Cupra Born overhaler VW ID.3

cupra born
Cupra Born er et godt bud på en kompakt elbil - og leveringstiden er nede på ca. fire måneder.

BILTEST: Born lever op til Cupra-navnet og er en GTI med grøn samvittighed. Og så er den bedre end søsterbilen VW ID.3.

Hvilken bil?

Cupra Born er den frække, spanske udgave af VW ID.3. Samme teknik og platform, men pakket ind i Cupra-design, der giver mere karakter og kant end den anonyme ID.3. Også i kabinen hæver Cupra Born sig en tand over ID.3 med mere indbydende materialer.
Basisudgaven af Born koster 260.000 kroner, har 45 kWh-batteri med en maksimal rækkevidde på 349 kilometer. Ydelsen er 150 hk. Automatisk nødbremsesystem med øje for bløde trafikanter er standard ligesom varmepumpe og opladning med 50 kW DC.
Opgradering til Born High koster 15.000 kr. For den skilling får man blandt andet adaptiv fartpilot, bakkamera og navigation. Den topudstyrede High – testbilen – har 58 kWh-batteri, koster 300.000 kr., har en rækkevidde på 421 km og kan lade med op til 100 kW. Ydelsen er 204 hk.
Fra slutningen af juni fås Born også med 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 544 km til 335.000 kr.
En sikkerhedspakke – Pilot-L – indeholder Travel Assist, der tilpasser hastigheden til vejforholdene. Den bremser også for tværgående trafik for og bag, har 360 graders kamera og semi-automatisk parkering. Pilot-L koster 7.000 kr.

Vidste du at?

Den første elektriske Cupra er navngivet efter det trendy El Born-kvarter i Barcelona.

Cupra-navnet går tilbage til 1996, da Seat lancerede sin sportsafdeling Cupra. Herfra rullede biler som Seat Ibiza Cupra, Toledo Cupra, Leon Cupra og Leon Cupra R ud. I 2018 blev Cupra officielt adskilt fra Seat som et selvstændigt brand på samme måde, som AMG er det for Mercedes, Polestar for Volvo og DS for Citroën.
Ateca – en hårdtpumpet 300 hestes udgave af Seat Ateca/VW Tiguan/Skoda Karoq/Audi Q3 –  var den første fra Cupra-mærket. Senere fulgte coupé-SUV’en Formentor og mellemklassebilen Leon i både hatchback- og stationcarversioner. Born blev officielt lanceret i maj 2021 som den første, rene elbil to år efter, at spanierne viste konceptet Seat el Born på biludstillingen i Genève.

Hvordan er førerpladsen?

Hvor kvalitetsfornemmelsen i VW ID.3 er langtfra den standard, man kunne forvente af et VW-produkt, så er Cupra Born anderledes fremme i skoene. Kabinen er mere indbydende at skue, og der er masser af fysisk lækkerhedsfornemmelse ved at røre dørsider, midterarmlæn og tage plads i de glimrende standardsæder.
På den lille fem tommerskærm foran rattet vises hastighed, batterikapacitet og navigationsanvisninger. Gearvælgeren er en drejeknap til højre for rattet, og det fungerer fint.
Så langt, så godt. Men der er malurt i bægeret. For desværre er man påtvunget swipe-/touchbetjening på rattet af fartpilot og lydanlæg. De ikke-fysiske knapper er nogle følsomme, små sjæle og genstand for betydelig frustration, da de enten er vanskelige at betjene, eller også kommer man til at røre ved dem, når det ikke er hensigten. Det er en ommer.
Den 12 tommer store touchskærm til betjening af alskens funktioner er “beriget” af et utal af undermenuer, og det kan ikke gentages ofte nok: At det er distraherende og potentielt farligt at skulle betjene skærmen under kørslen. For eksempel skal man igennem op til fem berøringer af skærmen for at få den rette varme i rattet. Endnu en ommer.

Hvordan opleves kabinen?

Som nævnt er kvalitetsfornemmelsen mindst et niveau over VW ID.3 på grund af federe materialer og et knap så minimalistisk design. Der findes dog stadig hård plast, som ikke lader sig camouflere af lækkert design.
Pladsen på bagsædet er virkelig fin, fraværet af kardantunnel medvirker til, at tre personer har god luft til både knæ og i højden. Cupra Born er sammenlignet med ID.3 sænket en smule, men ind- og udstigning er stadig tættere på crossover-bekvem end almindelig hatchback.
Bagagerummet på 385 liter svarer til det, en femdørs Seat Leon byder på. Fraværet af fossilmotor har ikke skaffet rum til et frunk under frontklappen, men kablerne til opladning kan stuves af vejen i bagagerummets kælder.

Er sikkerheden i orden?

Born er ikke testet af Euro NCAP, hvilket VW ID.3 er. Den bestod testen i 2020 med de maksimale fem stjerner, men fætrene adskiller sig ved, at ID.3 har centerairbag mellem forsæderne, men ikke airbag ved førerens knæ. For Borns vedkommende er det omvendt. Om det ville have haft nogen indflydelse på tildelingen af stjerner efter Euro NCAP’s 2021-målestok, ved jeg ikke.
I hvert fald kan det konstateres, at VW ID.3 høstede roser for de aktive sikkerhedssystemer, og også bag rattet af Cupra Born føler man sig til enhver tid tryg, da bilen reagerer forudsigeligt og ubesværet trods en kampvægt på knap 1,9 ton.

Hvordan kører den?

Cupra er i sin oprindelse Seats GTI-mærke udklækket af motorsport, og det kan mærkes. Born-styretøjet er præcist og hurtigt-reagerende, undervognen dynamisk og stram uden at blive ukomfortabel. Trods kampvægten og testbilens 20 tommer fælge sorteres ujævnheder godt fra, støj fra dæk og vind er tæt på fraværende, og Born er også en behagelig partner på længere motorvejsture.
Cupra-DNA’et gør sig gældende, og dens dynamiske tilgang til køreglæden frister til omveje ad snoede landeveje.

Born er et gyldent kompromis mellem sport og komfort, en GTI med grøn samvittighed.

Hvordan er motoren?

204 hk, 310 Nm, 0-100 km/t på 7,3 sekunder og under optimale betingelser op til 421 kilometer på en opladning. Det er fornuftige værdier, og bedre bliver det, når Born fra juni kan fås med 77 kWh-batteri og 544 kilometers rækkevidde. Med det store batteri siger vægten en smule, og accelerationstiden bliver lidt længere. Men kvaliteter vil der være flere af.
Under de mest gunstige betingelser kan opladning ske med 100 kW, men især årstid og dermed temperatur spiller ind her. Op til 80 pct. af batteriets kapacitet vil man under optimale forhold kunne eksekvere på 40 minutter. I 11 kW-hjemmeladeren tager en fuld opladning lidt over seks timer.

Passer prisen?

300.000 kr. for en ganske veludstyret og velkørende elbil i Golf-størrelsen med 421 kilometers rækkevidde og lynlader-evner er en meget rimelig pris. De 35.000 kr. for det store batteri med længere rækkevidde vil dog være givet godt ud. Både i daglig brug og når Cupra Born engang skal sælges igen. Vi vurderer, er merudgiften til det store batteri stort set tjener sig hjem igen på brugtmarkedet.

Er der alternativer?

Nærmeste konkurrent er VW ID.3, men på Volkswagens hjemmeside findes pt. kun en ID.3 med 58 kWh-batteri. Dens pris er 345.000 kr. Den skal sammenlignes med Cupra Born High inklusive Pilot-L-pakke til 307.000 kr.
Sydkoreanske Hyundai Kona Electric, der er mere en SUV-type end Cupra Born, koster med 484 kilometers rækkevidde og næsthøjeste udstyrspakke 300.000 kr.
Kinesiske MG ZS EV er også mere SUV end Born, den er lidt større i kabine og bagagerum og koster 310.000 kr. Rækkevidden er 440 kilometer.
Sammenligner vi Cupra Born med det store batteri, kan man også overveje, om man for 20.000 kr. mere vil have en større og mere komfortabel, men også en helt anden type elbil: Hyundai Ioniq 5, Årets Bil i Danmark 2022 med en rækkevidde på godt 500 km står i 355.000 kr.

Konklusion: 

For: Køreegenskaber, kvalitet, pris.
Imod: Touch-betjening.
Hvilkenbil siger: 

Fire eller fem stjerner? Køreegenskaber og design afgjorde sagen: Fem stjerner, men af de små. Ned trækker det berøringsfølsomme swipe-helvede, og jeg ville ønske, at det ikke havde så stor indflydelse på hverdags-brugervenligheden. Men bortset fra det er Cupra Born en meget velkørende og rummelig mellemstor elbil i lækker indpakning til en fornuftig pris. Vent til sommer og tag den med det store 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 544 km.

FAKTA: Cupra Born High 58 kWh

Vejl. pris, inkl. lev.: 299.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: 259.990 kr. (45 kWh)
Privatleasing: 4.995 kr./måned (14.995 kr. i førstegangsydelse, 15.000 km/år i 12-36 måneder)
Årlig CO2-ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
aranti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet – men søsterbilen VW ID.3 fik 5 stjerner i 2020
Antal airbags: 7 (inkl. knæairbag)
Længde/bredde/højde: 432/181/154 cm
Bagagerum: 385 liter
Vægt: 1.859 kg
Rækkevidde: Op til 421 km
Batterikapacitet: 58 kWh
Rækkevidde (WLTP): 421 km
Forbrug (WLTP): 156 Wh/km
Ladeevne: Op til 100 kWh DC
Ladestik: CCS Type 2
Ladekapacitet: Ca. 40 minutter (5-80 pct. ved 100 kW DC), 6,25 timer (11 kW AC)
Effekt/drejningsmoment: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aut. nødopkald, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsassistent, syv airbags inkl. knæairbag, adaptiv fartpilot, LED-for- og baglygter, aut. op- og nedblænding, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og rat, højdejusterbart førersæde, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, nøglefri start, 12 tommer berøringsfølsom skærm, Apple CarPlay, to USB C-stik for og to bag, varmepumpe, 18 tommer alufælge. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 5.084-7.130 kr.
Pilot L-pakke (Travel Assist, Side Assist, aut. nedbremsning ved krydsende trafik for og bag, intelligent parkering, 360 graders kamera): 7.080 kr.
Bucket-sæder (12-vejs elektrisk justerbare forsæder m. massagefunktion og midterarmlæn bag): 15.190 kr.
Mørke sideruder bag: 2.030 kr.
19 eller 20 tommer alufælge: 6.210-12.200 kr.

Clever Unlimited

Installation af ladeboks: 7.500 kr.
Månedlig pris/ubegrænset opladning hjemme og v. offentlige ladestandere i minimum seks måneder: 749 kr.

Clever Unlimited Network
Månedlig pris/ubegrænset opladning v. offentlige ladestandere i minimum seks måneder: 625 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here