Bil-guru: Bilindustrien er død om 20 år

Den tidligere GM-boss og branchekender Bob Lutz forudser, at bilindustrien som vi kender den, er død og borte om 20 år. De selvkørende biler vil fuldstændigt forandre vores opfattelse af biler.

Jagerpilot, bilentusiast, cigar-afficionado, redningsmand og tidligere GM-boss. Robert ’Bob’ Lutz kan skrive lidt af hvert på sit alenlange CV, men er mest kendt for at have været med til at redde Chrysler fra en truende konkurs og et væld af chefposter hos flere andre bilmærker som BMW, Ford og General Motors.

Bob Lutz er med andre ord et ikon i bilindustrien og en mand, hvis ord der fortsattes lyttes til. Derfor kan det godt gibbe i en bilentusiast, når den garvede bil-boss forudser bilindustriens snarlige død: Lutz mener nemlig, at der er så grundlæggende teknologiske forandringer på vej, at bilerne og industrierne bag dem som vi kender dem i dag, vil være fuldstændigt forandrede eller endda helt væk om blot 15-20 år.

Bilindustrien befinder sig i en accelererende forandringsfase. I flere århundreder var hesten den mest udbredte transportform for mennesket og i løbet af de seneste 120 år har det været bilen. Nu nærmer vi os afslutningen på bilen, der vil blive erstattet af selvkørende enheder,” siger Bob Lutz til branchebladet Automotive News.

Det har vi jo hørt før, men Bob Lutz mener, at den teknologi, der gør bilerne selvkørende, også bliver enden for bilen og bilismen, som vi kender den i dag: Hurtigt vil selvkørende biler gøre trafikken mere sikker, og så vil lovgiverne tage konsekvensen og simpelthen forbyde biler, der styres af mennesker. I stedet kommer vi alle til at bestille selvkørende biler via online-tjenester som Uber, når vi vil fra A til B.

Den udvikling vil også få store konsekvenser for os, der både kan lide biler og at køre i dem og de fabrikker, der bygger dem: Selvkørende biler handler kun om at blive transporteret, køreegenskaber bliver ligegyldige, og da alle selvkørende biler skal køre med den samme, sikre hastighed, er der ikke længere et marked for præstationsorienterede bilmærker, forudser Bob Lutz. Bilkørsel som vi kender det i dag, vil blive en elitær hobby for en lille gruppe velbeslåede feinschmeckere, der kun kan få lov at træde speederen i bund i private klubber og indhegnede baner.

Man kan tro på Bob Lutz eller lade være, men spørgsmålet er nok mere, hvornår end om han får ret…

Læs også: Vi glæder os til selvkørende biler 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here