Danskernes appetit på nye biler er tilsyneladende umættelig. Januar slog alle rekorder med et bilsalg på næsten 15.000 biler. VW Up giver fortsat konkurrenterne baghjul.
Krisen fortsætter med at styre uden om bilsalget. Trods fortsat snak om arbejdsløshed, et fastlåst boligmarked og bankernes modvilje mod at udlåne penge, køber vi nye biler som aldrig før.
Bilsalget slog alle rekorder i 2012, og i første måned af 2013 fortsætter det i samme spor: Med et samlet salg på 14.746 nye biler blev januar den bedste måned nogensinde for det danske bilsalg. VW Up fortsætter med at være danskernes favoritbil – i suveræn stil endda: Med et salg på 1.537 biler, eller hvad der svarer til mere end hver 10. nye bil i januar, iver den lille VW begrebet folkevogn helt ny mening. Til sammenligning solgte nummer to – Peugeot 208 – ikke engang det halve med 696 styk.
Mikrobiler som VW Up, Kia Picanto og Skoda Citigo dominerer fortsat salget, men enkelte større biler som den nye Toyota Auris, Kia Ceed og VW Golf har også arbejdet sig ind på hitlisten.
Når danskerne bliver ved med at investere i nye biler, skyldes det ikke mindst de lavere omkostninger til brændstof, forsikring og ejerafgift sammenlignet med ældre biler.
De private forbrugeres ønske om gennem køb af en ny bil, at investere sig til lavere daglige transportomkostninger er helt dominerende i markedet, og vi oplever, at efterspørgslen er endog meget kraftig”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Bilsalgets top 20 i januar
1 | VW Up | 1537 |
2 | Peugeot 208 | 696 |
3 | Ford Ka | 565 |
4 | Skoda Citigo | 447 |
5 | Kia Picanto | 422 |
6 | Kia Rio | 397 |
7 | Toyota Aygo | 355 |
8 | Opel Corsa | 345 |
9 | Ford Fiesta | 341 |
10 | VW Polo | 308 |
11 | Toyota Auris | 299 |
12 | Kia Ceed | 285 |
13 | Hyundai i10 | 276 |
14 | Fiat 500 | 265 |
15 | Seat Mii | 258 |
16 | Skoda Fabia | 251 |
17 | VW Golf | 241 |
18 | Citroën C3 | 238 |
19 | Citroën C1 | 234 |
20 | Hyundai i20 | 233 |
Kilde: De Danske Bilimportører |