Dacia kan udvide priskrig til større biler

0
586

Den danske Renault-importør overvejer igen-igen at importere det rumænske lavprismærke Dacia. I første omgang kun som den ultra-billige, 7-personers MPV Lodgy.

Planen har været på bordet før, og nu ligger den der igen: Comeback til det rumænske discount-bilmærke Dacia, der tidligere har solgt nogle meget billige og bedagede Renault modeller i Danmark.

Siden har Dacia langsomt, men sikkert udviklet sig til at spille rollen som Renaults billigmærke med stor succes på især det østeuropæiske marked. Det er nemlig den franske bilfabrik der i dag kontrollerer Dacia, der er i vid udstrækning er baseret på ældre Renault-teknik. Af samme grund har hverken den passive sikkerhed eller brændstofforbruget været noget at prale af, hvilket længe har holdt Dacia ude af Danmark. Faktisk har den danske Renault importør overvejet at introducere Dacia herhjemme siden 2007.

Nu regner importøren atter på tallene. Og denne gang er det angiveligt tættere på end nogensinde. Dacia ligger ganske vist fortsat og roder på kun tre ud af fem stjerner i den såkaldte Euro NCAP crashtest, hvilket er usædvanligt ringe efter dagens standard. Antiskridsystemet ESC er dog blevet standard på Dacia siden da. Samtidig har forbrugerne aldrig været mere fokuseret på pris. Og her sætter Dacia konkurrenterne til vægs med priser, der er op til en tredjedel lavere end konkurrenternes – og det er vel at mærke i Tyskland, inden de danske afgifter gør forskellen endnu større.

VW overvejer også discountmærke
I første omgang overvejer Renault kun at hjemtage modellen Lodgy – en storfamiliebil på størrelse med Renaults egen Grand Scenic og med plads til fem eller syv personer. Og her ligger netop den danske Renault-importørs største udfordring: Renault Grand Scenic sælges i forvejen til særdeles lave priser, hvilket har gjort det familievenlige ”franskbrød” til Danmarks suverænt mest solgte MPV. En tilsvarende Dacia Lodgy bliver endnu billigere – formentlig noget under 200.000 kroner – hvilket alt andet lige vil ramme salget af især Grand Scenic.

Omvendt har den danske Renault-importør aggressive planer om at blive blandt de største bilmærker i Danmark – og her kan Dacia vise sig at være et trumfkort på et marked, der i stigende grad spiller på lave priser og stærke tilbud.

Med Dacia kan Renault bringe den voldsomme priskrig blandt de mindre biler op i større klasse, hvor konkurrenterne vil have sværere ved at slå igen.

At Dacia’s satsning på lave priser frem for sikkerhed og den sidste nye teknik har vist sig at være et stærkt koncept i et kriseplaget Europa, understreges af, at VW overvejer at lancere et lignende discountmærke. Til trods for at tjekkiske Skoda allerede spiller den rolle i VW-familien. Det skriver flere tyske medier: Også Skoda er blevet for dyr – mange forbrugere vil have endnu billigere biler.

Hvis den danske Renault-importørs beregninger falder ud til Dacia’s fordel, dukker Lodgy op hos danske forhandlere i løbet af foråret. Formentlig sammen med varevognen Dacia Dokker. På sigt kan der også blive tale om import af mindre Dacia-modeller som Sandero – en hatchback i Polo størrelse – og softroaderen Duster, der er en lavpris-konkurrent til eksempelvis Nissan Qashqai.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here