Citroën strammer stilen på C4 Picasso

Tredje generation af Citroën C4 Picasso kommer til Danmark til sommer. Teknikken er helt ny, designet strammet op og pladsen øget uden at bilen vokser.

Tidligere i år viste Citroën konceptbilen Technospace på biludstillingen i Geneve, og nu løfter den franske bilfabrik sløret for den produktionsklare tredje generation af C4 Picasso. Ændringerne fra konceptbilen er beskedne og dermed kan vi glæde os over et både genkendeligt og stramt, stilrent design, der giver den nye C4 Picasso et kompakt og bredskuldret udtryk.

Som på Opel Insignia følger baglygterne med op, når man åbner bagklappen på C4 Picasso.
Som på Opel Insignia følger baglygterne med op, når man åbner bagklappen på C4 Picasso.

Det nye design bedrager ikke. C4 Picasso er faktisk blevet 4 cm kortere end forgængeren her i 5-personers udgaven, der kommer til Danmark til sommer. Først i begyndelsen af 2014 får den følgeskab af den endnu mere populære Grand C4 Picasso med plads til 7 personer.

Manden bag de kompakte linjer er Citroën-designer Frederic Soubirou, der da også har fået helt ny teknik at arbejde med. Tredje oplag af C4 Picasso er nemlig den første model fra PSA-koncernen (Peugeot-Citroën), der kommer ud at rulle på den nye EMP2-platform. Som VW-koncernens meget omtalte MQB-platform er det en modul-platform, der gør det let (og billigt) at bruge den samme ”bund” til et væld af forskellige bilmodeller.

Den nye platform byder også på mange tekniske fremskridt. I C4 Picassos tilfælde øger den længden mellem akslerne med næsten 6 centimeter, hvilket giver mere plads i kabinen. På bagsædet er der angiveligt mere benplads, mens bagagerummet vokser med 40 liter til hele 537 liter i alt.

Samtidig smider C4 Picasso hele 140 kg. Dermed vejer C4 Picasso det samme som den væsentligt mindre C3 Picasso – ganske imponerende for et ”franskbrød” med god plads til hele familien.

Slankekuren er også godt nyt for forbruget. Citroën fortsætter med de kendte motorer: 1,6 benzin med og uden turbo med henholdsvis 120 og 156 heste, mens den populære 1,6 HDI fås med 90 eller 115 hk. Sidstnævnte kører nu 26,3 km/l og må forventes at blive førstevalg herhjemme.

Panoramaruder hele to skærme dominerer kabinen i C4 Picasso. Ifølge Citroën er finish og "feel" i absolut topklasse.
Panoramaruder hele to skærme dominerer kabinen i C4 Picasso. Ifølge Citroën er finish og “feel” i absolut topklasse.

Betjening via to skærme
Indvendig går flere ting igen fra forgængeren: Forruden fortsætter op i taget for at øge lysindfaldet og de tre separate bagsæder kan alle justeres i længde og hældning uafhængigt af hinanden. Den franske revolution indfinder sig først bag rattet. Her domineres betjeningen nu af hele to skærme: Øverst en 12-tommer skærm, der viser alt fra fart til navigation og endda kan personliggøres, fordi man kan lægge sit eget baggrundsbillede ind bag instrumenterne.

Dermed bliver C4 Picasso den første bil, hvor du kan nyde det klassiske familiefoto, mens du holder øje med farten.

Længere nede, til højre for rattet, betjenes ventilation, navigation, radio, sædevarme osv. ved hjælp af en 7-tommers trykfølsom skærm. Betaler du ekstra, kan C4 Picasso udbygges med andre ”gadgets” som 360 graders kamera, der gør det muligt at se bilen i fugleperspektiv, radarstyret fartpilot og automatisk op- og nedblænding af det lange lys. Både kørelys og baglygter er nu med LED-teknik.

Den danske importør har endnu ikke opgivet priser for den nye Citroën C4 Picasso. Med mellemrum har forgængeren været solgt til kampagnepriser, der har gjort den til et af de få, reelle alternativer til slagtilbuddet og storsælgeren Renault Grand Scenic.

Læs mere: Citroën og Peugeot på fælles platform

C4 Picassos baglygter har LED-teknik og 3D-effekt...og ligner noget, vi kender fra Audi.
C4 Picassos baglygter har LED-teknik og 3D-effekt…og ligner noget, vi kender fra Audi.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here