Datsun vender tilbage som discount-vare

0
565

Japanske Nissan giver navnet Datsun comeback med en billig minibil baseret på Nissan Micra. I første omgang skal Datsun Go kun sælges i lande som Indien, Rusland og Sydafrika.

Mens bilsalget rasler ned i kriseplagede Europa, boomer det andre steder i verden. I vækstlande som Rusland, Indien, Sydafrika og Indonesien er en voksende og købestærk middelklasse på udkig efter et alternativ til scootere eller brugte biler. De drømmer om at eje deres første fabriksnye bil og derfor oplever et mærke som Dacia, der laver simple og billige biler, enorm vækst i disse år.

Japanske Nissan har også spottet trenden og lancerer nu en lille og billig ”discount” bil. Det sker under navnet Datsun, som Nissan har støvet af til lejligheden. Datsun-navnet har næsten 100 år på bagen, men for knapt 30 år siden besluttede Nissan at droppe det gamle navn og udelukkende bruge Nissan-navnet på alle markeder i verden.

Når japanerne nu hiver navnet Datsun op af mølposen, sker det for at relancere bilmærket som særligt billige biler til de førnævnte vækstmarkeder.

Teknikken kommer fra eksisterende Nissan-modeller, i dette tilfælde Nissan Micra. Men som man kan se på billedet, er der sparet flere steder: Hjulene er ekstra små, der er kun én visker og udstyret er mere skrabet. Endeligt skal Nissan Go bygges i Indien, og motoren er en beskeden 1,2 liters benziner.

Samme strategi som Renault
Dermed følger Nissan nøjagtigt samme strategi som alliance-partneren Renault, der står bag det rumænske billigmærke Dacia. Her er idéen at bruge ældre Renault stumper, der så benyttes i Dacias biler og samles i Rumænien, hvor lønnen er lav. Da Renault og Nissan indgår i en strategisk alliance er det logisk for Nissan at afprøve samme, succesrige opskrift.

Samtidig får Renault og Nissan forstærket stordriftsfordelene: Nissan Micra deler i forvejen stumper med Renault Clio, så fremover kan de samme dele altså optræde i hele fire biler; Nissan Micra, Renault Clio, Dacia Sandero og nu Datsun Go. Dermed får forbrugerne tilbudt særligt billige biler, og Nissan og Renault tjener gode penge på en efterhånden betragtelig produktion af ”discountbiler”.

Bagfra er det tydeligt at Datsun Go ligner Nissan Micra. Begge biler er knapt 3,8 m lange.
Bagfra er det tydeligt at Datsun Go ligner Nissan Micra. Begge biler er knapt 3,8 m lange.

Kriseplagede europæiske forbrugere skal dog ikke forvente, at Datsun snart har et godt tilbud til os på vores breddegrader. Ifølge Nissans topchef Carlos Ghosn (billedet) skal Datsun kun relanceres på vækstmarkeder uden for Europa. Det er i hvert fald budskabet nu. Nogenlunde det samme sagde partneren Renault om rumænske Dacia. Og som bekendt er Dacia i disse måneder ved at indtage Danmark og andre vesteuropæiske markeder efter overvældende succes på de østeuropæiske markeder.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here