Crashtest: Høj sikkerhed i høje biler

Der er topkarakter til fire bilnyheder i Euro NCAPs nyeste crashtest. Især de høje Suzuki SX4 S-cross, Peugeot 2008 og Jeep Cherokee klarer sig godt.

Fem-stjernet sikkerhed er ved at være normen, når Euro NCAP crashtester nye bilmodeller. Årets næstsidste crashtest er da heller ingen undtagelse: Alle fire testede biler – Suzuki SX4 S-Cross (billedet), Peugeot 2008, Jeep Cherokee og Mercedes CLS – slipper fra mødet med muren uden store ridser i renommeet.

Tættest på et lille hak i tuden – og måske dermed i købernes tillid – er den lave livsstilsbil Mercedes CLA, der må indkassere en lidt utilfredsstillende bedømmelse i pæletesten. Her glider bilen sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t og det medfører øget belastning af chaufførens ribben. Næppe livstruende, men ikke helt godt nok for et prestigemærke som Mercedes, der har stolte traditioner inden for beskyttelse af sine passagerer.

Pæletesten driller, men ellers er Mercedes CLA en solid og sikker bil.
Pæletesten driller, men ellers er Mercedes CLA en solid og sikker bil.

Den slags anmærkninger slipper de øvrige biler i testen for. De sidder også bogstaveligt på den høje hest, da de alle er af SUV/Crossover-typen, der står lidt højere på hjulene end andre biler.

Suzuki SX4 S-Cross bekræfter nok engang, at et lille og relativt billigt bilmærke som Suzuki kan lave sikre biler – her er sådan set intet at bemærke, og da slet ikke noget negativt. Det skulle da lige være, at mens konkurrenter som VW og Renault sparer gardinairbags i flere af deres nye modeller, er den detalje standard i S-Cross.

Endnu mere tilfredse må de være hos Jeep, der for blot anden gang nogensinde scorer samtlige fem stjerner med den nye Cherokee. Det spændende er, at den nye model er baseret på en let ændret Alfa Giulietta platform. Der er nemlig kommet helt ny teknik under de klassisk amerikanske former, efter at Fiat-koncernen overtog Chrysler/Jeep for et par år siden. Og noget tyder altså på, at italienerne er skrappere end amerikanerne til at skabe trygge biler. I sidste ende kan det bane vejen for et comeback for Jeep, der p.t. ikke sælges herhjemme. Dårlig sikkerhed står i hvert fald ikke længere i vejen for Jeeps gensyn med kræsne, danske bilkøbere.

Papir-sejr for Peugeot 2008
Også den nye Peugeot 2008 slipper helskindet ud af Euro NCAPs torturkammer. 2008 er i bund og grund en forhøjet crossover-udgave af Peugeot 208 – og derfor har NCAP blot regnet lidt på 208 resultaterne i stedet for at foretage en rigtig crashtest. Noget pudsigt, eftersom 2008 nok står på samme platform som 208, men er væsentligt længere, højere og endda lidt tungere. Ikke desto mindre har Euro NCAPs ingeniører regnet sig frem til, at sikkerheden er omtrent den samme i de to søsterbiler. Det må vi så tro på – og ret beset bør en bil i hvert fald ikke blive mindre sikker at blive løftet 10-15 cm i vejret, snarere tværtimod.

De 5 stjerner til Peugeot 2008 udløser i øvrigt et tilskud fra staten, der gør det muligt for importøren at sænke prisen med op til 3.600 kr. Det skal blive spændende at se, om importøren sender gevinsten videre til Peugeot-kunderne.

Jeep Cherokee drager nytte af Alfa-teknik og scorer topkarakter i crashtesten - det er blot 2. gang, det sker for Jeep.
Jeep Cherokee drager nytte af Alfa-teknik og scorer topkarakter i crashtesten – det er blot 2. gang, det sker for Jeep.

Læs mere om crashtesten i detaljer på sikkerbil.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here