Cactus stikker ud fra mængden

Citroën C4 Cactus: Bohemen blandt crossovers.

Så er Citroën klar med den produktionsklare udgave af C4 Cactus – og den tager nemt prisen som crossover-klassens frækkeste indslag.

Citroën er tilbage som bilindustriens ‘enfant terrible’ udi vovet design og vilde løsninger. Sidste år indvarslede konceptbilen Cactus nye tider, men de færreste havde nok forestillet sig, at Citroën havde modet til at sætte den frækt designede crossover i serieproduktion.

Men Citroën’s designafdeling tegner tydeligvis ufortrødent videre, hvor konkurrenterne bruger viskelæderet. Det beviser de første, officielle billeder af den produktionsklare C4 Cactus, som Citroën har sluppet ud op til verdenspremieren i marts på biludstillingen i Geneve.

Fræk, frækkere, Citroën C4 Cactus: Den franske fabrik har kreeret en crossover, der ikke ligner noget andet.
Fræk, frækkere, Citroën C4 Cactus: Den franske fabrik har kreeret en crossover, der ikke ligner noget andet.

Billederne viser en bil, der kun er ændret på ganske få punkter i forhold til den radikale prototype. Dermed beholder C4 Cactus nytænkende detaljer som et forsæde, der er udformet som en sofa, et tag, der ser ud som om det svæver oven på bilen og indvendige dørhåndtag, der er afløst af klassiske læderremme. Bagklappen er delvis af gummi, indvendig er antallet af knapper reduceret til 12, fordi det meste betjening foregår via en stor trykfølsom skærm i midterkonsollen, mens dørsiderne er beklædt med luftfyldte bobler, der yder effektiv beskyttelse mod ‘Bilka-buler’.

Teknisk er Citroën C4 Cactus også fuld af innovation. Den nye EMP-platform er så let, at C4 Cactus kommer ned på en kampvægt på blot 980 kg. Det er rekordlavt for en bil på 4,2 meter, der placerer sig et sted mellem mini- og den lille mellemklasse.

Den lave vægt betyder samtidig, at man kan nøjes med relativt små motorer. C4 Cactus kommer med PSA-koncernens fine, 3-cylindrede 1,0 liters motor med 82 hk som basis. Senere følger en turbo-udgave, der får 110 hk, mens der tilbydes to 1,6 liters dieselmotorer med henholdsvis 92 og 100 hk.

Om forbruget siger Citroën foreløbig kun, at den mest økonomiske diesel vil få et snitforbrug på 32 km/l. Grundtanken med C4 Cactus er, at den både skal være billig at købe og bruge. Udover et lavt forbrug lægger Citroën op til, at C4 Cactus bliver 15 pct. billigere end konkurrenterne – og det må være andre crossover-typer som Renault Captur og Peugeot 2008, der hentydes til her. Citroëns nye strategi er nemlig på den ene side at tilbyde lidt dyrere DS-modeller, mens C-serien skal være prisbillige alternativer – uden dog helt at konkurrere direkte med et discountmærke som Dacia.

Som led i den plan vil Citroën også tilbyde en ny form for finansiering, hvor kunderne køber bilen over et abonnement, som man også kender det fra mobiltelefoner.

Citroën C4 Cactus forventes at nå til Danmark i løbet af efteråret 2014.

Det meste af betjeningen er samlet i en trykfølsom skærm i C4 Cactus. Bemærk det indvendige læderhåndtag og forsæderne, der er rykket sammen til en 'sofa'.
Det meste af betjeningen er samlet i en trykfølsom skærm i C4 Cactus. Bemærk det indvendige læderhåndtag og forsæderne, der er rykket sammen til en ‘sofa’.

Læs også: Citroën Cactus indvarsler ny fransk designstil

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here