Citroën Cactus indvarsler ny fransk designstil

Konceptbilen Citroën Cactus er enkel, praktisk og relativt billig – og sådan bliver de fleste Citroën-modeller fremover, afslører den franske bilfabrik.

Citroën Cactus ligner på mange måder en rigtig show-bil. Her er hverken side- eller bagruder, taget ser ud til at svæve frit og det hele er pakket ind i et frækt og funky-design, der får den franske kaktus til at ligne en mellemting mellem en iPhone og et Ikea-møbel.

Såre moderne – men selv om Cactus nok skal score opmærksomhed på næste uges biludstilling i Frankfurt, er der masser af alvor bag de franske finurligheder.

Det er au revoir til knapperne og bon jour til de trykfølsomme skærme i Citroën Cactus. Forsædet er en én lang bænk.
Det er au revoir til knapperne og bon jour til de trykfølsomme skærme i Citroën Cactus. Forsædet er en én lang bænk.

Ifølge fabrikken selv giver Citroën Cactus nemlig et ganske realistisk kig på fremtidens C-modeller. Citroën er nemlig i færd med at indføre en ny produktstrategi, hvor fine og dyre DS-udgaver skal fungere som alternativer til tyske prestigemærker, mens den kendte C-betegnelse skal slås med konkurrenter som Skoda, Chevrolet, Kia og Hyundai.

Opskriften finder vi i Cactus: Moderne design, rene linjer, fokus på komfort, praktisk sans og enkel betjening. Det sidste betyder for eksempel et farvel til de klassiske knapper i midterkonsollen. I stedet styres ting som ventilation, radio og navigation fra en 8-tommers berøringsfølsom skærm, mens du kan holde med radiostationer og sædevarmen på en ekstra 7-tommers skærm.

At Cactus er en praktiker kommer til udtryk i højden, der på bedste crossover-manér gør det muligt at stige direkte ind og ud af bilen til gavn for ryggen. Paneler med luftbobler – såkaldte airbumps – afløser fenderlisterne på bilens dørsider og kan angiveligt absorbere stød fra indkøbsvogne og cykler på de trange p-pladser i byerne eller uden for supermarkedet.

Brændstoføkonomi er også et fokusområde for fremtidens Citroën’er. Cactus er udstyret med PSA-koncernens Hybrid Air hybridteknik, hvor bremseenergien opsamles i en trykbeholder i stedet for et batteri. Ifølge Citroën er det en langt billigere form for hybridteknik, der angiveligt giver Cactus et forbrug på den grønne side af 30 km/l. Netop økonomi er afgørende, for nok vil Citroën ikke kæmpe med et decideret discountmærke som rumænske Dacia, men C-modellerne skal være prisgunstige.

Cactus er en crossover med fransk accent
Med en længde på 421 cm placerer Citroën Cactus sig et sted mellem de nuværende C3 og C4-modeller. Kun her bliver franskmændene lidt uldne i munden, når de skal fortælle præcis hvor Cactus kiler sig ind i Citroën-programmet – det ligger dog fast, at Cactus angiver den nye designretning for Citroëns C-modeller og den nye produktstrategi.

Cactus er en Citroën i praktisk kubeform - dem kommer vi til at se flere af, lover fabrikken.
Cactus er en Citroën i praktisk kubeform – dem kommer vi til at se flere af, lover fabrikken.

Ifølge sædvanligvis velorienterede Automotive News Europe bliver produktionsudgaven af konceptbilen til enten en C3 eller C4 Cactus i løbet af 2014. Med teknik fra Peugeot 2008 bliver Cactus dermed Citroëns udgave af Peugeots storsælgende crossover i kompaktklassen, hvor den skal konkurrere med biler som Renault Captur og Nissan Juke. På sigt vil de nye, mere lavbenede udgaver af C1, C3 og C4 også få et designsprog, der ligger sig tæt op ad Citroën Cactus.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here