Danske Fisker leverer elbil til paven

fisker paven

Den danske bildesigner Henrik Fisker har indgået en aftale med Vatikanstaten om at levere en fuld-elektrisk Fisker Ocean til paven.

I årtier har man ved ganske særlige lejligheder kunnet se paven trille rundt på Peterspladsen i Rom i sin skudsikre pavemobil. En ombygget bil med et forhøjet tag af skudsikkert glas, så paven i sikkerhed kan sidde ophøjet og vinke til de fremmødte.

I 2022 får pavemobilen et dansk islæt og bliver helt i tråd med tidsånden elektrisk. Leverandør er danskeren Henrik Fisker, der er baseret i Californien, og bilen er en Fisker Ocean, en luksuriøs SUV på størrelse med Tesla Y.

Før pinse var Henrik Fisker med sin hustru og medindehaver af Fisker Inc., Geeta Gupta-Fisker, i privat audiens hos paven i Vatikanstaten, hvor de indgik aftalen om næste år at levere en ombygget Fisker Ocean til den katolske kirkes overhoved.

I en pressemeddelelse fra Fisker Inc. udtaler Henrik Fisker, at han blev “inspireret af, at pave Frans er så optaget af de konsekvenser, som klimaforandringerne får på kommende generationer”.

Derfor er en Fisker Ocean et passende køretøj for paven, for ganske som produktionsbilen til folket, der i Europa skal produceres på Magna Steyrs fabrik i Østrig, vil pavemobilets interiør være fremstillet af miljøvenlige og biologisk nedbrydelige materialer, der primært stammer fra tøj-, plastik- og gummiaffald.

fisker paven
Henrik Fisker har fået 16.000 forudbestillinger på sin elektriske Ocean, der kommer i 2022.

Fisker Ocean drives af to elmotorer, de to lithium-ion-batterier giver en rækkevidde på op til 500 kilometer, og de vil kunne oplades til 80 procent på en halv time.

Berømte pavemobiler

Skiftende pavers bilflåder gemmer på flere gode historier og spektakulære køretøjer. En af de mest berømte pavemobiler til paradekørsel er den lille italienske jeep Fiat Campagnola. I maj 1981 blev pave Johannes Paul 2. udsat for et attentat, netop som han i sin åbne Fiat Campagnola kørte ind på Peterspladsen i Rom. Paven overlevede, men derefter blev alle pavemobiler udstyret med skudsikkert glas rundt om pavestolen. Næste gang paven viste sig et pavemobil, var det i en ombygget Mercedes G-Klasse.

Frem til og med pave Benedikt 16. i 2013 var Vatikanstatens bilsmag oftest alt andet end ydmyg. Blandt andet ønskede pave Paul 2., da han i 1965 besøgte USA, en Lincoln Continental. Problemet var, at Ford kun fik to uger til at ombygge bilen, men det havde de åbenbart så stort held med, at paven ønskede at lade sig transportere i samme automobil, da han tre år senere igen besøgte USA. Bilen blev i øvrigt senere brugt som paradebil for astronauterne på Apollo 8, 11, 13 og 15.

Store Mercedes-limousiner har oftest udgjort hjørnestenen i den pavelige garage, men da den nuværende pave Frans kom til i 2013, ændredes den ekstravagante stil. Pave Frans siges blandt andet at køre inkognito rundt i Rom i en Renault 4 fra 1984, og hans officielle pavemobiler tæller blandt andet en Isuzu pickup og en Kia Sedona. I 2017 slog pave Frans et slag for Fiat, da han under et besøg i USA lod sig transportere rundt i en Fiat 500L.

Fra James Bond til Fisker Ocean

For lige at opdatere historien om Henrik Fisker. Danskeren blev født i Allerød for 57 år siden, er uddannet bildesigner i Schweiz og har blandt andet arbejdet for BMW, hvor han slog stregerne til James Bond-bilen BMW Z8. Som designer for Aston Martin tegnede han den James Bond-bil, der af mange i flere år blev betegnet som verdens smukkeste bil, nemlig Aston Martin DB9.

I 2005 stiftede han Fisker Coachbuild i Californien sammen med sin eks-kollega fra BMW, Bernhard Koehler, og de præsenterede få år senere deres fem meter lange luksus-GT Fisker Karma og senere cabrioleten Karma S. Blandt køberne var USAs tidligere vicepræsident Al Gore, skuespilleren Leonardo DeCaprio og musikeren Justin Bieber. En stribe uheldige omstændigheder betød, at Fisker Coachbuild efter kun 2.000 producerede Karma og Karma S i 2012 indstillede produktionen.

I 2016 blev Fisker Inc. så en realitet, og målet har fra begyndelsen været at designe og producere en el-drevet familiebil. Fisker Ocean havde verdenspremiere for et år siden, og siden har Fisker Inc. arbejdet på at skyde produktionen i gang. I februar i år underskrev Fisker en aftale med kinesiske Foxconn, der bl.a. producerer iPhones, om fra 2023 at bygge en kvart million Fisker Ocean om året. I oktober underskrev den app-baserede kørselstjeneste Viggo en aftale med Fisker Inc. på 300 Fisker Ocean til flere skandinaviske byer i 2023.

God for milliarder

Lige nu har over 16.000 mennesker verden over reserveret en Fisker Ocean. I Tyskland, hvor tilskuddet til elbiler er ganske massivt, vil en Ocean koste fra 32.000 euro – knap 238.000 kr.

Henrik Fisker og hans hustru ejer lige under halvdelen af aktierne i Fisker Inc. Tidligere i år var markedsværdien opgjort til 37 milliarder kroner – selvom Fisker Inc. endnu ikke har leveret en eneste bil. Produktionen af Fisker Ocean skal efter planen begynde i løbet af efteråret.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here