Citroën C4 Picasso får vokseværk og plads til 7

Ny platform gør det muligt at forlænge akselafstanden på Grand-udgaven af Citroën C4 Picasso med 11 cm. Citroën lover klassens bedste pladsforhold.

Selv om den 5-personers Citroën C4 Picasso først kommer i handlen til august, løfter den franske fabrik allerede nu sløret for den endnu større Grand-udgave med plads til 7 – og det er i sandhed en stor nyhed. Totallængden på 459 cm er ganske vist den samme som på den nuværende model, men indvendig har Citroën slået det helt store ”franskbrød” op.

Citroën C4 Picasso er nemlig baseret på Peugeot-Citroën koncernens nye EMP2-platform, der med såkaldt modul-teknik let kan strækkes i alle retninger. Akselafstanden er derfor øget med hele 11 cm til gavn for benpladsen på både 2. og 3. sæderække. Midterste sæderække kan endda længdejusteres 15 cm, så man kan indstille benpladsen til både børn og voksne.

Bagagerummet vokser også og rummer nu op til 700 liter med tredje sæderække klappet ned. Ifølge fabrikken sørger den rekordlange akselafstand for, at Citroën C4 Picasso bogstaveligt talt er den mest ”Grand” i sin klasse.

Den nye platform har endda flere fordele. Større døre gør det lettere at komme ind på bagsædet og samtidig gør den nye konstruktion bilen 110 kg lettere.

Men det er ikke bare på størrelse og plads, at Grand-udgaven adskiller sig fra den korte Citroën C4 Picasso. Designet er også helt unikt med en tagbue i aluminium, der strækker sig fra a-stolpen og op langs taget og både giver designet kant og fungere som tagræling. Bagtil er C-formede lygter også unikke for Grand-udgaven.

Betjening via to skærme
Indvendig er der dømt genbrug fra den korte C4 Picasso – og det vil sige, at interiøret er fransk på den spændende måde med et instrumentpanel i forskellige farver og med forskellige overflader. Betjeningen er særdeles high-tech med hele to skærme: En 7-tommers touchscreen, hvorfra du betjener radio, navigation og ventilation samt en 12-tommers skærm, der giver dig overblik over vigtige informationer om f.eks. ruten, du kører. Hvis du da ikke nyder billedet af familien, for Citroën har gjort det muligt at lægge dit personlige baggrundsbillede ind på bilens største skærm.

 

Motorerne bliver de samme som i Citroën C4 Picasso. Det vil sige en 1,6 liters benziner med eller uden turbo, der yder henholdsvis 120 eller 156 hk. Den kendte 1,6 liters diesel fås med 90 eller 115 hk – og begge er særdeles tilbageholdende med tørsten. Faktisk kører den mindste af dem hele 26,3 km/l og udleder blot 98 gr. CO2 pr. km. Ny er en såkaldte Blue HDI-diesel, der yder 150 hk, men samtidig klarer den kommende og skrappe Euro 6-miljønorm ved hjælp af en avanceret NOx-katalysator. CO2-udslippet er blot 110 gr./km og normforbruget 24,4 km/l. Ganske flot for en kraftig bil med plads til 7 personer og noget, der kan give den lange Citroën C4 Picasso en fordel som firmabil, fordi stadig flere firmaer indfører en CO2-politik.

Grand-udgaven af det populære ”franskbrød” har officiel verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt inden den kommer til Danmark sidst på året.

Foreløbig findes der hverken mere præcise specifikationer på bilen eller priser, men hvis merprisen for den tredje sæderække bliver de sædvanlige 20.000 kr., tyder det på, at Citroën C4 Picasso Grand skal koste lige omkring 300.000 kr. inkl. lev. og metallak.

Læs mere: Citroën strammer stilen på C4 Picasso

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here