved hjælp af normal opladning i en stikkontakt.
Og det ligner et problem for Better Place, der angiveligt har investeret 4,5 milliarder kroner i batteriskifte-teknologien uden at få meget andet end parkometer-mønter retur. Firmaets stifter, israelske Shai Agassi, er strittet ud af den daglige ledelse og for nylig meddelte Better Place, at man fremover vil koncentrere sig om kernemarkederne Danmark og Israel.
Stop for flere batteriskiftestationer
Better Place har tilsyneladende taget konsekvensen: I dag er der opført 18 skiftestationer fordelt over det meste af Danmark, men to planlagte stationer i Hillerød og Ringsted er nu opgivet. I stedet vil Better Place opføre flere ladestandere. Også såkaldte hurtigladere, der gør det muligt at ”fylde” op til 70-80 procent strøm på en el-bil i løbet af 20-50 minutter.
”Vi må erkende, at bilmodeller med udskifteligt batteri lader vente på sig, selv om vi fortsat ser det som den eneste reelle løsning på rækkevidde-udfordringen. Derfor har vi i den senere tid styrket vores tilbud til ejere af elbiler med faste batterier. Der skal ikke være den elbil i Danmark, som Better Place ikke servicerer”, siger adm. direktør i Better Place, Johnny Hansen.
Samtidig vil Better Place i højere grad koncentrere sin indsats omkring København, Aarhus og Odense, hvor interessen for elbiler er størst. Better Place har allerede opsat næsten 1.000 offentlige og private ladestandere og satser dermed på at levere strøm til elbiler som Nissan Leaf, Renault Zoe og Tesla S, der alle oplades på almindelig vis.
Læs mere på hvilkenbil’s blog: Har Better Place mistet gnisten?