Omlægningen af registreringsafgiften sidst i september rykkede rundt på bilsalgets i oktober. Lavere priser får danskerne til at købe lidt større biler end tidligere.
Den 21. september lå det fast, at bilafgifterne fra 3. oktober ville blive lagt om, så nogle af de mindste biler blev lidt dyrere, hvis de ikke havde fem-stjernet sikkerhed, og de fleste større biler blev billigere.
Det reagerede danskerne prompte på. I den sidste uges tid i september nærmest hamstrede bilkøberne de mikrobiler, der stod til at stige i pris, mens mange udskød købet af den ønskede større bil til efter de nye reglers ikrafttræden.
Det betyder, at salgsstatistikken for nye biler i oktober, ser lidt anderledes ud, end den plejer.
”Oktober blev naturligvis også påvirket af de nye afgifter. De første to dage af måneden, inden det nye lovforslag om bilafgifterne og reglerne for leasing blev fremsat, blev der solgt og leveret en del biler, som typisk ville stige i pris. Det blev til knap 4.000 ud af oktobers ca. 18.500. Fra den 3. oktober af måneden og ud er der blevet solgt og leveret de mange biler, som med de nye afgifter er blevet mere attraktive,” oplyser direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.
Han forventer, at de nye bilafgifter vil få kunderne til at se på lidt større biler end hidtil.
“Erfaringen fra de seneste afgiftslettelser viser, at kunderne holder deres bilbudget,” lyder det.
Og salgstallene for oktober tyder på, at direktøren får ret. Det er ikke pludseligt luksusbiler, der er kørt ud af forhandlernes salgslokaler.
VW sælger godt
Men omlægningen har sat et tydeligt aftryk på oktobers salg af nye biler. Hvor det plejer at være mikrobilen VW Up eller minien Peugeot 208, der indtager førstepladsen på top 20 salgsbarometeret, var det i oktober mellemklassebilen VW Golf, der med afgiftsomlægningen er blevet godt 25.000 kr. billigere, som toppede salgslisten.
En anden Volkswagen, Passat, som hører til i den store mellemklasse og er en populær firmabil, rykkede i oktober også op på salgslisten til en 7. plads, mens den i september kun lå på en 21. plads og for årets første ti måneder indtager en 10. plads.
Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling viser det, at mange købere af de lidt større biler har udskudt deres bilkøb fra september til oktober – og dermed har de sparet mange penge.
“Passaten er faldet over 58.000 kr., så det er forståeligt, at mange har udskudt købet nogle uger for at opnå den store besparelse,” siger Jens Velling.
En del købere til den populære, højbenede crossover Nissan Qashqai valgte også at udskyde deres køb fra september til oktober. I september rakte salget kun til en 13. plads, mens Qashqai i oktober hoppede til en 4. plads, og for år til dato indtager den en 3. plads.
Læs også: Store biler vinder på ny registreringsafgift
FAKTA: Top 20 i oktober 2017
Volkswagen | Golf | 740 |
Volkswagen | Up! | 634 |
Peugeot | 208 | 601 |
Nissan | Qashqai | 580 |
Toyota | Yaris | 476 |
Toyota | Aygo | 473 |
Volkswagen | Passat | 447 |
Citroen | C1 | 408 |
Hyundai | I10 | 390 |
Skoda | Citigo | 377 |
Skoda | Octavia | 369 |
Peugeot | 308 | 341 |
Peugeot | 3008 | 322 |
Opel | Insignia | 318 |
Peugeot | 2008 | 316 |
Volkswagen | Touran | 310 |
Opel | Karl | 308 |
Kia | Picanto | 282 |
Suzuki | Baleno | 261 |
Opel | Astra | 255 |