Brintbiler eller elbiler? Kapløbet starter forfra

Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling, blogger om asiatiske bilgiganters milliardsatsning på at gøre Danmark og Norden til foregangslande for brintbiler.

Er elbilen på vej mod en langtidsparkering, endnu inden den for alvor er kommet ud af starthullerne? Man kan godt få tanken, når man kigger på, hvad der foregår i bilverdenen netop nu.

I disse dage er der biludstilling i Paris. For to år siden stod elbilerne skærm ved skærm. I år er de næsten væk. Toyota, verdens største bilproducent, begik endda nærmest karaktermord på elbilen ved at vise den færdige IQ EV og samtidig erklære, at man alligevel ikke sætter elbilen i serieproduktion. Toyota synes simpelthen ikke, at teknologien er tilstrækkeligt udviklet.

Hvilket man egentlig godt forstår, når man ser på udvalget af dagens elbiler som Renault Fluence, Nissan Leaf og kommende elektriske udgaver af bestsellere som Ford Focus og VW Golf. Trods årelangt og kostbart udviklingsarbejde kører moderne elbiler fortsat kun 150 kilometer på en opladning. Med mindre det er koldt – så dropper rækkevidden til det halve. Til gengæld er de dyrere end tilsvarende biler med benzin- eller dieselmotor, der kan tankes på tre minutter. Elbilen kræver op til otte timer i stikket for en fuld ”optankning”.

Noget tyder på, at Toyota bare tager konsekvensen af det, vi andre tænker: At elbilen stadig ikke har fundet gnisten. Og Toyota står tilsyneladende ikke alene: Sammen med Nissan, Honda og Hyundai satser Toyota i stedet på brint. Frem mod 2015 vil de asiatiske bilgiganter gøre Danmark og resten af Norden til udklækningslande for brintbiler.

Der er flere grunde til, at det er en tankevækkende nyhed: Nissan og især Honda, Hyundai og Toyota plejer hverken at ryste på hånden eller tage fejl, når de vælger forretningsstrategi. Alligevel har Toyota og især Nissan satset mange penge på elbiler – og de er tilsyneladende ikke tilfredse med resultatet.

Endelig har der længe været stille omkring brintbilerne. Så når de nu får et comeback, skyldes det med stor sandsynlighed manglende tro på elbilen.

Teknisk er brintbiler en fristende løsning. Som en almindelig benzinbil kører de 400-500 km på en optankning – som blot tager tre minutter. Præstationerne er også nogenlunde de samme med hurtig acceleration og en topfart på rigelige 160 km/t eller mere. Udfordringen er omkostningerne – brintbiler er avancerede og meget dyre. Og så er der i sagens natur endnu langt mellem brint-tankstationerne, også i Danmark, hvor der faktisk kun er to.

Alt det vil Nissan, Toyota, Honda og Hyundai nu gøre op med gennem et storstilet pilotprojekt i Norden. I 2015 skal et netværk af tankstationer være på plads, så de fire bilgiganter kan begynde at tilbyde danskerne forureningsfrie brintbiler. De næste tre år skal bruges på et pilotprojekt, der skal bane vej for brintbilernes gennembrud. Bl.a. stiller Hyundai 15 ix35 brintbiler (billedet) til rådighed for Københavns Kommune.

Det ligner optakten til et kapløb mellem brint og el. Hvem der vinder, afhænger af, hvilken teknologi der først får et afgørende gennembrud: Brintbiler skal gøres væsentligt billigere, elbiler har brug for mere effektive batterier. Lige nu tror nogle af verdens mest fremgangsrige bilmærker tilsyneladende mest på brint.

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here