Efter et stærkt bilsalg i årets første måneder, trådte bilkøberne på bremsen i marts. Nye leasingregler rammer de større biler, mens stadig flere danskere vælger helt små modeller.
Indgrebet mod de uigennemskuelige leasingpriser og kreative indregistrering af demo-biler slår nu igennem i det danske bilsalg. I marts faldet salget af nye biler med 18,9 procent til 13.615 nye biler. Nedturen ramte især den såkaldte firmaklasse, hvor langt de fleste biler leases.
”Som forventet har ændringerne i registreringsafgiften givet en række usædvanlige forskydninger i salget. Efter et ekstraordinært salg i de sidste dage af februar bremsede markedet helt naturligt op i begyndelsen af marts efter fremlæggelsen af regeringens forslag til ændringer i leasingreglerne. Der er dog primært tale om forskydninger, for ser vi februar og marts samlet, så er der solgt 27.807 biler mod 28.376 sidste år. Det er stort set på niveau med sidste års rekordsalg – og 13.615 biler i påskemåneden er historisk set ligeledes et pænt salg”, forklarer Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Bilsalget i marts sætter en fed streg under, at danskerne foretrækker små, billige og økonomiske biler.
Knapt 60 procent af de solgte biler i marts kommer fra bilernes såkaldte mini-klasse. Mest populær er VW Up! med et salg på 698 biler, skarpt forfulgt af Peugeot 107 med 609 solgte biler. Andre minier som Toyota Aygo, Kia Picanto, Citroën C1, Hyundai i10 og Chevrolet Spark er også fast inventar på Top 20 listen over danske bilkøberes yndlingsbiler.
Blandt de lidt større biler er Hyundai’s nye i30 kommet godt fra start, mens en ældre model som Renault Clio nyder godt at attraktive priser på bilsalgets 11. plads.
Bilsalgets Top 20 i marts
- VW Up!: 698
- Peugeot 107: 609
- Toyota Avensis: 435
- Toyota Aygo: 391
- Kia Picanto: 365
- Kia Rio: 358
- Toyota Yaris: 324
- Suzuki Swift: 314
- Hyundai i30: 311
- Citroën C1: 305
- Renault Clio: 297
- Peugeot 206: 274
- Opel Corsa: 273
- Citroën C4: 267
- Ford Fiesta: 267
- Hyundai i10: 265
- Chevrolet Spark: 253
- VW Polo: 244
- Skoda Fabia: 240
- Fiat Panda: 239