BMW-Bangle: Bildesign er kørt fast

Den tidligere BMW-designer Chris Bangle provokerer igen. Denne gang er han efter kollegerne, som han anklager for lave stivnet, statisk og visionsløst bildesign.

”Der er et reelt behov for forandring, men det sker bare ikke.”

Chris Bangle, på én gang forgudet guru og forhadt provokatør inden for moderne bildesign, er på banen igen. Denne gang revser den slagfærdige amerikaner sine kolleger og de store bilfabrikker for at være ”kørt fast” med dagens bildesign.

”Mange bildesignere taler om innovation, men i praksis er der ikke nogen, der gør alvor af det,” siger Chris Bangle i et interview med branchebladet Automotive News. Ifølge Bangle er alt for mange designere i dag kørt fast i det, han kalder for ”manerer”.

Selv designkoncepter er reduceret til stort set produktionsklare bilmodeller. Er det innovation? Nej, og det forhindrer dagens bildesign i at rykke frem mod en ny æra,” lyder svirpet fra Chris Bangles altid skarpe tunge.

Overfor Automotive News afslører Bangle, at han løbende får tilbud fra bilfabrikker om at gøre noget ved problemet. Ind til videre har han dog afvist alle tilnærmelser. I stedet har Bangle, siden han stoppede som mangeårig chefdesigner for BMW i 2009, arbejdet som uafhængig designkonsulent.

At designe biler er en altopslugende opgave. Hvis ikke du gør det med både hjerte og sjæl, ender du med at fejle,” forklarer Chris Bangle.

Det kan lyde selvbevidst og måske endda arrogant, men Chris Bangle er ikke en Mr. Nobody inden for bildesign. Ud over at Chris Bangle er ualmindelig velformuleret, regnes han for at være blandt de mest indflydelsesrige designere i nyere tid. Særligt Chris Bangles tid som chefdesigner hos BMW skabte furore.

Den foregående BMW 5-serie er et godt eksempel på Bangles designfilosofi: Han var hyret til at revolutionere BMWs ellers forsigtige og evolutionære stil. Resultatet blev en bil, der ved premieren nærmest chokerede med nye stiltræk som ind- og udadbuede dørsider, den høje bagklap og de svungne forlygter.

BMW-fans krævede Bangle fyret
Bangle selv talte om ”flammedesign”, mens folkeviddet sammenlignede forlygterne med drag-skuespilleren Dame Edna’s monstrøse briller og opfandt begrebet ”The Bangle Butt” (Bangle bagdelen). I starten var det bestemt ikke kærligt ment: 5-serien fik mange trofaste BMW-kunder til at se rødt, og der blev ligefrem oprettet en hade-hjemmeside, hvor tusindvis af mennesker skrev under på, at BMW skulle fyre Chris Bangle.

BMW 7 fra 2002 er det mest strittende eksempel på en "Bangle butt". I dag er designet med den højtplacerede og markante bagklap helt almindelig på mange bilmodeller.
BMW 7 fra 2002 er det mest strittende eksempel på en “Bangle butt”. I dag er designet med den højtplacerede og markante bagklap helt almindelig på mange bilmodeller.

Den modige og rapkæftede amerikaner blev og fastslog selvsikkert, at hans design var så visionært, at det blot skulle have lidt tid – så ville man ikke blot vænne sig til det, men se, at BMWs design virkelig var rykket frem i tiden. Et synspunkt, som mange af hans kritikere i dag har givet Chris Bangle ret i: Den foregående 5-serie ser på mange måder mere moderne ud end den mere konservative afløser. Og Bangle-bagdelen blev hurtigt en fordel for et et væld af konkurrerende bilmærker, der fik travlt med at kopiere Bangles spektakulære stil.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here