Danskerne tænder på et godt bil-tilbud

august

Bilsalg august: Ford Kuga rydder bordet – og 99 procent af alle solgte Kuga’er er opladningshybrider. Men måske er festen snart forbi.

17.608 nye personbiler fik nummerplader på i august 2020. Det er 5,8 procent færre end i august 2019, men bilsalget er overordnet ved at stabilisere sig oven på corona-nedlukningen, viser nye tal for nyvognssalget. Det er dog ikke den gode historie, synes vi.

Heller ikke at august måneds mest solgte bil er Fords mellemstore SUV, Kuga, for den toppede også salgs-statistikken i juli, fordi Ford nu kan levere nogle af de 5-6.000 forudbestilte Kuga’er til de ventende købere.

Nej, mere interessant er det, at næsten 99 procent af alle de nye Kuga’er, der fik plader på i august, er opladningshybrider. Helt præcis 1.509 ud af 1.533 biler.

Det viser ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, at de danske bilkøbere forstår at værdsætte et godt tilbud, når de ser det.

”Takket være en stor rabat i registreringsafgiften, fordi Ford Kuga som opladningshybrid på papiret kører godt 71 km/l, er prisen på plugin-hybriden lavere end både diesel- og benzinudgaverne. Til gengæld er performance og udstyrsniveau højere,” forklarer Jens Velling om baggrunden for salget af de mange opladningshybrider.

I den forgangne måned var mere end hver anden nye plugin hybrid, der fik plader på, en Ford Kuga, oplyser De Danske Bilimportører.

Finanslov truer ladehybrider

Redaktøren forudser dog, at der snart kan blive byttet om på, hvilken Kuga Ford sælger flest af herhjemme.

”Hvis regeringen får flertal for sit forslag til en finanslov for 2021, kan der meget snart blive langt mellem nye opladningshybrider på de danske veje,” siger Jens Velling.

Ifølge en beregning fra FDM vil den foreslåede finanslov nemlig gøre Ford Kuga opladningshybriden op til 93.000 kr. dyrere. Det svarer i runde tal til en prisstigning på ca. 30 procent.

Dermed nærmer prisen sig 400.000 kr., mens benzinudgaven fås fra lige over 300.000 kr. og dieselversionen fra kun 290.000 kr.

Den prisstigning vil øjeblikkeligt tage pusten fra salget af den populære opladningshybrid. Hvis altså regeringen kan skaffe flertal for sin finanslov: Historisk har der nemlig været en vis tradition for at tilgodese elbiler og lignende meget sent i forhandlingerne om finansloven.

Afventer Eldrup-kommission

De fleste partier vil formentlig afvente den såkaldte Eldrup-kommission kommissions udspil til en gennemgribende omlægning af de danske bilafgifter, der forventes i løbet af september, inden de har en holdning til den del af regeringens finanslov.

Ellers understreger salgstallene for august blot, at danskerne sætter pris på et godt tilbud, når der skal vælges bil. Minibilerne Citroën C3 og Peugeot 208 samt søsterbilen Opel Corsa, alle på kampagnetilbud, indtager 2., 3. og 4. pladsen efter Kuga.

FAKTA: Top 20 – bilsalget i august

VW er fortrængt som det mest solgte bilmærke og er end ikke i top 3. De tre mest populære mærker i august 2020 var hhv. Ford, Citroën og Peugeot.

  TOP 20: Samlet August 2020
Nr. Mærke Model Antal Andel
1 Ford Kuga 1.533 8,71%
2 Citroen C3 1.194 6,78%
3 Peugeot 208 671 3,81%
4 Opel Corsa 546 3,10%
5 Hyundai Kona 431 2,45%
6 Toyota Yaris 419 2,38%
7 Peugeot 2008 366 2,08%
8 Renault Captur 327 1,86%
9 Nissan Qashqai 316 1,79%
10 Citroen C1 313 1,78%
11 Skoda Fabia 312 1,77%
12 Hyundai I10 297 1,69%
13 Mercedes A-klasse 293 1,66%
14 Renault Clio 290 1,65%
15 Volkswagen Polo 287 1,63%
16 Toyota Aygo 286 1,62%
17 Tesla Model 3 262 1,49%
18 Kia Niro 255 1,45%
19 Volkswagen T-Roc 238 1,35%
20 Peugeot 108 231 1,31%
Kilde: De Danske Bilimportører     


[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here