Eksperter dømmer ikke dieselbiler ude…endnu

Der kan være økonomisk og miljømæssig fornuft i at købe en ny eller nyere brugt dieselbil. Men der er visse krav, før det er en god idé – og allerede om tre år kan tingene se anderledes ud.

Efter Volkswagen blev afsløret i at fuske med værdierne for udledning af skadelige stoffer i udstødningen tilbage i 2015 og dermed udløste ’Dieselgate’-skandalen, har dieselbiler været ’politisk’ ukorrekte. Flere europæiske storbyer har meldt ud, at de har et forbud på vej mod dieselbiler.

Men alligevel er det for tidligt at dømme dieselbiler helt ude, mener en række eksperter, som Morgenavisen Jyllands-Posten har talt med.

Eksperterne mener heller ikke, at du behøver frygte et pludseligt fald i værdien på din dieselbil. Du kan også trygt købe en ny eller nyere brugt dieselbil, lyder det enstemmigt fra fagfolkene.

Foreløbig ingen forbud
De nye Euro 6-dieselmotorer, som kom på markedet i 2014, er nemlig så miljøvenlige, at de ikke lige med det samme er i farezonen for at blive dømt ude.

”Hvis man har et stort kørselsbehov, kan jeg ikke se nogen argumenter for ikke at købe en dieselbil,” siger blandt andet Jan Lang, analytiker på Bilbasen til avisen.

Samme melding kommer fra FDM, der varetager bilisternes interesser.

”Vi vil ikke fraråde at købe en dieselbil. Mange har hørt skrækhistorier om ikke at købe en ny dieselbil. Men vi tror ikke, at de bliver bandlyst i de europæiske storbyer. Ingen har sagt, at de vil forbyde de nye Euro 6-motorer. Det er de ældre motorer, der er tale om,” siger Torben Lund Kudsk, der er leder af det politisk økonomiske sekretariat hos FDM.

Heller ikke i bilbranchen er man klar til at lægge dieselbiler i graven.

”Jeg tror, at de nye dieselbiler i de kommende år vil beholde den markedsandel, de har i dag. Så længe de har en fornuftig økonomi, kører langt på literen og er miljømæssigt sammenlignelige med benzinbilerne,” siger Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen under DI, til Jyllands-Posten.

Der kan dog komme nye regler fra politisk hold i fremtiden, men alligevel forventes det ikke, at bunden går ud af markedet for dieselbiler.

”Der kan selvfølgelig komme alle mulige politiske stramninger. Men med de argumenter vi har lige nu, kan jeg ikke se, hvordan bunden skulle falde ud af dieselmarkedet,” siger Jan Lang. Han tror ikke, at man inden for en årrække risikerer at brænde inde med sin dieselbil eller få et stort tab – uanset om man køber en ny eller brugt dieselbil nu. Forklaringen er, at der fortsat vil være et marked for brugte dieselbiler, fordi behovet er der.

”Danskerne kører meget i deres biler, og vi har en udpræget pendlerkultur, hvor boligpriserne tvinger folk væk fra de større byer,” siger Jan Lang.

Han vurderer, at tingene fortsætter som i dag på den korte bane, hvilket er måske tre år frem.

Når vi kommer lidt længere frem, er der udsigt til langt flere elbiler, hybrider og plug-in hybrider.

Læs også: Dieselskandalen tager bizar drejning

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here