Der er penge i bilejere med dårlig samvittighed

0
432
myldretiden

AUTOGRAF – hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om biler.

Så blev betalingsringen rundt om København skudt ned. Og led dermed samme skæbne som mange andre politiske forslag, der går ud på at dæmpe danskernes lyst til at køre bil. Samtidig kunne Vejdirektoratet oplyse, at vejtrafikken i fjerde kvartal af 2011 steg med 3,6 procent. Trods økonomisk krise og rekordhøje brændstofpriser.

Bilsalget fejler heller ikke noget. 169.386 nye biler trillede ud på de danske veje i 2011, der dermed slog alle rekorder.

Forklaringen er ikke, at danske bilister er en flok firehjulede masochister, men at vi kører bil, fordi vi er nødt til det. Kender du måske nogen, der kører bil for fornøjelsens skyld? Nej, vi gør det, fordi bilen er den bedste løsning, når det gælder om at få en travl hverdag til at gå op. Så enkelt er det.

Men hov, politikerne siger, at bilkøer forurener og koster samfundet milliarder af kroner i spildtid. Det er jo lige til at få dårlig samvittighed af.

Netop. Jo dårligere samvittighed, desto bedre. Hvorfor det hænger sådan sammen, vender vi tilbage til. Først er det interessant at overveje, hvor store trængselsproblemer vi egentlig har i København, Århus, Odense, Ålborg og Esbjerg sammenlignet med andre europæiske storbyer? Javel, du kan hurtigt sætte en halv time til på motorvejen ved Køge – men det samme gælder for en tur med S-toget eller bussen.

Men forureningen da? Tjaeh, moderne biler udleder nok CO2, men den farlige partikelforurening kommer især fra tog, busser, lastbiler, knallerter, plæneklippere og brændeovne. Og helt ærligt: Når du har betalt tre gange for din ene bil, må du vel også selv bestemme, om du vil sidde i en bilkø, i et S-tog, en bus eller på en cykel på vej til arbejde?

Pointen er, at en betalingsring hverken handler om trængsel eller miljø. Det er bare en historie, politikerne binder os på ærmet. En historie, der i virkeligheden handler om – endnu engang – at give bilejerne så dårlig samvittighed, at de accepterer stadig højere afgifter uden brok. Denne gang hed historien ”betalingsring”, og regningen blev udstedt til de danske firmabilister, der nu må betale op til 50.000 kroner mere i skat af firmabilen.

Stol trygt på, at der er flere historier og afgifter på vej: Vi kan ikke undvære bilen, og derfor er den det perfekte beskatningsobjekt. Og vi finder os i det. Uden brok. Fordi vi accepterer historien om, at bilister er miljøsvin.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here